Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: “Allah je uistinu lijep i voli ljepotu.” (Muslim: Iman, 147-149) On, s.a.v.s., je želio da njegov ummet, u svjetlu te istine, u svakom pogledu nastoji tražiti i manifestovati ljepotu. Lijep li je naš Poslanik, s.a.v.s., koji je milost svim svjetovima, lijepo li je i njegovo časno ime. Pjesnik je tu ljepotu divno opisao stihom: “Ime lijepo, i sam lijep je Muhammed”. On, s.a.v.s., je želio da pripadnici njegovog ummeta nose lijepa imena. Zbog toga je jedna od bitnih dužnosti roditelja da novorođenome djetetu daju lijepo ime.
Trend davanja modernih imena
Ponos svjetova, naš Poslanik, s.a.v.s., jednog dana, svojim plemenitim ashabima, r.anhum, reče: “Na Sudnjem danu ćete biti prozivani po vašim imenima i imenima vaših očeva. Stoga, dajite vašoj djeci lijepa imena.” (Sunen-i Ebu Davud, Edeb, 5/236) U ovom vremenu kada je davanje modernih imena veoma popularno, trebamo dobro promisliti o značenju spomenutog hadisa. Sutra ćemo, na Mahšeru, pred cijelim čovječanstvom biti prozvani našim imenom. Prozvat će nas naš Gospodar, Koji je lijep i voli ljepotu. A na čelu ummeta bit će Poslanik, s.a.v.s., koji je naredio da dajemo lijepa imena našoj djeci. Želja svakog mu'mina jeste da na Mahšeru bude prozvan lijepim imenom i da ne bude osramoćen. Stoga, otvorimo srce za riječi našeg Poslanika, s.a.v.s. Budimo podstrek našim bližnjima i našim prijateljima da i oni svojoj djeci daju lijepa imena. Pomozimo im da ne budu žrtve moderne kulture. Sudnji dan, doista je dan ispunjen strahotama. Tog Dana, zbog žestine stajanja na Mahšeru, čak i drugi vjerovjesnici, a.s., upućivat će svoje ummete na našeg Poslanika, s.a.v.s. Ako tada izađemo pred njega, s.a.v.s., i zatražimo njegov šefaat, možda će nas pitati za naše ime. Zar nije neizmjerno bitno, u tom trenutku, izgovoriti ime koje će se svidjeti Nadi naših duša, našem Poslaniku, s.a.v.s.
Imena koja Poslanik, s.a.v.s., nije volio
Allahov Poslanik, s.a.v.s., svom starijem unuku dao je ime Hasan (lijep), a mlađem Husejn (ljepuškast). Budući da oba imena u svom korijenu imaju „husun” (ljepotu), to nam jasno govori o stavu našeg Poslanika, s.a.v.s., po pitanju davanja imena djeci. Allahov Miljenik, s.a.v.s., pridavao je veliku pažnju davanju lijepih imena, tokom cijelog svog života. Iskazivao je negodovanje kada bi čuo neko ružno ime. Jedan od najočitijih primjera takvog postupanja je sljedeći: Jedne prilike, Allahov Poslanik, s.a.v.s., zatražio je da neko od ashaba pomuze devu. Ustade nekoliko njih, a Poslanik, s.a.v.s., prvog među njima upita kako se zove. On reče da se zove Murre. Ta riječ u arapskom jeziku nosi značenje “ljut, gorak”. Poslanik, s.a.v.s., mu ne dozvoli da pomuze devu već mu reče da sjedne. Ustade drugi ashab, r.a., a Poslanik, s.a.v.s., i njega upita kako se zove. On reče da se zove Harb. “Harb” u arapskom jeziku znači “rat”. Poslanik, s.a.v.s., i njemu reče da sjedne. Niko od ashaba, r.anhum, više se nije usuđivao da ustane, na što Poslanik, s.a.v.s., ponovi pitanje: “Ko će nam pomusiti devu?” Ustade jedan od ashaba, a Poslanik, s.a.v.s., i njega upita za ime. Nakon što reče da se zove Jā’iš, što znači “onaj koji živi”, Poslanik, s.a.v.s., mu kaza: “Ti pomuzi.” (Muvetta’, Isti’zan, 24)
