„Kao dunjalučka blagodat dovoljan ti je islam, kao zauzetost, ibadet – pouka, i kao ibret, smrt.“
(Hazreti Ali, r.a.)
„Kada alim nije zahid, on biva fitna i azab za ljude svoga vremena.“
(Jahja b. Muaz, k.s. )
Može li tarikat bez Šerijata?
Jedan od velikana nakšibendijskog puta, Muhammed Murad Buhari, k.s., ovako kaže:
Prije svega, treba znati da iskreni muridi koji žele napredovati na svome duhovnom putu, u svim tarikatima, a naročito u nakšibendijskom tarikatu, trebaju učiniti sljedeće:
- Naučiti ilmihalsko znanje koje je farz-i ajn za svakog vjernika, a koje se sastoji od akaidskog i fikhskog znanja, te znanja o ahlaku. Trebaju naučiti to znanje, makar u najosnovnijim tezama, a potom postupati po njemu.
- Uskladiti i'tikad (vjerovanje) sa i'tikadom ehli sunneta ve ‘l-džema'ata; napustiti loš ahlak i ukrasiti se lijepim ahlakom; postupati po najsnažnijim fetvama svoga mezheba, a ne po olakšicama.
- Koliko god su u stanju, povinovati se svim vjerskim propisima, kloniti se svakog zla, te nastojati što je moguće više, prigrliti Sunnet Allahova Poslanika, s.a.v.s.
- Uporedo sa svim navedenim, ustrajavati u mudžahedi, čišćenju nefsa i zikru, i truditi se da iz srca izbace sve ono što ih odvraća od Uzvišenog Allaha.
(Muhammed Murad Buhari, Edep Deryasından İnciler)
Pet svjetiljki
Ebu Bekr es-Siddik, r.a, je rekao:
„Postoji pet tmina i pet svjetiljki koje osvjetljavaju te tmine:
- tmina ljubavi prema dunjaluku, a osvjetljava je svjetlost takvaluka
- tmina grijeha, a osvjetljava je svjetlost tevbe
- tmina kabura, a osvjetljava je svjetlost izgovaranja ‘La ilahe illallah Muhammedu ‘r-Resulullah’, i život u skladu s tim riječima
- tmina Ahireta, a osvjetljava je svjetlost dobrih djela
- tmina Sirat-ćuprije, a osvjetljava je svjetlost imana, čistog od svake sumnje.“
(Ibn Hadžer Askalani, Munebbihat)
Čak i kad bih znao da ću ući u Džennet
Majka Ismaila b. Ajj, hadiskog alima iz Šama (Sirija), Ummu Abdullah, kazuje sljedeće:
„Kada bih znala da će me Allah, dž.š., sigurno uvesti u Džennet, opet ne bih činila ništa drugo sem još više dobročinstva i hizmeta. Jer, razlog zbog kojeg se gospodari lijepo ophode prema svojim robovima jeste ljepota načina na koji im robovi služe.“
(Ebu Abdurrahman Sulemi, Zikru ‘n-nisveti ‘l-muteabbidati’ s-sufijjat)
Spas od tuge
Veliki hadiski alim, Hadžer Askalani, rah., od jednog velikana prenosi sljedeće riječi:
„Tri stvari otklanjaju tugu i tegobe:
- spominjanje Allaha, dž.š.
- druženje sa Allahovim, dž.š., evlijama
- slušanje i čitanje riječi velikana.“
(Munebbihat)
Udio u visokim stepenima
Obnovitelj vjere, Imam Rabbani, k.s., kazuje:
„Veliki udio u visokim stepenima, koje ne može svako postići, namijenjen je potpunim insanima koji su pokorni Allahovom Poslaniku, s.a.v.s. Ukoliko želite dostići najveći stepen evlijaluka, čvrsto prigrlite njegov Sunnet.“
(Imam Rabbani, Mektubat)
Kako se rob zavarava mišljenjem o Allahu, dž.š.?
Upitali su Saida b. Džubejra, rah.:
„Kako se rob zavarava mišljenjem o Allahu, dž.š.?“, a on je odgovorio:
„Tako što ne napušta grijehe, a nada se da će mu Allah, dž.š., oprostiti.“
Ko Mu je najbliži?
Neki čovjek je upitao hazreti Alijevog sina, Husejna, r.a.:
„Kakvo su mjesto i položaj imali hazreti Ebu Bekr i hazreti Omer, r.anhum, kod Allahova Poslanika, s.a.v.s.?“
Hazreti Husejn mu na to odgovori:
„Njihovo mjesto i položaj bili su upravo onakvi kakav je danas položaj njihovih kaburova.“ (Kaburovi hazreti Ebu Bekra i hazreti Omera, r.anhum, su odmah pored kabura Allahova Poslanika, s.a.v.s.)
(Ahmed b. Hanbel, Kitâbu’ z-zuhd)
Znakovi licemjerstva
Fudajl b. Ijad, k.s., je rekao:
„Ovo su znakovi licemjera:
- dopada mu se da ga hvale za osobine koje nisu pri njemu
- mrzi kada ga pokude za nešto što je pri njemu
- raduje se kada čuje sramotu nekog svoga brata.“
(Tenbihu ‘l-mugterrin)
Farz prije farza
Veliki islamski učenjak, Imam Gazali, poznat pod nadimkom „Hudždžetu ‘l-islam: Dokaz islama“, kazuje:
„Znaj da je stroga obaveza svakog vjernika da prije svega stekne znanje potrebno za izvršavanje farz-ibadeta. Kao što je farz spoznati Uzvišenog Allaha, farz je i steći znanje potrebno za obavljanje namaza, posta, zekata i hadža, te znanje o halalu i haramu. Stroga obaveza svakog muškarca i žene je, dakle, da prije svega stekne spomenuto znanje, a potom da, u skladu s njim, izvršava sve svoje vjerske obaveze.“
(Gazali,Minhadžu ‘l-muteallim)
Časopis Semerkand, br. 117, Govor stanja