• Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Stepeni nefsa

Riznica mudrosti

12. Februara 2022.
in Br 125, Riznica mudrosti
0 0
0
Home Za pročitati Magazin Br 125
Stepeni nefsa Kako bi ostvario cilj svoga stvaranja, dakle, kako bi spoznao Allaha, dž.š., i kako bi Njemu Uzvišenome robovao, čovjek treba da upozna vlastiti nefs (sebe) i da ga preodgoji. Jer, neminovno je da će čovjek za kojeg Uzvišeni Allah kaže: „Mi čovjeka stvaramo u skladu najljepšem.“ (Tin, 4), ukoliko bude slijedio životinjske prohtjeve svoga nefsa, pasti na najniže stepene, kao što se govori u sljedećem ajetu: „Zatim ćemo ga u najnakazniji lik vratiti.“ (Tin, 5) Da bi čovjek mogao očistiti svoj nefs od mržnje, neprijateljstva, lijenosti i različitih strasti, te niskih želja i stanja, njegov glavni oslonac trebaju biti Časni Kur'an i Sunnet. To je jedini način da čovjek očisti svoje srce od prolaznih ljubavi i da očisti nefs od šejtanskih i životinjskih osobina. Jer, nefs čovjeka vuče ka dnu, a ruh ga uzvisuje i usmjerava ka Allahu, dž.š. Ta borba između ruha i nefsa naziva se „velikim džihadom“. Cilj tog džihada jeste slabljenje nefsa i prekidanje njegove dominacije nad tijelom, te postavljanje ruha na prijestolje srca. Veliki hadiski i tesavvufski učenjak, hafiz Zebidi, rah., kaže da je nefs u biti čovjekov hakikat na koji ukazuje kada kaže „ja“. To je razlog zbog kojeg je odgoj nefsa težak i zbog kojeg je potrebno uložiti poseban trud. Jer, lahko je boriti se protiv vanjskog neprijatelja, međutim, nije nimalo lahko samome sebi i vlastitim željama reći „ne“. Mnogi ratnici koji su se na ratnim poljima pokazali kao junaci, pobijeđeni su kada je u pitanju borba sa vlastitim nefsom. Ebu Talib el-Mekki, k.s., je rekao: „Nefs ima četiri osnovna svojstva po svome stvaranju koji se nazivaju ‘džibillijet.’ To su svojstva koja je Uzvišeni Allah dao nefsu kao dio njegove prirode. Prvo svojstvo je slabost, kao posljedica toga što je stvoren od zemlje. Sljedeće svojstvo je škrtost, a to je zbog toga što je stvoren od ljepljivog blata. Zatim strast, kao rezultat stvaranja od ispečene, crvene zemlje. I naposlijetku neznanje, koje je posljedica njegovog stvaranja od živog blata. U čovjeku postoje određene loše osobine poput slabosti, nemoći, niskih želja i nedostatka ustrajnosti. Sve to je čovjeku dato kao ispit. To je odredba Uzvišenog Gospodara Koji svime upravlja i Koji sve najbolje poznaje.“ U Časnom Kur'anu se na sljedeći način govori o tome da je nefs sklon činjenju zla i da, ukoliko ga čovjek slijedi, navodi na griješenje: „Ja ne pravdam sebe, ta duša je sklona zlu, osim one kojoj se Gospodar moj smiluje. Gospodar moj zaista prašta i samilostan je.” (Jusuf, 53) U drugom časnom ajtu, Uzvišeni Allah opisuje nefs koji je zikrullahom postigao smiraj i jekin (čvrsto ubjeđenje): „A ti, o dušo smirena, vrati se Gospodaru svome zadovoljna, a i On tobom zadovoljan!“ (Fedžr, 27-28) Kako vidimo iz časnih ajeta, nefs ima različita svojstva i osobine. Krajnje je bitno spoznati nefs, te ga izvrgnuti odgoju putem kojeg će se upotpuniti i dostići duhovnu zrelost. Evlije su, oslanjajući se na Časni Kur'an, kazali da nefs, u procesu duhovnog odgoja, prolazi kroz sedam stepena. Nefs se kroz svaki naredni stepen uspinje i upotpunjava. A suština duhovne potpunosti je u otklanjanju loših osobina nefsa i ukrašavanju lijepim osobinama. Budući da je to težak posao za koji je potrebno iskustvo, onda je za njegovu realizaciju potreban vodič. Čovjek je najslabiji spram svoga nefsa. Zbog toga mu je potreban muršid koji će biti ogledalo u kojem će se ukazati njegove loše osobine. Na taj način, čovjek će se moći suočiti sa svojim nefsom i moći će realizovati duhovno putovanje ka vlastitom hakikatu. Sedam stepena nefsa možemo uporediti sa sedam halki koje prolaze jedna kroz drugu. U svakoj se halki nalazi druga halka. Prilikom sejr-i suluka, kada nefs sa određenog stepena prelazi na sljedeći, on se čisti od osobina prethodnog stepena. Kada čovjek nauči koja su svojstva različitih stepena nefsa, onda manje-više može shvatiti vlastito stanje. Međutim, istinska spoznaja višeg stepena od vlastitog, moguća je jedino prelaskom na taj stepen. Naročito se stanja duhovne slasti, hudura i srčane smirenosti, koja se pojavljuju nakon određenog nivoa, mogu spoznati jedino iskustveno. Zbog toga se hakikat halova (stanja), mekama i stepena, u procesu odgoja nefsa, ne može objasniti riječima niti knjigama. U pogledu toga ključno je stanje, a ne riječi. Stepene nefsa možemo uporediti i sa sedam gradova. U svakom od njih otvaraju se kapije koje su simbol različitih nivoa znanja i spoznaje. Međutim, kako bi se prešlo iz jednog grada u drugi, potrebno je uhvatiti se za ruku vodiča, dakle, kjamil muršida. Kada murid postane okupiran ljepotama jednog grada, muršid ga ponekad povuče, a ponekad ga podstrekom odvede u sljedeći grad. Na taj način murid, dozvolom, milošću i dobrotom Uzvišenog Hakka, stiže do svoga cilja. Kako se u tom procesu skidaju perde, tako se i srce ispunjava nurom i postiže ljepotu i blagost. Stepeni nefsa su sljedeći:
  • Nefs-i emmare (duša koja naređuje zlo)
  • Nefs-i levvame (duša koja sebe kori)
  • Nefs-i mulhime (duša koja dobija ilham-nadahnuće)
  • Nefs-i mutmeinne (duša koja je pronašla smiraj)
  • Nefs-i radije (duša koja je zadovoljna)
  • Nefs-i merdije (duša kojom je Uzvišeni Allah zadovoljan)
  • Nefs-i kjamile (duša koja je postigla potpunost)
  Više o tome kako se izliječiti od duhovnih bolesti možete pročitati u tekstu: Duhovne bolesti i doktori Detaljno o metodama duhovnog odgoja i načinima dostizanja najvećih duhovnih stepena možete pročitati u knjizi koju dijelom možete pročitati ovdje: Duhovni odgoj u islamu

