Doc. dr. Almir Fatić |TEMA BROJA
Šta je smrt
Prema islamskom učenju, smrt nije nestanak, nego prestanak veze između duše i tijela. Zapravo, smrt predstavlja samo promjenu stanja; duša nesmetano postoji nakon napuštanja tijela, bilo da trpi kazne ili uživa u nagradama. Ta “promjena stanja” posmatra se s dva aspekta: (1) čovjek je smrću lišen svojih organa, svojih posjedovanja (nekretnina i druge imovine) i svojih najbližih, a ono što je bolno jeste rastanak od toga; i (2) smrću se čovjeku otkriva ono što mu je bilo nepoznato za ovosvjetskoga života, kao što se i budnome otkrije nešto što mu nije bilo poznato u toku sna. Ljudi su u jednoj vrsti sna. Kad umru, probude se, i prvo što im se ukaže jesu njihova dobra i loša djela, od kojih će štetu ili korist vidjeti (šire o ovome vidi: el-Gazali, Ihja’ ulumi d-din,knjiga 9, “Knjiga o smrti i onome što dolazi poslije nje”, 171–516, posebno poglavlje “O suštini smrt i o onome što će umrli doživjeti u kaburu, sve do puhanja u Sur”, 317–350)
Allahova odredba
Smrt je, kao i život, Allahova odredba. I kao takva, ne vezuje za određene godine, određeno vrijeme ili određenu bolest, što podstiče čovjeka da bude u stanju stalne pripravnosti i iščekivanja (Kurtubi, Podsjetnik na stanja umrlih i ahiretska dešavanja, Sarajevo, 2003, 25). U kur’anskom ajetu: “Onaj koji je stvorio smrt i život da bi iskušao koji od vas će najljepše postupati!” (el-Mulk, 2) – na prvom mjestu navodi se da je uzvišeni Allah stvoritelj smrti. To je zato što ljudskom postojanju, kao uostalom i svemu što postoji, prethodi stanje nepostojanja, mrtvila. Tumačeći ovaj ajet Suddi, rani komentator Kur’ana, rekao je: “Koji će se najviše smrti sjećati, najbolje za nju pripremati i od nje, iščekujući je, najviše strahovati” (Kurtubi, Podsjetnik,24). Tu neminovnost Allahove odredbe smrti okusit će, kako se ističe u Kur’anu, svako živo biće (Ali Imran, 185). Smrt je ta prva stanica na putu sigurnog Povratka ka uzvišenom Allahu. Sve što je na licu Zemlje susrest će smrt (v.: el-Kasas, 88; er-Rahman, 26) u momentu koji mu je već određen (edžel) i koji se ne može ni ubrzati ni odgoditi: “Nijedna osobe neće umrijeti osim sa Allahovom dozvolom u času suđenom” (Ali Imran, 145)…