Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: „Ko god pokrije sramotu svoga brata muslimana, Uzvišeni Allah će pokriti njegovu sramotu. Ko god sramotu svoga brata muslimana iznese na vidjelo, i Allah će njegovu sramotu iznijeti na vidjelo, osramotit će ga, pa makar i u vlastitoj kući.“ (Ibn Madždže)
Abdulkadir Gejlani, k.s., je rekao: „Onaj ko želi da bude cijenjen i na dunjaluku i na Ahiretu, neka se boji Allaha, dž.š., jer On Uzvišeni je rekao: ‘Najugledniji kod Allaha je onaj koji Ga se najviše boji.’ (Hudžurat, 13) Čast je u strahu od Allaha, dž.š., a poniženje je u protivljenju Njemu Uzvišenome.“ (Abdulkadir Gejlani, El-Fethu ‘r-Rabbani)
Poputnina
Unuk Omera, r.a., Omer b. Abdulaziz, koji je prihvaćen kao peti pravedni halifa, prilikom jedne hutbe je rekao:
„Dunjaluk nije mjesto koje možete odabrati i ostati na njemu. Uzvišeni Allah je odredio kraj dunjaluku i rastanak svima koji su na njemu. Ono što su mnogi gradili i u što su se uzdali, na kraju je uništeno. Svi su na kraju bili primorani da se rastanu od dunjalučkih blagodati čije ih je posjedovanje veselilo. Neka vam se Uzvišeni Allah svima smiluje! Put od dunjaluka do Ahireta pređite na najljepši način, uzevši ono najljepše što se može ponijeti. Spremite svoju poputninu! Dobro znajte da je najbolja poputnina takvaluk (bogobojaznost).“
(Ibn Redžeb el-Hanbeli, Džamiu ‘l-Ulum ve ‘l-Hikem)
Četiri stvari
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
„Postoje četiri odlike koje će onog kod koga se nađu udaljiti od Džehennema i koje će ga štititi od prokletog šejtana:
- kada naumi učiniti nešto loše, nadvlada svoju namjeru i odustane od toga
- čini dobro djelo uprkos tome što njegov nefs to ne želi
- sputava svoj nefs u ispunjavanju prohtijeva
- kada se naljuti u stanju je obuzdati svoju ljutnju
Također, postoje i četiri odlike zbog kojih će Allah, dž.š., onoga ko ih posjeduje obasuti Svojim rahmetom i uvesti ga u Džennet:
- pružanje zaštite nemoćnom
- iskazivanje samilosti prema slabom
- blago postupanje upravitelja prema svojim podanicima (radnici i službenici)
- pomaganje i činjenje dobročinstva roditeljima.“
(Hakim et-Tirmizi, Nevadiru ‘l-Usul)
Stepeni abidā
Jedan od velikih evlija, stasalih u Šamu, Ebu Sulejman ed-Darani, k.s., je rekao:
„Četiri su stanja koja navode roba na činjenje ibadeta, a to su:
- havf (strah od Allahovog, dž.š., azaba)
- redža (nada u Allahovu, dž.š., milost)
- ta'zim (iskazivanje poštovanja i veličanje Uzvišenog Allaha)
- haja’ (stid spram Allaha, dž.š.)
Od ta četiri stanja, na najvećem stepenu je onaj ko čini ibadet iz stida spram Allaha, dž.š., jer on postupa sa jekinom (ubjeđenje) da ga Uzvišeni Allah uvijek posmatra. Njegov stid zbog manjkavosti prilikom činjenja dobrih djela, mnogo je veći nego stid griješnikā zbog njihovih grijeha.“
(Imam Gazali, Hak Yolunun Esasları)
Ahlak sretnika
Prenosi se da je Isa, a.s., rekao:
„Blago onima koji na dunjaluku posjeduju poniznost! Oni će na Ahiretu biti posjednici visokih stepena. Blago onima koji na dunjaluku mire ljude! Oni će na Sudnjem danu biti nasljednici Džennetu ‘l-firdevsa. Blago onima čija se srca na dunjaluku očiste! Oni će na Sudnjem danu gledati u Allaha, dž.š.“
(Imam Gazali, Mukašefetu ‘l-Kulub)
U bogatstvu i siromaštvu
Velikan među sufijama, Zunun Misri, k.s., je rekao:
„Ove tri stvari su znak da je bogat čovjek na putu spasa:
- drži se daleko od harama i ne približava im se
- daje zekat i tako daje drugima pravo iz svoga imetka
- iz straha od kibura (nadmenost) ponizan je prema svim ljudima
A sljedeće tri stvari ukazuju da je siromah na putu spasa:
- zadovoljan je određenim mu imetkom
- nasmijana je lica i zahvalan na blagodatima koje mu je Allah, dž.š., podario
- ne ponižava se pred bogatašem iz želje za njegovim imetkom.“
(Bejheki, Kitabu ‘z-Zuhd)
Časopis Semerkand, br. 110, Govor stanja