• Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Nefs-i levvama

23. Aprila 2022.
in Br 127, Riznica mudrosti
0 0
0
Home Za pročitati Magazin Br 127

Ibn ‘Adžibe, k.s., kaže da je nefs u suštini jedan, ali da ima različite nazive shodno stepenu duhovne čistoće i odgoja. Pa tako, nefs koji je utonuo u blatu grijeha nosi naziv „emmara“, dok se nefs koji je došao u stanje da prekorava ružna djela koja je počinio, naziva „levvama“. Dakle, kada rob počne razmišljati o svojim grijesima i postane svjestan svojih loših halova (duhovna stanja), on sebe poziva na odgovornost i počinje se prekoravati uz osjećaj kajanja. Zahvaljujući tome okreće se tevbi i udaljava se od grijeha, te tako sa stepena „nefs-i emmare“ prelazi na drugi, malo visočiji stepen, koji se naziva „nefs-i levvama“.

 

U rječnicima se riječ „levm“ prevodi kao „prekoravanje, kuđenje“, pa se tako za onoga ko sebe stalno kori i ukorava, kaže da je na stepenu „levvame“. Postupci koji nisu u skladu sa edebom, koji nisu lijepi i prijatni, zaslužuju prijekor. Nefs-i levvama se u Časnom Kur'anu spominje u drugom ajetu sure Kijamet, gdje Uzvišeni Gospodar kaže: „I kunem se dušom koja sebe kori.“ Tumačeći taj ajet Ibn ‘Adžibe, k.s., ovako kaže: „Uzvišeni Allah se, nakon zaklinjanja Sudnjim danom, zaklinje nefs-i levvamom (duša koja sebe kori). Razlog toga je Njegova želja da naglasi veličinu Sudnjega dana, kao i veličinu nefs-i levvame. Štaviše, nefs-i levvama posjeduje veći položaj kod Uzvišenog Allaha. Jer to je nefs koji najprije kori svoga vlasnika zbog počinjenih grešaka, a nakon toga dolazi na stepen da ga nadahnjuje za činjenje dobra.“

Hasan el-Basri, rah., također tumači navedeni ajet, pa kaže: „Tako mi Allaha, istinski vjernik je onaj koji neprestano prekorava svoj nefs. Stalno ga preispituje, postavljajući mu pitanja poput: ‘Šta sam želio da kažem tim riječima? Sa kojim ciljem i svrhom sam pojeo ovaj zalogaj? Šta je to što želim postići mislima koje prolaze kroz moje srce?…’ A fasik (veliki griješnik) koji je utonuo u grijehe, nikada ne kori svoj nefs.“

 

Šihabuddin Suhraverdi, k.s., nefs-i levamu opisuje sljedećim riječima: „Ukoliko se nefs uzdigne iz stanja svoje suštinske naravi i slijeđenja niskih želja koje prolaze iz te naravi, te dosegne mekam ruha, onda je on dostigao stepen levvame. Jer on sa tog stepena već posmatra mekam mutmeinne (smirena duša) i shvata uzvišenost tog mekama. Tada rob počinje da prekorava svoj nefs koji ga stalno poziva na zlo. A ukoliko se nefs ne uspije uzdignuti sa svog prvobitnog mekama, on onda ostaje lišen nura znanja i spoznaje. U tom zlučaju ostaje u tminama i nastavlja da neprestano naređuje zlo.“

 

Nefs-i levvama je stepen na kojem osoba postaje svjesna sebe. Na tom stepenu rob čini obračun svojih dobrih i loših djela i kaje se za ona loša. S druge strane, budući da takav nefs stalno gleda na stepen emmare koji je ispod njega i stepen mulhime koji je iznad, osoba čak i kada se pokaje, nakon nekog vremena ponovo počini isti grijeh. Ali, ona se nakon počinjenog grijeha ponovo kaje. Ipak, zbog toga što još uvijek nije u potpunosti ovladala svojim željama i osjećajima, ne može se u potpunosti izbaviti od grijeha. Čak i da joj se umanji želja za grijehom, ona ne nestaje u potpunosti. Lijek za to je ustrajavanje u zikrullahu i čvrsto slijeđenje Sunneta.

Uz to, prva stvar koju treba učiniti osoba koja se nalazi na stepenu nefs-i levvame jeste napuštanje lošeg društva i uspostavljanje prijateljstva sa dobrim robovima koji je neće pozivati na grijehe i koji će je, kada ih vidi, podsjetiti na Allaha, dž.š. Jer, osoba na tom mekamu, kada se osami, nije u stanju da se suprotstavi željama svoga nefsa i brzo biva savladana. Budući da su kod osobe koja je na stepenu levvame još uvijek prisutne osobine sa stepena emmare, ona uvijek treba biti na oprezu. U suprotnom, u svakom trenutku može podleći niskim prohtjevima nefsa i utonuti u blato grijeha.

