Hfz. Dr. Džemail IBRANOVIĆ
Kada bi se približio mjesec ramazan Muhammed, a. s., bi se obratio ashabima ovim riječima: “Približio vam se važan mjesec, mubarek mjesec u kome je noć bolja od hiljadu mjeseci. U njemu je obavezan post, a noćni namaz je dobrovoljan ibadet. Ko bude obavljao nafilu u njemu imaće vrijednost farza mimo ramazana, a farz u mjesecu ramazanu ima vrijednost sedamdeset farzova mimo njega. To je mjesec sabura, a Džennet je prekriven saburom. To je mjesec potpomaganja, u njemu se povećava opskrba vjerniku. Ko nahrani postača praštaju mu se grijesi i biva zaštićen od džehenemske vatre, a imat će nagradu i samog postača od čije nagrade se neće ništa odbiti, bilo to sa jednom hurmom, gutljajem vode ili mlijeka.
Prva trećina ramazana je milost (rahmet), druga je oprost grijeha (magfiret), a treća je zaštita od vatre. U mjesecu ramazanu istrajte na četiri stvari: što više izgovarati „la ilahe illalah“, činiti istigfar, doviti za Džennetom, a tražiti zaštitu od Džehennema. Ko napoji postača, Allah će njega napojit sa mog Havda i neće ožedniti dok ne uđe u Džennet.”
Ko dočeka ramazan
U jednoj drugoj prilici Muhammed, a.s., je rekao: “Propao je i ponižen onaj koji doživi starost svojih roditelja, a ne stekne kod njih Džennet. Propao je i ponižen onaj u čijem prisustvu se spomene moje ime, a on ne donese salavat na mene, i propao je i ponižen onaj koji dočeka mjesec ramazan, a ne stekne oprost grijeha u njemu.“
Sama riječ savm (post) znači suzdržavanje ali i uzdizanje. To je vrsta ibadeta koja zauzima posebno mijesto. Na upit jednog od ashaba da mu Poslanik, a.s., naredi nešto, on mu je rekao: “Prihvati se posta, jer ništa nije ravno postu.“
Rejjan kapija
U hadisi-kudsiji Allah Uzvišeni kaže: “Svaki posao Ademovog sina pripada njemu, osim posta. On pripada Meni i Ja njime nagrađujem.“ Ovom predajom Allah Uzvišeni nam je otkrio kako je post njegov sifat (svojstvo) s kojim nas časti kroz čitav mjesec ramazan. Stoga moramo biti svijesni da je naš susret s postom susret s Njim, jer je post Njegovo svojstvo. On kaže: “…osim posta, jer je on Moj.“ Posebnost ovog ibadeta pokazat će se i na budućem svijetu, jer Muhammed, a.s., kaže: “U Dženetu ima jedna kapija koja se zove Rejjan. Na Danu suđenja kroz nju će ući samo postači. Glasnik će povikati: „Gdje su postači?“ I postači će kroz nju proći nakon čega će ona biti zatvorena. Posebnost mjeseca ramazana ogleda se i u beskrajnoj božanskoj pomoći vjernicima. O tome se govori u predaji Poslanika, a.s,.: “Kada dođe ramazan, kapije Dženneta se otvore, kapije Džehennema se zatvore, a šejtani bivaju povezani. Glasnik svake noći doziva: O, ti koji tražiš dobro pristupi, a ti koji tražiš zlo odstupi.“
Nemajući potrebe za tjelesnim prohtjevima, postač se približava Allahu, a s druge strane njegovi neprijatelji šejtani bivaju sputani. Poslanik, a.s., kaže: “Šejtan kola čovjekovim krvotokom pa mu žačepite prolaze glađu i žeđu.“ Osobina posta jeste da je on prikriveno djelo za koje zna samo Uzvišeni Allah, jer nije pojavno, vidljivo, niti se obavlja pojedinim tjelesnim organima, tako da je on skriven za sve izuzev za Allaha Uzvišenog. Stoga Poslanik, a.s., kaže: “Za svako dobro djelo piše se deset sličnih i do sedam stotina puta više, osim posta jer je on Moj i Ja za njega nagrađujem.“
Imajući u vidu kolika je vrijednost ove vrste ibadeta, nije čudno da su vrhunski alimi izvršili klasifikaciju ili podjelu posta prema slijedećim vrijednostima: Pos običnih ljudi, post odabranih i post elite. Post običnih ljudi sastoji se u apstinenciji od jela, pića i sexualnih uživanja. Post odabranih podrazumijeva čuvanje sluha, vida, jezika, ruku i ostalih organa od griješenja. Post elite podrazumijeva čuvanje srca spram ovoga svijeta, to jest svega onoga što ga udaljava od Uzvišenog Allaha.
Tijelo je jedan džemat
Za sam pogled Poslanik, a.s., je rekao: “Pogled je jedna od otrovnih strijela Iblisa“, odnosno, „pet stvari mrsi postačev post: laž,ogovaranje, prenošenje tuđih riječi, lažna zakletva i strastve pogled. “Također, poznata je predaja dvije žene koje su ogovarale u toku svog posta i nakon toga povraćale ljudsku krv. Zato je Muhammed, a.s., rekao: “Koliko ima postača koji od svog posta nemaju ništa drugo osim gladi i žeđi“.
Nema sumnje da se postom vijernik uzdiže iznad životinjskog stepena slamajući strasti i stremeći ka stepenu melekskom. Biti blizak melekima, znači biti blizak Allahu Uzvišenom.
Čovjekovo tijelo podrazumijeva jednu zajednicu, džemat koji treba da funkcioniše skladno, jer je Allahov Poslanik rekao „da je Allahova ruka nad džematom.“ Zato tijelo treba pokoriti Allahovoj naredbi da bi mogli očekivati Njegovu milost.
Semerkand, Decembar 2008