• Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Ponizni, poslušni robovi

24. Februara 2020.
in Br 121, Riječnik Kur'ana, Tefsir
0 0
0
Home Za pročitati Magazin Br 121

Svake noći na trećem rekatu vitr-namaza, a naša braća šafije i na drugome rekatu sabahskog farza, učimo “kunut-dovu” (dova poniznosti i skrušenosti). No, mi ne poznajemo značenje kur’anskog pojma “kunut” u širemu smislu, a niti značenje koje je vezano za namaz. Sagledajmo kur’anski kontekst u kome se navodi da je poniznost – kunut jedno od svojstava koje krasi vjernike.

Glagol “kanete” (qaf, nun, ta) ima značenje: biti ponizan, izvršavati naredbe, biti pokoran, klanjati namaz duljeći na kijamu i rukuima. (Kur’an-ı Kerim Lugatı, Tima Yay., str. 400)

Particip aktivni pomenutoga glagola glasi: “kanit”, a označava svakoga ko se ponizno pokorava, ko je skrušen i skroman. Ovaj korijen se u Kur’anu Časnom spominje jedanaest puta u participu aktivnome – “kanit”, a označava svakoga onoga koji je ponizan i skrušen, te trinaest puta u značenju poniznosti i pokornosti.

U Kur’anu Časnome se jasno navodi da je sve ono što je na nebesima i Zemlji pokorno  zvišenome Allahu: “Njemu pripada sve što je na nebesima i na Zemlji, sve je Njemu poslušno.” (Rum, 30) “Nevjernici govore: ‘Allah je uzeo Sebi dijete.’ Hvaljen neka je On! Naprotiv, Njegovo je sve ono što je na nebesima i na Zemlji. Njemu se sve pokorava.” (Bekara, 116)

Riječ “kunut” (poniznost) označava srčanu odanost i pokornost koja ju prati. (R. Isfahani, Mufredat) Istinski ponizni robovi (kaniti) su oni koji su neprestano u pokornosti, koji se Allahu, dž.š., iskreno pokoravaju.

Poniznost u Kur’anu Časnome

Poniznost (kunut) se spominje u sljedećim kur’anskim ajetima:

1. Pogledajmo prevashodno ajete koji govore o suprugama Allahova Poslanika, s.a.v.s.: “O žene Vjerovjesnikove, ako bi koja od vas očit grijeh učinila, kazna bi joj udvostručena bila, a to je Allahu lahko; a onoj koja se bude Allahu i Poslaniku Njegovu pokoravala i dobra djela činila – daćemo nagradu dvostruku i pripremićemo joj opskrbu plemenitu.” (Ahzab, 30, 31) “Ako vas on pusti, Gospodar njegov će mu dati umjesto vas boljih žena od vas; odanih Allahu, vjernica, poslušnih Allahu, pokajnica, koje se Allaha boje, koje poste, udovica i djevojaka.” (Tahrim, 5)

2. U suri “Al-i ‘Imran”, u četrdeset i trećem ajetu, navodi se da su se meleki hazreti Merjemi obratili riječima: “O Merjema, budi poslušna svome Gospodaru i licem na tle padaj i sa onima koji namaz obavljaju i ti obavljaj!” U ajetu se veli: “uknuti li rabbiki”, a što znači: “budi poslušna, pokorna, ponizna svome Gospodaru”. Za nju se također, i u dvanaestome ajetu sure “Tahrim”, veli da je bila “kanita”: “Merjemu, kćer Imranovu, koja je nevinost svoju sačuvala, a Mi smo udahnuli u nju život i ona je u riječi Gospodara svoga i knjige Njegove vjerovala i od onih koji provode vrijeme u pokornosti i poniznosti bila.”

3. U 120. ajetu sure “Nahl” se veli da je Ibrahim, a.s., sam po sebi bio poput jednog ummeta, te da je bio “kanit” (ponizan i pokoran), i “hanif” (ispravne vjere), te da nije bio od onih koji  Allahu, dž.š., sudruga pripisuju: “Ibrahim je bio primjer čestitosti, pokoran Allahu, pravi vjernik, nije druge smatrao Allahu ravnim.”

