„Neka se Uzvišeni Allah smiluje onome zaplače nad svojim greškama prije nego što postane talac onoga što je učinio. (Blago li se njemu!)“ (Fudajl b. Ijad, rah.)
Zlatni savjeti
Prvak velikana Hadžegan puta, Abdulhalik Gudžduvani, k.s., savjetovao je svoga sina sljedećim riječima:
„Sine moj, dobro poslušaj moju oporuku: U svim stanjima, postupaj po znanju, edebu i takvaluku! Istraži djela prethodnih dobrih Allahovih robova. Prigrli časni Sunnet i nikako se ne odvajaj od džemata. Nauči fikh i hadis. Drži se što dalje od neznalica. Nikada nemoj težiti za slavom, jer u slavi je propast. Ne pridaji važnost poziciji. Budi ponizan. Malo govori, malo jedi i malo spavaj. Jedi halal i kloni se sumnjivih stvari. Nemoj se mnogo smijati, jer to umrtvljuje srce. Sve ljude gledaj očima samilosti, nemoj nikoga omalovažavati. Nemoj stalno ukrašavati vanjštinu, jer ukrašavanje vanjštine uništava nutrinu. Nemoj se stalno raspravljati sa ljudima. Nemoj ništa ni od koga tražiti i nemoj nikome naređivati da ti čini hizmet. Čini hizmet Allahovim, dž.š., dostovima i srcem i tijelom. Nemoj negirati ono što oni rade, jer onaj ko to čini nikada neće uspjeti. Ne osvrći se na dunjaluk i na one koji ga vole. Mnogo više se posveti usavršavanju svoje nutrine, nego svoga tijela. Neka tvoje oči budu suzne, tvoja djela iskrena, i tvoja odjeća skromna. Neka ti saputnik bude onaj ko traži Uzvišenog Hakka. Neka u središtu tvoga interesovanja bude fikhsko znanje, neka tvoja kuća bude mesdžid, a Uzvišeni Hakk tvoj dost.“
(Mevlana Ali b. Husejin es-Safi, Rešahat)
Domovina samoće
Velikan iz generacije tabi'ina, Ubejde b. Umejr el-Lejsi, rah., kazuje:
„Svakome ko preseli kabur zasigurno kaže sljedeće: Ja sam domovina tame i samoće. Ako si u životu bio pokoran Allahu, dž.š., ja ću za tebe danas biti milost. Ako si bio nepokoran, ja ću biti kazna i osveta. Ja sam takva kuća da onaj ko u nju uđe kao pokoran, izaći će sretan. A onaj ko uđe kao nepokoran, izaći će tužan i nesrećan.“
(Imam Gazali, Ölüm ve sonrası)
Znaci vera'a
Jedan od velikih evlija koji je stasao u Egiptu, Zunnun Misri, k.s., je rekao:
„Tri su znaka vera'a (strah od zapadanja u griješenje i nepokornost):
- ostavljanje sumnjivih stvari zbog mogućnosti da naštete imetku i tijelu
- povećano udjeljivanje iz straha od mogućih propusta učinjenih prilikom davanja zekata
- napuštanje ispraznih poslova iz straha od zapadanja srca u gaflet (nemar).“
(Bejheki, Kitabu ‘z-zuhd)
Odlike plemenitih ashaba, r.anhum
Kada su Hasana el-Basrija, rah., velikana iz generacije tabi'ina, upitali o svojstvima plemenitih ashaba, r.anhum, prvo je zaplakao, a onda je rekao:
„Pri njima su bili znaci dobra i to je bilo vidno na njihovim licima.
Sasatajali su se i rastajali radi dobra i uvijek su govorili o dobru.
Njihova odjeća je bila skromna i lijepa.
Za jelo i piće su birali samo ono što je što je halal i što je najčišće.
Povijali su svoje glave samo iz pokornosti prema Allahu, dž.š.
U poslovima koji su im bili dragi i u onima koji nisu, pazili su na Allahove, dž.š., propise.
Sve što su davali, davali su iskreno zarad zadovoljstva Uzvišenog Hakka.
Nisu strahovali od izazivanja srdžbe robova kada je u pitanju postizanje zadovoljstva Uzvišenog Gospodara.
Nikada se nisu pretjerano ljutili.
Bili su čvrsto vezani za Časni Kur'an i postupali su po Sunnetu.
Koračali su uz zikrullah na svojim jezicima.
Kada bi neko im neko, zarad Allahovog, dž.š., zadovoljstva, zatražio da mu posude nešto od imetka, oni bi to drage volje činili.
Nisu se bojali stvorenja.
Imali su veoma lijepe i plemenite naravi.
Bili su zadovoljni sa malo dunjaluka, i bili su takvi bili sve do svoje smrti. Izgledali su baš onako kakvi su doista i bili.“
(Abdulmedžid Hani, Hadaiku ’l-verdijje)
Četiri počasti
Velikan među hanefijskim fakihima, Ebu ’l-Lejs es-Semerkandi, rah., je rekao:
“Ko sputa svoje želje i ciljeve, i odustane od dugih nadanja čiji kraj nije izvjestan, Uzvišeni Allah će ga počastiti sljedećim blagodatima:
- Podarit će mu snagu za obavljanje ibadeta i pokornost. Jer, ukoliko čovjek zna da će ubrzo preseliti, on će, ne obazirući se na poteškoće, svom snagom prigrliti činjenje ibadeta i povećati činjenje dobrih djela.
- Umanjit će mu tugu i potištenost. Jer, ukoliko čovjek zna da će se ukoro susresti sa smrću, onda se nikako ne obazire na poteškoće koje su pred njim.
- Dat će mu da bude zadovoljan sa malo. Jer, ukoliko čovjek zna da će ubrzo preseliti, on ne žudi za stjecanjem mnoštva imetka. Jedina njegova briga je Ahiret.
- Osvijetlit će njegovo srce nurom.
(Ebu ‘l-Lejs es-Semerkandi, Tenbihu ‘l-gafilin)