U Kur'anu Časnome se poziv „O vi, razumom obdareni!“ spominje veoma često. Također su pobrojane i njihove osobine. Uzvišeni Gospodar je razumom obdarene učinio odlikovanom skupinom. Za vjernike koji žele da postignu dobrotu i naklonost Uzvišenog Allaha je veoma važno da poznaju njihove osobine i stanja.
U Kur'anu Časnome se spominje fraza „ulu ‘l-elbab“, koja označava razumom obdarene; one koji posjeduju sposobnost razumijevanja i shvatanja; one koji su svjesni; one koji ispravno shvataju; one koji posjeduju ispravna mjerila, i slično.
Kur'an Časni spominje takve u pozitivnome kontekstu, hvaleći ih.
Ispravno shvatanje je odlika zdravog razuma
- Uzvišeni Allah u Kur'anu Časnome spominje da određene fenomene i pojave mogu shvatiti samo oni koji su razumom obdareni.
„On daruje znanje onome kome On hoće, a onaj kome je znanje darovano – darovan je blagom neizmjernim. A shvatiti mogu samo oni koji su razumom obdareni.“ (Bekara, 269)
„Da li je onaj koji u noćnim satima u namazu vrijeme provodi, padajući licem na tle i stojeći, strahujući od onoga svijeta i nadajući se milosti Gospodara svoga…? Reci: ‘Zar su isti oni koji znaju i oni koji ne znaju? Samo oni koji pameti imaju pouku primaju!'” (Zumer, 9)
- U pojedinim ajetima Uzvišeni Allah doziva razumom obdarene da se Njega boje.
„A za dobro koje učinite Allah zna. I onim, što vam je potrebno za put, snabdijte se. A najbolja opskrba je bogobojaznost. I Mene se bojte, o razumom obdareni!“ (Bekara, 197)
- U pojedinim ajetima se navodi da pouku primaju samo oni koji su razumom obdareni.
„Ovo je obznana ljudima i da njome budu opomenuti i da znaju da je samo On jedan Bog, i da razumom obdareni prime pouku!“ (Ibrahim, 52)
„Knjiga koju ti objavljujemo blagoslovljena je, da bi oni o riječima njezinim razmislili i da bi oni koji su razumom obdareni pouku primili.“ (Sa'd, 29)
Slušaju ono što je najljepše
„Za one koji izbjegavaju da se tagutima klanjaju i koji se Allahu obraćaju – njima su namijenjene radosne vijesti, zato obraduj robove Moje koji Kur’an slušaju i slijede ono najljepše u njemu; njima je Allah na Pravi put ukazao i oni su pametni.“ (Zumer, 17-18)
Razumom obdarene osobe izbjegavaju klanjanje tagutima, te se Allahu, dž.š., obraćaju i Njemu usmjeravaju. Pod tagutima se misli na šejtane, sihirbaze, kumire, strast, idole, i sl. Dakle, pod tagutima se podrazumijeva sve ono što zabluđuje i skreće s Pravoga puta. Čovjek mora biti rob samo Uzvišenome Allahu, te se osloboditi robovanja bilo kome drugom.
U suri Al-i ‘Imran se veli:
„U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene, za one koji i stojeći i sjedeći i ležeći Allaha spominju i o stvaranju nebesa i Zemlje razmišljaju. ‘Gospodaru naš, Ti nisi ovo uzalud stvorio; hvaljen Ti budi i sačuvaj nas patnje u vatri! Gospodaru naš, onoga koga Ti budeš u vatru bacio Ti si već osramotio, a nevjernicima neće niko u pomoć priteći. Gospodaru naš, mi smo čuli glasnika koji poziva u vjeru; ’Vjerujte u Gospodara vašeg!’ – i mi smo mu se odazvali. Gospodaru naš, oprosti nam grijehe naše i pređi preko hrđavih postupaka naših, i učini da poslije smrti budemo s onima dobrima. Gospodaru naš, podaj nam ono što si nam obećao po poslanicima Svojim i na Sudnjem danu nas ne osramoti! Ti ćeš, doista, Svoje obećanje ispuniti!'” (Al-i ‘Imran, 190-194)
Rahmetli Elmalılı Hamdi Yazır u svome tefsiru, komentarišući dio ajeta „za one koje i stojeći i sjedeći i ležeći Allaha spominju i o stvaranju nebesa i Zemlje razmišljaju“, veli: „Oni koji su istinski pametni i razumni su oni koji su zauzeti spominjanjem Uzvišenog Allaha u svakoj situaciji; dok su na nogama, dok sjede, pa čak i dok se odmaraju, ne odustaju od toga, te Njega spominju i sjećaju se. Spomenute tri situacije obuhvataju sve ostale, a što znači da oni – razumom obdareni – neprestano, u svakoj situaciji svojim srcima bivaju uz Allaha, dž.š., te srčanu smirenost pronalaze isključivo u tome. Oni nisu nemarni spram spominjanja Allaha, dž.š.“ (Hak Dini Kur'an Dili, tom II, str. 485)