Savjet velikana
Plemeniti ashabi, r.anhum, tražili su od Poslanika, s.a.v.s., da daje imena njihovoj djeci. Tako bi dijete imalo priliku da vidi Allahovog Poslanika, s.a.v.s., on bi za njega učinio dovu, potrljao bi hurmom njegova usta i dao bi mu ime. Nakon što je jedan od cijenjenih ashaba, Ebu Musa el-Eš’ari, r.a., dobio prvo dijete, uzeo ga je i sav uzbuđen odnio Allahovom Poslaniku, s.a.v.s. On, s.a.v.s., uze bebu, učini dovu za nju, ubaci u njena usta mrvicu omekšane hurme i dade joj ime Ibrahim. (Buhari, Akika, 17) Poslanik, s.a.v.s., smatrao je lijepim davanje djeci imena robova, posjednika znanja i bogobojaznosti. Allahovi, dž.š., dobri robovi, već vijekovima slijede sunnet našeg Poslanika, s.a.v.s., te svojoj djeci daju imena pejgamberā, a.s., spomenutih u Časnom Kur’anu ili druga lijepa imena koja su u skladu sa sunnetom. Još jedna stvar na koju treba obratiti pažnju jeste odabir imena koje u sebi sadrži neko od Allahovih, dž.š., lijepih imena. Neka od tih imena i svojstava pripadaju samo Uzvišenom Gospodaru. Naprimjer djeci ne bi trebalo davati ime “Samed“ (Onaj Koji je Utočište svakom). Ispravno je ispred imena “Samed” dodati “abd”, tako bi nastalo ime Abdussamed, što znači “rob Onog koji je Utočište svakom.” Jedne prilike Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: “Allahu najdraža imena su Abdullah i Abdurrahman.” (Muslim, Edeb, 3/1682)
Imena koja je Poslanik, s.a.v.s., promijenio
Poslanik, s.a.v.s., mijenjao je imena koja nisu u skladu sa akaidom ili su u suprotnosti sa osobinama roba. Ime ashaba koji se zvao Abdulka’be (rob Ka’be – Bejtullaha) promijenio je u ime Abdurrahman. Ime Omerove, r.a., supruge koja se zvala ’Asija ( –nepokorna žena) promijenio je u ime Džemila (lijepa žena). Jedno od čestih imena u našoj zemlji jeste i ime naše majke Asije ( ), jedne od odabranih žena. To nije isto ime kao ono koje je naš Poslanik, s.a.v.s., promijenio jer ono u sebi ne sadrži harfove “’ajn, sad, ja” i “okruglo – zatvoreno te”, ( ) već sadrži “elif, sin, ja” i zatvoreno “te” ( ).
U vremenu kada je, čak i u muslimanskim porodicama, rasprostranjeno davanje imena koja nisu u skladu sa sunnetom i našim običajima; naša djeca imaju pravo da dobiju lijepo ime, u skladu sa sunnetom. To je jedno od njihovih prava kod roditelja. Naš Poslanik, s.a.v.s., koji je čovječanstvu poslan kao učitelj, tokom cijelog života, mnogo je obraćao pažnju na to. Svi roditelji trebaju paziti na to da prilikom davanja imena, svojoj djeci ne daju imena u čijim je značenjima sadržano nasilje ili strast, te da imena ne budu ružna. Roditelji mogu, uz savjet starijih, djetetu dati ime nekog velikana ili bilo koje ime koje je u skladu sa sunnetom. Nakon što se beba rodi, u toku prve sedmice, na desno uho joj treba proučiti ezan, a na lijevo ikamet. Zatim je tri puta treba osloviti željenim imenom.
Naravno da je bitno djetetu dati lijepo ime, ali to nije jedina roditeljska obaveza. Roditelji trebaju pokazati trud da odgoje dijete u skladu sa lijepim imenom koje su mu dali. A svaki uspjeh je od Allaha, dž.š.
Časopis Semerkand, br. 100, Odgoj djece