Prema stanovištu ehl-i sunneta ve ‘l-džema’ata Uzvišeni Allah ima trinaest vadžib sifata. Bilo koje svojstvo koje je suprotno tim sifatima nemoguće je pripisati Uzvišenom Allahu. Ti sifati su sljedeći:
- Vudžud: Uzvišeni Allah postoji. To je sifat koji je vadžib (obavezan) za Allahov, dž.š., Zat, a njegova suprotnost – adem (nepostojanje), je nemoguća.
- Kidem: Uzvišeni Allah je oduvijek, Njegovo postojanje nema početka. Sifat kidem je vadžib za Allahov, dž.š., Zat, a njegova suprotnost – hudus (nastanak poslije), je nemoguća.
- Beka: Uzvišeni Allah je vječan, Njegovo postojanje nema kraja. Sifat beka je vadžib za Allahov, dž.š., Zat, a njegova suprotnost – zeval (nestanak), je nemoguća.
- Muhalefetun li ‘l-havadis: Uzvišenom Allahu, u pogledu Njegvoga Zata, sifata i svojstava, niti jedno biće nije ravno niti slično. Ovaj uzvišeni sifat je vadžib za Allahov, dž.š., Zat, a njegova suprotnost – jednako je nemoguća.
- Kijam bi zatihi (nefsihi): Uzvišeni Allah sam po Sebi opstoji. Ovaj uzvišeni sivat je vadžib za Uzvišenog Allaha, a njegova suprotnost – opstojanje zahvaljujući nekome drugom, je nemoguća.
- Vahdanijjet: Uzvišeni Allah je Jedan, Svojim Zatom, sifatima i djelima, i čist je od toga da ima ortaka ili Sebi sličnog. Ovaj sifat je vadžib za Uzvišenog Allaha, a njegova suprotnost – postojanje više od jednog ili postojanje ortaka, je nemoguća.
- Hajat: Uzvišeni Allah živi Svojim vječnim životom. Sifat hajat je vadžib za Uzvišenog Allaha, a njegova suprotnost – smrt, je nemoguća.
- Ilm: Uzvišeni Allah sve zna. Sifat ilm je vadžib za Uzvišenog Allaha, a njegova suprotnost – neznanje, je nemoguća.
- Irade: Uzvišeni Allah sve ono što je moguće da bude ili ne bude, Svojom voljom određuje i čini u jednom od beskrajnih oblika i vremena. Sifat irade je vadžib za Uzvišenog Allaha, a njegova suprotnost – kerahet (nedostatak volje), je nemoguća. 4)
10. Kudret: Uzvišeni Allah je kadar da upravlja svim stvorenjima u univerzumu onako kako On to želi. Sifat kudret je vadžib za Uzvišenog Allaha, a njegova suprotnost – nemoć, je nemoguća.
11. Sem’: Uzvišeni Allah sve čuje. Ovaj sifat je vadžib za Uzvišenog Allaha, a njegova suprotnost – nedostatak sluha, je nemoguća. Jer, nedostatak sluha je nedostatak, a Uzvišeni Gospodar je čist od svakog nedostatka.
12. Besar: Uzvišeni Allah sve vidi. Sifat besar je vadžib za Uzvišenog Allaha, a njegova suprotnost – sljepoća, je nemoguća. Jer, sljepoća je nedostatak, a Uzvišeni Gospo- dar je čist od svakog nedostatka.
13. Kelam: Uzvišeni Allah govori bez ikakve potrebe za slo- vima ili glasom. Sifat kelam je vadžib za Uzvišenog Allaha, a njegova suprotnost je nemoguća. 5)
Sifati Uzvišenog Allaha nisu ograničeni određenim brojem. Međutim svi Njegovi sifati mogu se svesti pod navedenih trinaest sifata.
Uzvišeni Allah nije nikakvo materijalno tijelo, niti dževher (supstancija), niti ‘arad (akcidencija – nešto podložno preinakama i promjenama). Ni njegovi sifati nisu ‘arad (nešto što dolazi iza nečeg).
Mašta i razum Ga ne mogu zamisliti, niti se pomoću akla može shvatiti kakav je.