4. U petnaestome ajetu sure “Al-i ‘Imran” se veli da će muttekije kod Uzvišenoga Gospodara imati bašče kroz koje će rijeke teći, a u kojima će vječno boraviti, te će posjedovati i čiste žene: “Reci: ‘Hoćete li da vam kažem šta je bolje od toga? Oni koji se budu Allaha bojali i grijeha klonili imaće u Gospodara svoga džennetske bašče, kroz koje će rijeke teći, u njima će vječno boraviti, i čiste žene, i Allahovu naklonost – a Allah poznaje robove Svoje.’” Nakon toga se u sljedeća dva ajeta navodi koje su to njihove osobine: “Oni koji budu govorili: ’Gospodaru naš, mi, zaista, vjerujemo; zato nam oprosti grijehe naše i sačuvaj nas patnje u ognju!’; oni koji budu strpljivi, i istinoljubivi, i Allahu poslušni, i oni koji budu milostinju udjeljivali, i koji se budu u posljednjim satima noći za oprost molili.”

5. Uzvišeni Allah u 35. ajetu sure “Ahzab” govori o deset kategorija robova. Govori o tome da ih On voli, da će im oprostiti, te da su za njih pripremljene obilne nagrade: “Muslimanima i  Muslimankama, i vjernicima i vjernicama, i poslušnim muškarcima i poslušnim ženama, i iskrenim muškarcima i iskrenim ženama, i strpljivim muškarcima i strpljivim ženama, i poniznim muškarcima i poniznim ženama, i muškarcima koji dijele zekat i ženama koje dijele zekat i muškarcima koji poste i ženama koje poste, i muškarcima koji o svojim stidnim mjestima vode brigu i ženama koje o svojim stidnim mjestima vode brigu, i muškarcima koji često spominju Allaha i ženama koje često spominju Allaha – Allah je, doista, za sve njih oprost i veliku  nagradu pripremio.”

6. O poniznim i poslušnim ženama se govori, između ostalih, i u 34. ajetu sure “Nisa’”: “Muškarci vode brigu o ženama zato što je Allah dao prednost jednima nad drugima i zato što oni troše imetke svoje. Zbog toga su čestite žene poslušne i za vrijeme muževljeva odsustva vode brigu o onome o čemu trebaju brigu voditi, jer i Allah njih štiti. A one čijih se neposlušnosti pribojavate, vi posavjetujte, a onda se od njih u postelji rastavite, pa ih i udarite; a kad vam postanu poslušne, onda im zulum ne činite! – Allah je, zaista, uzvišen i velik!”

Oni koji dulje sa kijamom

U nekim ajetima riječ “kanit”  označava osobe koje odužuju s obavljanjem namaskog kijama (stajanje u namazu): U osmom ajetu sure Zumer Uzvišeni Allah najprije spominje čovjeka koji se, kada ga kakva nevolja snađe, Gospodaru svome moli, a onda, pošto mu Allah, dž.š., milost Svoju daruje, zaboravi Onoga Kome se prije molio, i druge Njemu jednakim smatra, da bi s puta Njegova na stranputicu odvodio. Potom upozorava da će takvi završiti u Džehennemu.

Odmah nakon toga, u devetom ajetu iste sure, govori o vjernicima, koji postupaju potpuno suprotno, pa kaže: “Da li je onaj koji u noćnim satima u namazu vrijeme provodi, padajući licem na tle i stojeći, strahujući od onoga svijeta i nadajući se milosti Gospodara svoga…? Reci: ‘Zar su isti oni koji znaju i oni koji ne znaju? Samo oni koji pameti imaju pouku primaju!’”

U navedenom ajetu spominju se dvije osobine kanitina, a to su:

• Čine ibadet u noćnim satima, stojeći pred Uzvišenim Gospodarom i čineći sedždu

• Robuju svome Gospodaru, strahujući od onoga svijeta i nadajući se Njegovoj milosti.

Jedan od ajeta o kojem također trebamo razmisliti, kada razmišljamo o našim namazima je i 238. ajet sure Bekare, koji glasi: “Redovno namaz obavljajte, naročito onaj krajem dana, i pred Allahom ponizno stojte.”

