„Kada tvoj brat učini grijeh, nemoj odmah prekidati vezu sa njim i ne ostavljaj ga. Možda će sutra ostaviti grijeh koji danas čini.“ (Ibrahim en-Nehai, rah.)
„Ukoliko nisi od koristi muslimanima, onda im barem nemoj štetiti. Ukoliko ih ne možeš obradovati, onda ih nemoj rastužiti. Ukoliko im ne možeš olakšati, barem im nemoj otežavati. Ukoliko ih ne hvališ, onda ih nemoj kuditi.“ (Jahja b. Muaz, rah.)
Opet i iznova tevba
Veliki evlija Abdullah b. Alevi el-Haddad, k.s., o tevbi kazuje sljedeće:
Dobro pazi da činiš tevbu za male i velike, za skrivene i javne, za sve grijehe! Jer, tevba je prvi korak roba na putu postizanja bliskosti sa Uzvišenim Gospodarom. Ona je temelj svih mekama. Nesumnjivo, Uzvišeni Allah voli sve one koji čine tevbu.
Uzvišeni Hakk kaže:
„Allah zaista voli one koji se često kaju i voli one koji se mnogo čiste.“ (Bekara, 222)
A Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
„Onaj ko se pokaje za učinjene grijehe, je poput onoga koji nema grijeha.“ (Ibn Madže, Zuhd, 30)
Znaj da nije ispravna tevba onoga ko ne napusti grijeh, ko ne osjeti istinsko kajanje i ne bude odlučan u tome da više neće ponoviti grijeh za koji se kaje.
Postoji nekoliko znakova koji ukazuju na to da se rob istinski kaje. Neki od njih su: blagost srca, često plakanje, ustrajnost u ibadetima, ostavljanje lošeg društva i udaljavanje od mjēstā na kojima se radi ono čime Allah, dž.š., nije zadovoljan…
Pazi da uvijek obnavljaš svoju tevbu i da požuriš u tome! Jer, grijeha je mnogo, a rob ih se ne može spasiti čak i ukoliko je njegovo vanjsko i unutrašnje stanje lijepo i ukoliko je ustrajan u ibadetima. O tome koliko je bitno stalno činiti tevbu dovoljan je primjer Allahova Poslanika, s.a.v.s., koji se dnevno kajao sedamdeset puta, uprkos tome što je bio čist od grijeha i potpun u svakom pogledu.
(Abdullah b. Alevi el-Haddad, Faniden Ebediyete Yolculuk)
Korijen i grane
Veliki arif Ebu ‘l-Kasim Abdurrahman b. Jusuf el-Ludžai, rah., o zadovoljstvu opskrbom kazuje sljedeće:
Zadovoljstvo opskrbom je umijeće salika (putnik Hakku) i adab arifa. Zadovoljstvo opskrbom je korijen iz kojeg izrastaju dva stepena. Prvi je stepen vera'a (iznimna posvećenost u izvršavanju vjerskih dužnosti), a drugi je stepen rizaluka (zadovoljstvo Allahovom, dž.š., odredbom).
Ukoliko srce nije smireno po pitanju onoga što mu je dato, u njemu nema ni traga od vera'a niti od rizaluka. Ako želja za dunjalukom nadjača čovjeka, takvo stanje ga vodi ka činjenju sumnjivih i zabranjenih stvari, pa on zaboravlja na Allaha, dž.š. A zadovoljstvo i skromnost iz srca izbacuju korijene pohlepe za ovim svijetom. Tako rob prekida vezu sa haramima i sumnjivim stvarima.
Allahova, dž.š., odredba može se realizirati i kroz ono što rob ne voli, kao što su nestašica i siromaštvo. No, ukoliko se u robovom srcu nastanila pohlepa za dunjalukom, on ne može biti zadovoljan sa malo ovosvjetskog imetka. S druge strane, ukoliko je u robovom srcu skromnost, on onda biva zadovoljan sa malo imetka koji mu dolazi kao manifestacija Allahove, dž.š., odredbe.