Detaljnije o tesavvufu pročitajte na linku: Pojava tesavvufa kao sistema.

Više o lancu prenosilaca duhovnog znanja – silsili pročitajte ovdje: Lanac prenosilaca – silsila

Više o vezanju za muršida možete pročitati na ovom linku: Intisab – vezanje za potpunog muršida

Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:

  •  Šta je tesavvuf?
  •  Pojava tesavvufa kao sistema
  •  Tesavvuf u današnjem vremenu
  •  Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
  •  Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
Više o tome šta je tesavvuf i ostalim tesavvufskim temama možete pročitati online na liknu Šta je tesavvuf?  (Knjiga Duhovni odgoj u Islamu)
Oznake: duhduhovnostdušanefssrcestepenstepeni duse
ShareTweet

Slični tekstovi

Njegova jedinstvena umjetnost
Br 131

Njegova jedinstvena umjetnost

Takvaluk (bogobojaznost)
Br 131

Takvaluk (bogobojaznost)

Najvisočiji stepeni
Br 130

Najvisočiji stepeni

Nefs-i mutmeinna
Br 129

Nefs-i mutmeinna

Nefs-i mulhima
Br 128

Nefs-i mulhima

Nefs-i levvama
Br 127

Nefs-i levvama

Sljedeći post
Tri blagodati

Tri blagodati

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 82
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Zadnje objavljeno

  • Br. 197 Dova – razgovor srca s Gospodarom
  • Br. 193 Naše srce – naš istinski dom
  • Br. 192 Ono što pričamo, pišemo i dijelimo
  • Br. 191 Pogrešno shvatani pojmovi
  • Br. 190 Kada će ovo poniženje završiti
  • Br. 189 Dobar i loš primjer
  • El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija
  • Br. 188 Čednost i stid
  • Br. 187 Akšemseddin – Duhovni osvajač Istanbula
  • Br. 186 Uzvišenom Allahu se pokoravamo
  • Br. 185 Zulum
  • Br. 184 Uspomene i sjećanja Gavs-i Sanija, kaddesallahu sirrehu
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand.ba

KONTAKT

Viber

Facebook Messenger

Kontakt forma

 

Najčitanije

Ko su šehidi? Šta je mekam šehadeta?

Svako živo biće će smrt okusiti

Salavat i selam

Muharrem i ašura

Šta nam donosi musafir?

Ko nam je prijatelj?

Šta nam govori sura Fatiha?

Da li su uvećani limfni čvorovi znak bolesti?

Duhovni odgoj u islamu

Najnovije

Br. 197 Dova – razgovor srca s Gospodarom

Br. 193 Naše srce – naš istinski dom

Br. 192 Ono što pričamo, pišemo i dijelimo

Br. 191 Pogrešno shvatani pojmovi

Br. 190 Kada će ovo poniženje završiti

Br. 189 Dobar i loš primjer

El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija

Br. 188 Čednost i stid

Br. 187 Akšemseddin – Duhovni osvajač Istanbula

Iz knjige Duhovni odgoj u islamu

Šta je ihsan?

Šta je tesavvuf?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Šta je Islam?

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Šta je tarikat i mešreb?

Kako postići stepen ihsana?

Osnove vjerovanja

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

© 2020 Semerkand

Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt

© 2020 Semerkand

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In