„Zuhd (isposništvo) se ne ogleda u odijevanju skromne odjeće i jedenju obične hrane. Zuhd se ogleda u nepravljenju dugoročnih planova vezanih za ovaj svijet.“ (Sufjan es-Sevri, rah.)
„Tri su znaka ispravnog robovanja: Izvršavanje dužnosti na ispravan način (uz stalnu svijest o Allahovom, dž.š., prisustvu), pokornost Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., i iskreno postupanje prema svim muslimanima.“
(Ebu ‘l-Abbas b. Ata, rah.)
Voljeti i biti voljeni
Velikan šazilijskog tarikata, Ibn Ataillah es-Skenderi, k.s., kazuje:
„Ukoliko si uspješan u održavanju tevbe, onda je to dokaz da te Allah, dž.š., voli. Jer, On Uzvišeni kaže: ‘Allah zaista voli one koji se često kaju i voli one koji se mnogo čiste.’ (Bekara, 222)
Čovjek može zavidjeti samo na onome čije je vrijednosti svjestan. Nesumnjivo, kada bi se pred stoku stavili dragulj, njoj bi ječam bio draži. A sada, razmisli u kojoj si od ove dvije grupe: da li si od onih koji čine tevbu i koji su voljeni ili si od onih koji sami sebi čine nepravdu tako što se ne kaju? Uzvišeni Allah, u časnom ajetu kaže: ‘(…) A oni koji se ne pokaju – sami sebi čine nepravdu.’ (Hudžurat, 11)
Onaj ko čini tevbu, taj je na dobitku, a onaj ko je ne čini, taj će doživjeti razočarenje. Nemoj prekidati nadu u Allahovu milost i govoriti: ‘Koliko puta sam učinio tevbu i svaki put sam je pokvario!’ Jer, bolesnik se nada životu sve dok je duša u njegovom tijelu.
Kada rob učini tevbu, tome se raduju njegova kuća u Džennetu, Zemlja, Nebesa i Allahov Poslanik, s.a.v.s. Uzvišeni Allah nije zadovoljan time da ti budeš samo onaj koji voli, već želi da budeš i voljeni.“
(Ibn Ataillah es-Skenderi, Tadžu ‘l-arus)
Savjet evladu
Lukman, a.s., je sljedećim riječima savjetovao svoga sina:
„Dijete moje drago, udijelit ću ti nekoliko savjeta, pa, ukoliko ih čvrsto prigrliš, uvijek ćeš biti među odabranima:
- Prema svakome budi lijepa ahlaka – prema onome ko ti je blizak i ko nije.
- O onome što ne znaš, ne govori nikome, ni dobrima ni lošima.
- Čuvaj pravo svoga brata.
- Ne prekidaj odnos sa svojom braćom.
- Ulij povjerenje svojoj rodbini i prijateljima po pitanju toga da nećeš slušati riječi tračara.
- Prijateljuj s onima koji te neće iza leđa ogovarati i sa onima za koje nećeš osjetiti potrebu da govoriš protiv njih.“
(Imam Gazali, Dil Belası)
Odgovor šejtanu
Jedan od velikih evlija, Abdullah b. Alevi el-Haddad, k.s., je rekao:
„Ukoliko ti šejtan dođe i kaže:
‘Allahu nisu potrebni tvoji ibadeti. Onako kako Mu tvoji ibadeti ne koriste, tako Mu ni tvoja nepokornost ne nanosi štetu.’, ti mu odgovori:
‘Istinu si rekao, Allahu ne trebam ni ja niti moja djela. Ali ja sam ovisan o Njegovoj dobroti i plemenitosti, i o činjenju dobrih djela. Ibadeti meni donose korist, a grijesi štetu… To mi je obznanio moj Gospodar u Časnoj Knjizi i preko riječi Svoga Vjerovjesnika, s.a.v.s.“
(Abdullah b. Alevi el-Haddad, Müridin Edepleri)
Kako biste napredovali
Halifa Šah-i Nakšibenda, k.s., Alaeddin Attar, k.s., u jednom sohbetu kazuje:
„Budite podrška jedni drugima. Nemojte sebe isticati, već dajte prednost svojoj braći nad sobom. U svakom poslu, koliko god je to moguće, budite temeljiti. Sohbet je pritvrđeni Sunnet Allahova Poslanika, s.a.v.s. Bilo pojedinačno, bilo kao džemat, čvrsto prigrlite Sunnet i ne odvajajte se od njega. Ako budete tako postupali, uvijek ćete napredovati. Ako ne budete činili to što sam nabrojao, zasigurno ćete biti na gubitku.“
(Ali b. Husejin es-Safi, Rešahat, str. 188)
Ahlak evlija
Veliki fakih i mufessir, Ebu ‘l-Lejs Semerkandi, rah., je rekao:
„Deset je osobina od ahlaka evlija:
- posjedovanje kalb-i selima (zdravo i čisto srce)
- velikodušnost
- poštenje
- poniznost
- strpljenje na nevoljama
- plakanje u samoći, zbog straha od Allaha, dž.š.
- razmišljanje o smrti
- gledanje na Allahova, dž.š., stvorenja sa ibretom (pouka).“
(Ebu ‘l-Lejs Semerkandi, Tenbihu ‘l-gafilin)
Ljubav radi Allaha, dž.š.
Abdullah b. Alevi el-Haddad, k.s., je rekao:
„Pazi da ne voliš i ne mrziš radi svog nefsa, već radi Allaha, dž.š., jer to je najčvršća veza imana! Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: ‘Najvrjednije djelo je ljubav u ime Allaha i mržnja u ime Allaha.‘
Ukoliko pokornog roba voliš samo zato što je pokoran Uzvišenom Allahu, i ni radi kakvih drugih ciljeva, te ukoliko nepokornog roba mrziš samo zato što griješi spram Uzvišenog Allaha, onda si ti u pravom smislu riječi onaj koji voli i mrzi radi Allaha, dž.š. Ako u sebi ne osjetiš ljubav prema onima koji čine dobro i mržnju prema onima koji čine zlo, znaj da je tvoj iman slab.
Trudi se da budeš blizu dobrih robova i da budeš daleko od nepravednih i onih koji čine zlo!“
(Abdullah b. Alevi el-Haddah, Faniden Ebediyete Yolculuk)