 

Za svaki stepen nefsa postoje određene osobine koje ga karakterišu. Osobine koje karakterišu nefs-i levvamu su: sklonost ka činjenju grijeha, samoljublje, pretjerana želja za jelom i spavanjem, neznanje, pohlepa, skriveni rijaluk (pretvaranje), i kajanje. Budući da je rob na ovom stepenu još uvijek duhovno nezreo, on se još nije riješio samoljublja, i dopada mu se kada bude pohvaljen zbog dobrih djela koja je učinio. Salik (putnik Hakku) se sa ovog stepena na naredni stepen može uzdići jedino čvrstom privrženošću Časnom Kur'anu i čistom Sunnetu, te ustrajavanjem u zikru. Ukoliko se pak dugo vremena zadrži na stepenu nefs-i levvame, postoji opasnost da će ponovo pasti na stepen nefs-i emmare. Iz tog razloga mora pokazati ustrajnost u ibadetu, naročito zikru, i mora se kloniti loših navika. Također, koliko god je u stanju treba se suprotstavljati svome nefsu i treba doslovno izvršavati muršidove naredbe.

 

Osoba koja je na stepenu nefs-i levvame počinje sve više činiti dobra djela; pazi na svoje namaze i trudi se da čini dobrovoljni ibadet kad god joj se ukaže prilika za to. Dobra djela i ibadete izvršava sa slašću i zadovoljstvom. Međutim, potajno želi da ljudi saznaju za njena dobra djela i kada se to desi biva sretna. Ipak, kada vrši obračun sa svojim nefsom, prekorava se zbog tih stanja. To je vjerovatno razlog što je Hakim et-Tirmizi, rah., za nefs-i levvamu kazao da je to varalica i spletkaroš.

 

Jedan od velikana suhreverdijskoga puta, Abdurrezzak Kašani, k.s., u svome djelu „Istilahatu ‘s-sufijje“ nefs-i levvamu opisuje na sljedeći način: „To je nefs koji se osvijetlio nurom srca, u onoj mjeri koliko se uspio probuditi iz sna gafleta (nemar). Nefs na tom stepenu se već probudio i počeo je da se popravlja. Kad kod iz njegove tamne naravi proizađe neki grijeh, odmah mu u pomoć pristiže nur božanskih opomena. Zbog toga se nefs odmah počne prekoravati, te pohrli ka tevbi na kapiji Milostivog i Plemenitog Gospodara.“

 

Kao zaključak možemo kazati da je samokritika osobina vjernika. Jer, oni čija su srca mrtva, dakle, oni koji su daleko od Uzvišenog Allaha, prave se da ne vide svoje grijehe i uopšte se ne ukoravaju zbog njih. Oni ne osjećaju grižnju savjesti i imaju visok nivo samouvjerenosti. Štaviše, osjećaju slast prilikom činjenja grijeha. Stoga onaj ko je došao na stepen da sam sebe kori treba dati prednost ibadetu Uzvišenom Allahu nad svime, treba strahovati od toga da ponovo padne na stepen emmare, i treba biti oprezan i budan spram nefsanskih vesvesa i zamki.

Oznake: mudrostnefs
ShareTweet

Slični tekstovi

Njegova jedinstvena umjetnost
Br 131

Njegova jedinstvena umjetnost

Takvaluk (bogobojaznost)
Br 131

Takvaluk (bogobojaznost)

Najvisočiji stepeni
Br 130

Najvisočiji stepeni

Nefs-i mutmeinna
Br 129

Nefs-i mutmeinna

Nefs-i mulhima
Br 128

Nefs-i mulhima

Kako da moje dijete stekne naviku redovnog obavljanja namaza?
Br 127

Kako da moje dijete stekne naviku redovnog obavljanja namaza?

Sljedeći post
Sufijski adabi prijateljstva i sohbeta

Sufijski adabi prijateljstva i sohbeta

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 82
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Zadnje objavljeno

  • Br. 197 Dova – razgovor srca s Gospodarom
  • Br. 193 Naše srce – naš istinski dom
  • Br. 192 Ono što pričamo, pišemo i dijelimo
  • Br. 191 Pogrešno shvatani pojmovi
  • Br. 190 Kada će ovo poniženje završiti
  • Br. 189 Dobar i loš primjer
  • El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija
  • Br. 188 Čednost i stid
  • Br. 187 Akšemseddin – Duhovni osvajač Istanbula
  • Br. 186 Uzvišenom Allahu se pokoravamo
  • Br. 185 Zulum
  • Br. 184 Uspomene i sjećanja Gavs-i Sanija, kaddesallahu sirrehu
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand.ba

KONTAKT

Viber

Facebook Messenger

Kontakt forma

 

Najčitanije

Ko su šehidi? Šta je mekam šehadeta?

Svako živo biće će smrt okusiti

Salavat i selam

Ko nam je prijatelj?

Šta nam govori sura Fatiha?

Da li su uvećani limfni čvorovi znak bolesti?

Duhovni odgoj u islamu

Šta nam donosi musafir?

Pretplata i kupovina

Najnovije

Br. 197 Dova – razgovor srca s Gospodarom

Br. 193 Naše srce – naš istinski dom

Br. 192 Ono što pričamo, pišemo i dijelimo

Br. 191 Pogrešno shvatani pojmovi

Br. 190 Kada će ovo poniženje završiti

Br. 189 Dobar i loš primjer

El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija

Br. 188 Čednost i stid

Br. 187 Akšemseddin – Duhovni osvajač Istanbula

Iz knjige Duhovni odgoj u islamu

Šta je ihsan?

Šta je tesavvuf?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Šta je Islam?

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Šta je tarikat i mešreb?

Kako postići stepen ihsana?

Osnove vjerovanja

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

© 2020 Semerkand

Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt

© 2020 Semerkand

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In