„O vjernici, bojte se Allaha onako kako se treba bojati i umirite samo kao muslimani!“ (Al-i ‘Imran, 102)
A1: „Allah zahtijeva da se svačije pravo poštuje, dobro čini, i da se bližnjima udjeljuje, a razvrat i sve što je odvratno i nasilje zabranjuje; da pouku primite, On vas savjetuje.“ (Nahl, 90)
Jedna od osobina vjernika je i takvaluk. Riječ je derivirana iz korijena riječi „vikaje“ koja nosi značenja: čuvati se, biti na oprezu, biti pokoran i pobožan, strahovati, ustručavati se, i sl. Infinitv ove riječi je „ittika'“. Za onoga ko posjeduje takvaluk kažemo da je muttekija.
Od početka pa do kraja Kur'ana Časnog, riječ „takva“ i njene izvedenice se, u različitim kontekstima, spominju 285 puta kao najvažnije svojstvo vjernika. Značenje te riječi u smislu straha od Allaha, dž.š., kako se to navodi u određenim izvorima, nije podesno kao odgovarajući prijevod onoga što ona podrazumijeva. Iako taj pojam u sebi sadržava značenje strahovanja, ne intendira se na ustručavanje od nečega strašnoga, već na ustručavanje od toga da se ne povrijedi nešto što Voljeni voli, te također upućuje na osjećaj poštovanja i odgovornosti prema Stvoritelju.
Pojam takvaluka, dakle, u tom kontekstu nosi značenje svijesti o Allahu, dž.š., te poštovanja i odgovornosti prema Njemu. Ti pojmovi preciznije definišu pojam takvaluka.
Pojam straha koji sadržavaju riječi „takva“ i „ittika“, u osnovi, izvire iz osjećaja poštovanja prema Allahu, dž.š. Radi takvog osjećaja vjernici napuštaju grijehe, i bivaju podstaknuti na dobro. (Diyanet İslam Ansiklopedisi, t. 39, str. 484)
Tri stepena takvaluka
Ebussud Efendi u svome Tefsiru, objašnjavajući značenje pojma „takva“, i njegove stepene, kazao je sljedeće:
„Riječ „takva“ potiče od riječi ‘vikaje’ koja ima značenje čuvanja i klonjenja od nečega. U islamu se pod takvalukom misli na uzorno čuvanje od svega onoga što donosi štetu na Ahiretu, kako je to i objašnjeno u hadisima. Sljedeći ajet obuhvata sve ono što podrazumijeva takvaluk:
„Allah zahtijeva da se svačije pravo poštuje, dobro čini, i da se bližnjima udjeljuje, a razvrat i sve što je odvratno i nasilje zabranjuje; da pouku primite, On vas savjetuje.“ (Nahl, 90)
Postoje tri stepena takvaluka:
- Udaljavanje od kufra koji uzrokuje vječitu patnju u Vatri. U dvadeset i šestom ajetu sure „Feth“ se navodi da je i to jedno od značenja takvaluka:
„Allah je spustio smirenost Svoju na Poslanika Svoga i na vjernike i obavezao ih da ispunjavaju ono zbog čega će postati pravi vjernici (obavezao ih takvalukom).“
- Čuvanje od svake vrste grijeha. Neki alimi su kazali da takvaluk podrazumijeva izbjegavanje čak i malih grijeha. To je, dakle, takvaluk u Šerijatu. Na to upućuje sljedeći ajet:
„A da su stanovnici sela i gradova vjerovali i grijeha se klonili, Mi bismo im blagoslove i s neba i iz zemlje slali, ali, oni su poricali, pa smo ih kažnjavali za ono što su zaradili.“ (‘Araf, 96)
- Čišćenje srca od svega, osim Uzvišenog Allaha, te usmjeravanje Allahu, dž.š., čitavim bićem. U stotinu i drugom ajetu sure „Al-i ‘Imran“ se naređuje istinski takvaluk: „O vjernici, bojte se Allaha onako kako se treba bojati i umirite samo kao muslimani!“ („İrşad“, I/90)
Poznati mufessir, Fahruddin er-Razi, u svome tefsiru tvrdi da se takvaluk u Kur'anu prvenstveno odnosi na strahopoštovanje, a potom obuhvata i iman, tevbu, pokornost, napuštanje grijeha, iskrenost. Na kraju, navodeći sljedeće ajete i hadis kao dokaz, ukazuje na činjenicu da je takvaluk najčasniji stepen koji čovjek može postići:
„Allah je zaista na strani muttekija – onih koji se Njega boje i grijeha klone i koji dobra djela čine.“ (Nahl, 128)
„Najugledniji kod Allaha je onaj koji Ga se najviše boji, Allah, uistinu, sve zna i nije Mu skriveno ništa.“ (Hudžurat, 13)
„Ko bude želio da kod Allaha, dž.š., bude najčestitiji i najugledniji, neka se Allaha, dž.š., boji. Ko želi da bude najjači od svih ljudi, neka se na Allaha, dž.š., osloni. Ko želi da bude najbogatiji, neka se više oslanja na ono što Allah, dž.š., posjeduje, nego na ono što on sam posjeduje.“ (Tirmizi: „Zuhd“, 29; Ibn Madže: „Zuhd“, 1) („Mefatihu ‘l-gajb, II/23)
Obrati pažnju na trnovit put!
