Riznica mudrosti / Cihat Ceylan (Semerkand, agustos 2019.)
Srčano putovanje ka Allahu, dž.š., odnosno sejr-i suluk jeste duhovno uzdizanje koje podrazumijeva robovo izbavljenje od dominacije nefsa i postavljanje ruha na prijestolje. Na taj način ruh, koji je udahnut od strane Uzvišenog Gospodara uspostavlja dominaciju nad tijelom. Sufije su kazale da postoji sedam stanica na tom duhovnom putovanju. Prolazeći te stanice, nefs se neprestano čisti i uzdiže ka Uzvišenom Gospodaru. Svaki stepen nefsa ima sebi svojstvene osobine kao i manifestacije tih osobina.
Počevši sa četvrtim stepenom, tj. stepenom mutmeinne, nefs postiže smiraj sa svojim Gospodarom. Nakon toga čekaju ga stalno novi tedželijati (manifestacije) i mušahede (osvjedočenja). Cilj svega toga je postizanje kemalata (potpunost) i Allahovog, dž.š., zadovoljstva.
Učenjaci tefsira su kazali da se ajetom: „Džine i ljude sam stvorio samo zato da Mi se klanjaju.“ (Darijat, 56) podrazumijeva robovanje na način da rob u svakom stanju i u svakoj situaciji osvjedočenjem potvrđuje jednoću Uzvišenog Gospodara.
Nefs na petom stepenu, „nefs-i radije“, je nefs koji je zadovoljan svime što dolazi od Allaha, dž.š. Osoba na spomenutom stepenu svoju volju je prepustila Allahu, dž.š., i nestala je (fena) u Njegovim sifatima. 28. ajet sure Fedžr: „Vrati se Gospodaru svome zadovoljna, a i On tobom zadovoljan.“, tačnije njegov prvi dio: „Vrati se Gospodaru svome zadovoljna“, ukazuje na taj stepen.
Drugi dio ajeta: „a i On tobom zadovoljan“ ukazuje na šesti stepen nefsa, „nefs-i merdije“, a to je nefs koji je postigao Allahovo, dž.š., zadovoljstvo.
Dakle, stepen radije je stepen na kojem je rob zadovoljan svojim Gospodarom, a stepen merdije je stepen na kojem je Uzvišeni Gospodar zadovoljan robom. To se ujedno naziva i mekam hajreta. Osobe na tom stepenu su krajnje milostive prema ljudima, a u pogledu lijepog ahlaka i plemenitih vrlina su na mekamu uzora.
Osobe na stepenu nefs-i radije ukrasile su se ahlakom Uzvišenog Gospodara. Draga srca prihvataju sve što dolazi od Njega, u njihovim srcima se nikada ne pojavljuju prigovori. Takvi robovi su u svakom trenutku svjesni da se nalaze pred Uzvišenim Allahom i iz svojih srca su izbacili sve mimo Njega Uzvišenog. Na tom stepenu se spoznaju mekami fenafillah i bekabillah.
Oni koji su postigli mekam vahdeta, tj. stepen nefs-i merdije, neprestano doživljavaju manifestacije Allahovih, dž.š., imena i sifata. Na tom stepenu bivaju počašćeni nadnaravnim stanjima kao što su kešfovi (otkrovenja) i kerameti (posebne počasti), mada oni ne mare previše za njih. Oni koji ih ugledaju prisjete se Uzvišenog Allaha. To je zapravo mekam opisan kudsi hadisom u kojem Allah, dž.š., kaže: „Rob Mi se ne može približiti ničim boljim od onoga što sam mu učinio farzom. Nakon toga nastavlja Mi se približavati nafila-ibadetima. Na koncu, Ja ga zavolim. A kada ga zavolim, Ja bivam uho kojim sluša, oko kojim gleda, ruka kojom hvata i noga kojom hodi. Kada nešto zatraži od Mene, Ja mu to zasigurno dadnem. Kada zatraži utočište kod Mene, zasigurno mu se odazovem i zaštitim ga.“ (Buhari, Rikak 38)
Također, na stepen nefs-i merdije se u određenom smislu ukazuje i ajetom: „A robovi Milostivoga su oni koji po Zemlji mirno hodaju, a kada ih bestidnici oslove, odgovaraju: ‘Mir vama!’“ (Furkan, 63)
Vezano za navedeni ajet Hasan el-Basri, rah., kaže: „Oni su blagi poput pejgamberā, a.s., a po Zemlji hode sa dostojanstvom kakvo priliči alimima.“ Sin hazreti Alija, r.a., Muhammed b. Hanefijje, rah., ajet tumači sljedećim riječima: „To su dostojanstveni i čedni robovi, koji ne postupaju poput neznalica. A kada neko prema njima postupi poput neznalice, oni uzvraćaju blagošću.“
Sedmi i posljednji stepen nefsa jeste stepen „nefs-i kjamile“. Također se naziva i „nefs-i safije“ i „nefs-i zekijje“, a podrazumijeva potpuno očišćeni nefs koji je postigao kemalat (potpunost). Ajet: „Uspjeće samo onaj ko je (dušu) očisti.“ (Šems, 9) ukazuje na taj stepen. Ibn ‘Adžibe el-Haseni, rah., ajet tumači na sljedeći način: „Onaj ko očisti svoj nefs imanom i pokornošću, postigao je sve ljepote koje je želio, spasio se svega od čega je strahovao.“ Isti ajet Imam Kušejri, rah., tumači riječima: „Spasio se onaj ko je udaljio svoj nefs od grijeha i sramotnih djela, od očekivanja nadoknade za učinjeno dobročinstvo, te naročito od činjenja harama i suprotstavljanja Allahovoj, dž.š., odredbi i raspodjeli.“
Sva lijepa stanja svih ostalih stepena nefsa doživljavaju se na ovom, najuzvišenijem stepenu. Na njemu se u najpotpunijem smislu manifestuju Allahova, dž.š., imena i sifati. Evlije su kazale da u svakom stoljeću žive dvije ili tri osobe koje su na stepenu nefs-i kjamile, te da su one najodabranije među robovima kod Uzvišenog Gospodara. Na tom stepenu se nalaze velikani koji se nazivaju gavsovima i kutbovima, i oni su na mekamu iršada (upućivanje ljudi).
Riječi osoba na stepenu nefs-i kjamile su pune mudrosti, a njihovi pogledi su lijek za srca. One ulijevaju smiraj u srca onih koji ih vide. U svakom trenutku su svjesne Allaha, dž.š., i u stanju su ibadeta. Na taj stepen ukazuje i hadis: „Imam takvih trenutaka sa Uzvišenim Allahom kada mi (u tim trenucima) ne može prići niti neko od bliskih meleka niti neko od prethodno poslanih poslanika.“ (Tirmizi, Šemail)