Svi mi, kao karakteristiku s kojom smo stvoreni, imamo nefs. Moguće je da se neko pita: „Zbog čega toliko bavljenje nefsom, zbog čega tolika patnja?“ Odgovor je jednostavan: Vrlo je teško da će naš nefs sa svojom ohološću i „veličinom“, te uz ispunjavanje svakog svog prohtjeva, stići u blizinu Uzvišenog Allaha.
Kao stvorenja, svaki dan se susrećemo sa haramima, grijesima, i vesvesama. Šejtan neprestano kola našim venama, poput krvi. Uzvišeni Allah mu je dao dozvolu i određeni rok za to.
Nema čovjeka bez šejtana. Ponos Svjetova, Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: „Kao i svi, tako i ja imam svog šejtana. Međutim, Uzvišeni Allah mi je pomogao protiv njega i on mi se pokorio. Zbog toga on meni ne može poželjeti ništa drugo sem dobra.“
Šejtan Allahovog Poslanika, s.a.v.s., se pokorio, ali, da li se i naš pokorio? Šejtan šapuće i unosi vesvese u čovjekovo srce, a nefs je taj koji se povodi za njim. Onoliko koliko je kuća osigurana i zaštićena, toliko se smanjuje mogućnost da će lopov ući u nju. Budući da je sigurno to da prokleti šejtan kola našim venama, koliko će nam naštetiti, ovisi o svojstvima i stepenu odgojenosti našeg nefsa.
Zbog toga je Habib-i Huda, Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: „Kada Omer ide ulicom, njegov šejtan ide drugom stranom.“ Šejtan, dakle, nije mogao učiniti ništa hazreti Omeru, r.a., zbog njegove borbe sa nefsom, zbog snage njegovog ihsana (ubjeđenje) i zbog stalnog razmišljanja o Allahu, dž.š.
Budući da nema čovjeka bez šejtana i da će on svakom od nas unositi vesvese sve dok nas ne skrene s puta, ušutkati njegov glas moguće je jedino odgojem nefsa. Kada šejtan dođe i pokuca na vrata tijela, ukoliko je osoba kjamil (potpuna), njegovi pokušaji nemaju nikakvog utjecaja.
A neočišćeni nefs, čiji je ahlak blizak šejtanovom, samo mu kaže: „Izvoli, pokoravam ti se…“ Ljudi koji su na stepenu nefs-i emmare (duša sklona zlu), ponekad i nefs-i levvame (duša koja sebe kori), zajednički djeluju sa prokletim šejtanom.
Ako nas šejtan pokuša izazvati, hvala Allahu, dž.š., imamo dovoljno znanja da razlikujemo dobro od zla. Trebamo se utjecati Uzvišenom Allahu od šejtanskih vesvesa i nagovaranja. Uzvišeni Allah nam na to ukazuje riječima: „A ako šejtan pokuša da te na zlo navede, ti potraži utočište u Allaha, On uistinu sve čuje i zna. Oni koji se Allaha boje, čim ih sablazan šejtanska dodirne, sjete se, i odjednom dođu sebi.“ (A'raf, 200-201)
Prenosi se da je Isa, a.s., rekao: „Ni slučajno ne gledajte u haram. Jer, ti pogledi u srce unose sjeme strasti. Smutnja koja će izniknuti iz tog sjemena dovoljna je da uništi čovjeka.“ Ono što danas najviše pomućuje razum ljudi jeste osjećaj strasti prema suprotnom spolu.
Imam Gazali, rah., u svome djelu „El-Muršidu ‘l-emin ila mev'izetu ‘l-mu'minin“ vezano za odgoj nefsa navodi sljedeća dva savjeta:
Prvi savjet jeste to da je potrebno pronaći kjamil muršida (potpuni vodič). Jer, muršidi su svoja srca očistili nurom ihsana, niti jednog trena nisu u nemaru spram Allahove, dž.š., veličine. Slamanjem nefsanskih želja i borbom očistili su svoje nefsove i postigli stepene radije i mardijje. Dova, himmet (duhovna podrška) i bereket kjamil muršida utječu na čovjeka i vode ga iz lošeg ka lijepome stanju.
Drugi savjet jeste to da je potrebno družiti se sa potpunim ljudima i slušati njihova upozorenja i savjete.