Hazreti Omer, r.a., je upitao hazreti Ka'ba b. ‘Ubejja, r.a., šta je to takvaluk, a on mu je uzvratio pitanjem:
- Zar ti nikada nisi hodio trnovitim putem, Omere?
- Naravno da jesam, odgovori Omer.
- Pa, kako si hodao?, upita Ka'b.
- Skupio sam svoju odjeću i dobro pazio da me trnje ne ubode, reče Omer.
- Eto, to je takvaluk! – odgovori Ka'b. (Ibn Kesir: „Tefsiru ‘l-Kur'ani ‘l-‘Azim, I/164)
Prenosi se da je hazreti Ali, r.a., rekao: „Takvaluk je da napustiš svaki grijeh i da ne dozvoliš da budeš obmanut učinjenim ibadetima.“
Hasan el-Basri, rah., je kazao: „Takvaluk je da nikoga ne preferiraš naspram Uzvišenog Allaha, i da si svjestan da je sve ono što činiš rezultat Njegove moći.“ („Mefatihu ‘l-gajb“, II/23)
Omer b. Abdulaziz, rah., je takvaluk definisao kao ostavljanje i napuštanje svega onoga što je Allah, dž.š., zabranio – učinio haramom, i izvršavanje svega onoga što je naredio – učinio farzom. Sin hazreti Alija, r.a., Muhammed b. Hanefijje, rah., je kazao da je čuvanje od svega onoga što udaljava od Allaha, dž.š., pokazatelj takvaluka.
Mejmun b. Mihran, rah., veli: „Čovjek neće moći biti istinski muttekija sve dok u preispitivanju svoga nefsa ne bude žešći i strožiji od škrtoga ortaka i nepravednog sultana.“
Neki mudri ljudi su kazali: „Ukoliko dođeš u takvo stanje da se ne bi postidio kada bi iz tvoga srca izvadili sve ono što kola po njemu i to stavili na jedan pladanj, pa tako prošli čaršijom da svi u to gledaju, znaj da si postigao vrhunac takvaluka.“ (Ebusuud: „İrşad“, I/89-90)
Ukratko, da bismo se mogli sačuvati onoga što nam je zabranjeno i izvršavati ono što nam je naređeno, neminovno se moramo odjenuti odjećom bogobojaznosti (A'raf, 26). A da bismo u tome uspjeli, nema drugog puta osim da slijedimo Allahova Poslanika, s.a.v.s., koji je kazao: „Ja sam najbogobojazniji od svih vas.“ (Buhari: „Iman“, 13), te da njegovim, s.a.v.s., dovama zatražimo utočište kod Uzvišenoga Gospodara:
„Allahu moj! Molim Te da mi podariš uputu, takvaluk, čestitost i zadovoljno srce.“ (Muslim: „Zikr“, 72)
„Allahu moj! Podari mi takvaluk i očisti moj nefs. Ti si Onaj Koji ga najbolje možeš očistiti. Ti si njegov zaštitnik i Gospodar.“ (Muslim: „Zikr“, 73)
Časopis Semerkand, br. 114, Rječnik Kur'ana