Uzvišen je od mjesta i prostora.
Nad Njim ne protiče vrijeme.
Njegovi sifati se ne mogu povećavati niti smanjivati.
Uzvišen je od oblika i mjera.
Njegovo bivstvo ne može nestati vremenom. Nijedno
biće ne može proniknuti u Njegov Zat (Biće).
Uzvišen je od sebeba (uzrok). Nikakav sebeb Ga ne
može prisiliti da nešto učini (Sve što čini, čini Svojom voljom i izborom).
Uzvišen je od bilo kakve promjene, boje, ili novog nastajanja.
On nema pomoćnika.
Sve je u Njegovoj moći koja obuhvata sve. Ništa stvoreno ne može ostati izvan Njegove moći. Ne postoji ništa što je izvan Njegovog znanja.
Kada nešto učini, niko ne može pitati “Kako je to učinio?”, niti ima pravo pitati “Zašto je to učinio?”
Kada je On Uzvišeni u pitanju, ne mogu se postavljati pitanja poput: “Gdje, u kojem obliku, kako?”
Ne može se razmišljati o Njegovu početku i postavljati pitanje “Kada je postao?”, niti je moguće govoriti o Njegovu kraju ili završetku.
Za ono što čini niko ne može pitati: “Zašto je to uradio?”, jer ne postoji sebeb koji Njega pokreće da nešto uradi (Sve što čini, čini isključivo Svojom voljom i izborom, a ne pod uticajem nekog sebeba).
Ne može se postavljati pitanje “Šta je On?”, jer On nije nikakvo tijelo, da bi se moglo opisati svojstvima koja imaju druga bića.
Njemu pripadaju najljepša imena i svojstva. Ono što želi, to i čini.
Sve se pokorava pred Njegovom odredbom. Ništa se ne dešava izvan Njegove volje (ništa se ne može desiti bez Njegove dozvole i znanja). Dešava se samo ono što je On htio da se desi, još od ezela.
On želi da se desi ono što zna da će se desiti. Ako Svojim bespočetnim znanjem zna da se nešto neće desiti, On i ne želi da se to desi, makar to i bilo moguće.
Uzvišeni Allah stvara sva djela Svojih robova. Sve što postoji, malo ili veliko, On je stvorio iz ničeg.
On Uzvišeni je ljudskom rodu poslao poslanike, a.s. Jezikom Svojih poslanika traži od ljudi da Mu robuju.
I, niko nema pravo da prigovara ili osporava ono što On Uzvišeni traži.
Brod bez kapetana
Kod Imam-i Azama, Ebu Hanife, rah., dođe skupina ljudi koji su poricali Allahovo, dž.š., postojanje i jednoću. Željeli su da raspravljaju o tome sa Ebu Hanifom i na taj način muslimane dovedu u sumnju. Znajući njihovu namjeru Imam-i Azam, k.s., započe prvi:
“Prije nego što počnemo diskusiju, pitat ću vas nešto: Ako bih vam rekao da rijekom Tigris plovi brod koji se kreće potpuno sam, bez kapetana ili bilo kakve posade, pristaje sam na obalu, sam utovara robu–hranu, piće i druge potrepštine, sve to se samo tovari u brod, a zatim brod ponovo plovi, pristaje na određeno mjesto, istovara robu i ponovo se vraća, šta biste rekli na to?” Ljudi u jedan glas odgovoriše:
“Takvo nešto je apsolutno nemoguće. Ko je još vidio da brod plovi sam?”
Tada im Imam-i Azam, rah., reče:
“Kada nije moguće da obični brod plovi sam sobom, kako onda da bude moguće da ovoliki kosmos i sve u njemu postoji i opstoji samo sobom?”
Ljudi su šutjeli, shvatili su da ni oni sami, ni ovaj svijet nisu bez Gospodara. Nakon toga su pred Ebu Hanifom, rah., primili islam. 6)
Nastavak teksta na podlinku Osnovna akaidska usmjerenja Ehli-sunneta
Vezani tekstovi iz ove knjige:
Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate
U šta i kako trebamo vjerovati?
Cijeli sadržaj možete pročitati u knjizi Duhovni odgoj u Islamu.