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je o ajetu: „U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene.“, kazao: „Teško li se onome koji ne razmisli o onome što se spominje u ajetu!“ (Buhari: „Tehedždžud“, 6; Muslim: „Munafikun“, 79-81; Tirmizi: „Salat“, 187; Nesai: „Kijamu ‘l-lejl“, 17; Ibn Madže: „Ikame“, 200; Ahmed b. Hanbel: „El-Musned“, IV, 251, 255)
Sura „Ra'd“
U ajetima od 19. do 24. sure Ra'd (Grom) se navodi osam osobina koje krase razumom obdarene, kao i nagrada njima namijenjena:
„Zar je onaj koji zna da je istina ono što ti se objavljuje od Gospodara tvoga kao onaj koji je slijep? A pouku samo razumom obdareni primaju: oni koji obavezu prema Allahu ispunjavaju i ne krše obećanje; i oni koji poštuju ono što je Allah naredio da se poštuje i Gospodara svoga se boje i obračuna mučnog plaše; i oni koji trpe da bi postigli naklonost Gospodara svoga, i koji namaz obavljaju, i koji od onoga što im Mi dajemo i tajno i javno udjeljuju, i koji dobrim zlo uzvraćaju – njih čeka najljepše prebivalište, edenski vrtovi u koje će ući oni i roditelji njihovi i žene njihove i porod njihov – oni koji su bili čestiti – i meleki će im ulaziti na svaka vrata: ‘Mir neka je vama, zato što ste trpjeli, a divno li je najljepše prebivalište!'”
- Razumom obdareni izvršavaju datu riječ i vode brigu o njoj. Izvršavaju zavjet dat Uzvišenom Allahu. Prema 172. ajetu iz sure A'raf: „I kad je Gospodar tvoj iz kičmi Ademovih sinova izveo potomstvo njihovo i zatražio od njih da posvjedoče protiv sebe: ‘Zar Ja nisam Gospodar vaš?’ – oni su odgovarali: ‘Jesi, mi svjedočimo’ – i to zato da na Sudnjem danu ne reknete: ‘Mi o ovome ništa nismo znali.'”, razumije se da oni izvršavaju zavjet dat Allahu, dž.š., Gospodaru svih svjetova, da je On jedini Gospodar i Bog. Oni ne krše dati zavjet. Nisu vjerolomni i ne odstupaju od datog obećanja. Oni ne krše zakletvu datu Allahu, dž.š.
- Razumom obdareni poštuju ono što je Allah, dž.š., naredio. Oni izvršavaju sve naredbe Gospodara. Paze na Gospodara i Njegove propise. Pored toga izvršavaju svoje dužnosti prema svim vjerovjesnicima, a.s., i njhovim nasljednicima – čestitim alimima, rodbini, prijateljima i komšijama, svim vjernicima, te također i prema nemuslimanima i svim ljudima. Oni paze čak i na domaće životinje, insekte, mrave, na sve živo, pa čak i na bilje. Podrazumijeva se i to da paze na sve ono što je stvoreno. Izvršavanje dužnosti prema stvorenjima, zapravo, predstavlja izvršavanje dužnosti prema Stvoritelju.
- Razumom obdareni Gospodara svoga se boje i poštuju Ga. Iskazuju strahopoštovanje prema Njemu, te strepe kada se prisjete moći Njegove. Ustručavaju se od Njegove kazne. Čuvaju se od grijeha.
- Razumom obdareni se obračuna mučnog plaše. Plaše se lošeg i kobnog ishoda na Ahiretu, onda kada budu polagali račun za sve što su činili. Preispituju se prije nego što budu pitani. Neprestano vode brigu o sebi.
- Razumom obdareni trpe da bi postigli naklonost Gospodara svoga. Takvi ne streme pohvali ljudi niti ugledu, već im je jedina briga kako da Allah, dž.š., bude njima zadovoljan. Na putu Gospodara svoga se zalažu i trpe.
- Razumom obdareni obavljaju namaze na vrijeme i skrušeno.
- Razumom obdareni od onoga što im Allah, dž.š., daje i tajno i javno udjeljuju.
- Razumom obdareni dobrim na zlo uzvraćaju.
„Prenosi se da ovih osam značajki pobrojanih u prethodnim ajetima upućuju na osam vrata Dženneta, koje su namijenjene za svaku grupu od navedenih. Njima pripada ahiretska sreća koja slijedi nakon ovozemnoga života.“ („Hak Dini Kur'an Dili“, V/140-142)