Ko bude jeo halal opskrbu i činio djela u skladu sa Sunnetom, te od čijeg zla ostali ljudi budu sigurni, taj će ući u Džennet. (Hadis-i šerif)
Govor ili šutnja?
Jedan od uglednih ensarija, Mu’az b. Džebbel, r.a., prenosi: “Upitao sam Allahova Poslanika, s.a.v.s.: ‘O Allahov Poslaniče! Hoćemo li biti pitani za ono što izgovorimo svojim jezicima?’ Allahov Poslanik, s.a.v.s., mi odgovori: ‘Čudim se tvome pitanju, o Mu’aze! Zar će nešto drugo sem jezika ljude strmoglaviti u Džehennem? Ako šutiš bit ćeš spašen, a kada god govoriš, tvoj govor je ili u tvoju korist ili protiv tebe.’” (Tirmizi, Iman, 8)
Srca od nura
Vođa vjernika, Ali, r.a., je rekao: “Na Zemlji postoje Allahove, dž.š., posude nura, a to su srca. Među srcima, Allahove, dž.š., posude su ona koja su najljepša, najsnažnija, najčišća i najnježnija. To su srca onih koji su najčvršći u vjeri, koji su čisti od sumnji i koji se najnježnije ponašaju prema svojoj braći, vjernicima.” (Ebu Talib el-Mekki: Kutu ‘l-Kulub)
Tri vrste takvaluka
Veliki osmanski učenjak, Ebusuud Efendi, rah., kazao je da postoje tri stepena takvaluka:
- prvi i najniži stepen takvaluka jeste priznavanje Uzvišenog Allaha i klonjenje od širka
- drugi stepen takvaluka je čuvanje od zahirskih (vidnih) grijeha
- a treći i najviši stepen takvaluka jeste da čovjek onako kako svoje organe čuva od grijeha, isto tako i svoje srce čuva od zauzetosti bilo čime osim Allahom, dž.š. (Siraceddin Onluer, Kalp Alemi)
Šta je prioritet?
Havarijuni su upitali Isaa, a.s.: “Šta znači iskrenost u djelima?” A on je odgovorio: “Iskrenost u djelima je u tome da ne voliš da te ljudi hvale zbog učinjenih djela i da ne želiš biti hvaljen.” Zatim havarijuni upitaše: “Šta je iskrenost prema Allahu, dž.š?”, na šta Isa, a.s., odgovori: “To je da daješ prednost Allahovom, dž.š., haku nad hakovima ljudi. Kada dođeš u situaciju da trebaš obaviti dva posla, jedan za Allaha, dž.š., a jedan za dunjaluk, iskrenost je da prvo učiniš onaj koji je za Allaha, dž.š.” (Ibn Redžeb el-Hanbeli, Džamiu ‘l-Ulum ve ‘l-Hikem)
Smiraj srca
Šah-i Nakšibend, k.s., je rekao: “Oni koji jedu halal hranu, rade djela kojima će Allah, dž.š., biti zadovoljan. Put pronalaženja srčanog smiraja jeste u jedenju halal hrane. Hudur u namazu postižu oni ljudi čija hrana nije zaprljana haramom.” (Nedžmeddin b. Muhammed Nakšibendi, Altın Silsile)
U hladu Arša
U jednom hadisu koji prenosi Ebu Hurejre, r.a., Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao: “Postoji sedam vrsta ljudi koje će Uzvišeni Allah na Sudnjem danu, kada drugog hlada ne bude, staviti u hlad Svoga Arša:
- upravitelj koji je pravedno postupao prema svojim podanicima mladić koji je proveo svoju mladost u ibadetu Allahu, dž.š.
- čovjek čije je srce vezano za džamiju od kada izađe iz nje pa sve dok se ponovo ne vrati
- oni koji su se voljeli radi Allaha, dž.š., sastajali se radi Njega i rastajali radi Njega Uzvišenog
- onaj koji se osami, pa spomene Allaha, dž.š., i zaplače
- onaj ko je tajno udjeljivao sadaku na način da lijeva ruka ne zna šta je desna udijelila
- čovjek kojeg je lijepa žena, koja mu se dopada, pozvala na blud, a on odgovorio: ‘Ja se bojim Allaha.’” (Buhari, Ezan, 36)
Časopis Semerkand, br. 109, Govor stanja