Eto, zbog toga su skromnost i zadovoljstvo opskrbom suština mekama vera'a i rizaluka. Zadovoljstvo opskrbom je, dakle, korijen i početna tačka. Ukoliko nestane korijena, i grane će se osušiti i nestati.
(Ebu ‘l-Kasim Abdurrahaman b. Jusuf el-Ludžai, Kalplerin Güneşi)
Ko je izdajnik?
Velikan šazilijskog tarikata, Ibn Ataullah es-Skenderi, k.s., savjetuje:
Znaj da se namaz koji čovjeka ne sprječava od činjenja bestidnih i ružnih djela, ne može nazvati namazom. Uzvišeni Hakk kaže:
„(Moj Resule!) Kazuj Knjigu koja ti se objavljuje i obavljaj namaz, namaz, zaista, odvraća od razvrata i od svega što je ružno; obavljanje namaza je najveća poslušnost! – A Allah zna šta radite.“ (‘Ankebut, 45)
Međutim, ti završavaš sa namazom, Uzvišenom Gospodaru si se obratio riječima: „Tebi se klanjamo i od Tebe pomoć tražimo!“ (Fatiha, 5), a tvoja djela ne ukazuju na takvo stanje. I opet, dok govoriš „Neka su salavat i selam tebi, o Vjerojesniče“, predaješ selam i završavaš svoj namaz, bez svijesti da stojiš pred Uzvišenim Gospodarom. Te riječi izgovaraš u svakom namazu, ali opet, uprkos tolikim blagodatima koje ti je Gospodar podario, nastavljaš činiti grijehe!
Ukoliko ti je dato da učiniš tevbu, znaj da si je učinio Allahovom, dž.š., plemenitošću i dobrotom. Čak i da si sedamdeset godina činio grijehe, Uzvišeni Allah briše sve te grijehe samo jednom tevbom. A onaj ko učini tevbu od grijeha, je poput onoga ko nema grijeha. Musliman se rastuži kada se prisjeti svojih grijeha i razveseli se kada se prisjeti trenutaka pokornosti.
Kada saznaš da te iznevjerila supruga, ljutiš se na nju. Međutim, tvoj nefs te vara cijeli život. Pametni ljudi su složni u tome da ukoliko žena prevari muža, on će je razvesti. Budući da je tako i ti se razvedi od nefsa koji te vara!
(Ibn Ataullah es-Skenderi, Hikmet Tacı)
Ogovaranje bez govora
Hudždžetu ‘l-islam, Imam Gazali, rah., o gibetu kazuje:
Znaj da je ogovaranje jezikom učinjeno zabranjenim jer tako drugima iznosiš sramotu svoga brata i spominješ ga po onome što mu se ne bi svidjelo da drugi znaju. Ali, znaj i to da, poslati indirektnu poruku i dati do znanja o nečemu djelom, a ne riječima, isto je kao i izgovoriti to jasno. Stoga, gibetom se smatra i pokazivanje rukom, namigivanje, pisanje o nekome, i sl. Takvo postupanje je haram. A riječi hazreti Aiše, r.anha, su dokaz tome:
„Jednog dana, došla nam je neka žena. Nakon što je žena otišla, ja sam palcem ukazala na njen nizak rast. Na to mi je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: ‘Ogovorila si je!‘“
(Imam Gazali, Dil Belası)
Slast u ibadetima
Veliki evlija, Imam Sulemi, k.s., kao jedan od nedostataka nefsa navodi nemogućnost uzimanja slasti iz ibadeta. Kao uzrok tome navodi bolest srca i neobavljanje njegove istinske dužnosti. A o liječenju tog nedostatka kazuje:
Lijek za tu bolest je u jedenju halal hrane, u stalnom spominjanju Uzvišenog Hakka, u hizmetu dobrim robovima i u bliskosti s njima. Pored toga, potrebno je moliti Uzvišenog Hakka za otklanjanje zulmeta duhovnih bolesti iz srca. Ukoliko rob bude tako postupao, kad god spomene Uzvišenog Gospodara, osjetit će slast pokornosti i ibadeta.
(Sulemi, Nefis: Kusurları ve Tedavileri)