E. Hamdi Yazır, rah., u komentaru ajeta veli sljedeće o poniznim i poslušnim robovima: “Kunut: označava ustrajnost u nečemu, pokornost, poniznost, smirenost, a što mi u našem jeziku (turskom) izražavamo glagolom ‘divan durmak’ (stajati skrštenih ruku u pozi poštovanja prema nekome). U jednome hadisu stoji: ‘Najvrjedniji namaz je onaj čiji kijam (stajanje u namazu) je najduži.’ (Muslim)

Dakle, u navedenom hadisu se pod kunutom podrazumijeva kijam. Prema tome, kunutom se naziva i oduljivanje kijama, kiraeta, dova, te ustrajavanje u skrušenosti. Svaki namaz je u osnovi izraz poniznosti. U namazima kao što je vitr-namaz, međutim, kijam se odužuje tako što se donosi tekbir i upućuje (kunut) dova, a što znači da se kunut obavlja unutar kunuta. Zbog toga se izraz ‘kanitin’ odnosi na klanjače, na one koji su ponizni i skrušeni, te na one koji ustrajavaju u šutnji.

Pošto se dio ajeta ‘pred Allahom ponizno stojite’, očigledno odnosi na kijam, izraz ‘klanjajte kao kaniti’ je  protumačen kao ‘što više Allaha, dž.š., spominjite i šutite’. Nakon objave tog ajeta, svi plemeniti ashabi, r.anhum, su se, prilikom pristupanja namazu, zbog strahopoštovanja prema Allahu, dž.š., sustezali od toga da razgledaju, okreću se desno-lijevo, ljuljaju, te da svoja srca prepuštaju bilo kakvim dunjalučkim poslovima…”

Share40Tweet

Slični tekstovi

Zašto smo stvoreni?
Br 131

Zašto smo stvoreni?

Sura Ihlas, jedan ajet – tri mekama
Br 130

Sura Ihlas, jedan ajet – tri mekama

Velika zabluda
Br 129

Velika zabluda

Zikr (spominjanje) i fikr (razmišljanje)
Br 128

Zikr (spominjanje) i fikr (razmišljanje)

Sura „en-Nas“
Br 127

Sura „en-Nas“

Dove, poklon u noći Miradža
Br 126

Dove, poklon u noći Miradža

Sljedeći post
Osnove vjerovanja

Osnove vjerovanja

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 82
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Zadnje objavljeno

  • Neka televizijske serije ne budu uzrok kajanja!
  • Ko je najveća neznalica?
  • Br. 170 Priprema za najvažnije putovanje
  • Hadže-Muhammed Baba Semmasi, k.s.
  • Br. 170 Živimo ono u šta vjerujemo
  • Zašto smo stvoreni?
  • O mjesecu Redžebu i Noći začeća (Lejletu’r-regaib)
  • Mjesec Redžeb i Lejle-i regaib
  • Kada vam dođe neka vijest…
  • Br. 169 Odgovornost iršada
  • Stanja, snovi i djela
  • Ko je u tvom srcu?
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand.ba

KONTAKT

Viber

Facebook Messenger

Kontakt forma

 

Najčitanije

Ko su šehidi? Šta je mekam šehadeta?

Ko nam je prijatelj?

Pretplata i kupovina

Jetimi – emanet od Allaha, dž.š., i Poslanika, s.a.v.s.

Svako živo biće će smrt okusiti

Šta nam donosi musafir?

Šta je ihsan?

Salavat i selam

Čuvanje Časnog Kur’ana

Najnovije

Neka televizijske serije ne budu uzrok kajanja!

Ko je najveća neznalica?

Br. 170 Priprema za najvažnije putovanje

Hadže-Muhammed Baba Semmasi, k.s.

Br. 170 Živimo ono u šta vjerujemo

Zašto smo stvoreni?

O mjesecu Redžebu i Noći začeća (Lejletu’r-regaib)

Mjesec Redžeb i Lejle-i regaib

Kada vam dođe neka vijest…

Iz knjige Duhovni odgoj u islamu

Šta je ihsan?

Šta je tesavvuf?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Šta je tarikat i mešreb?

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Kako postići stepen ihsana?

Šta je Islam?

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

Osnove vjerovanja

© 2020 Semerkand

Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt

© 2020 Semerkand

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In