„Govori ono što je dobro i postigni blagodati, ili šuti, i ostani u miru. U suprotnom, znaj da ćeš se kajati.“ (Ibn Abbas, r.a.)
Otvori svoje srce za Kur'an
Veliki evlija, Abdullah b. Alevi el-Haddad, k.s., je rekao:
„Brate moj! Učenje Časnog Kur'ana učini svojim virdom (dnevno zaduženje). U toku noći i dana prouči određeni dio iz njega; najmanje bi to trebao biti jedan džuz. Tako ćeš mjesečno proučiti jednu hatmu. A najviše što možeš uzeti kao vird je da u tri dana proučiš jednu hatmu.
Znaj da učenje Kur'ana srcu donosi velike koristi i da mnogo doprinosi osvjetljavanju srca. Dok učiš Kur'an, trebao bi se truditi i da ga razumiješ. Nemoj, u želji da proučiš mnogo, zanemarivati ispravan izgovor harfova. Trudi se da u svome srcu osjetiš veličinu Uzvišenog Allaha. Razmišljaj kako se nalaziš pred Njim i kako učiš knjigu čije naredbe i zabrane se odnose upravo na tebe. Kada učiš ajete o jednoći Uzvišenog Allaha neka se tvoje srce ispuni strahopoštovanjem i veličanjem Njega Uzvišenog. Kada učiš ajete u kojima su naredbe, priznaj svoje greške i budi zahvalan što se Allah, dž.š., tebi obraća. A kada učiš ajete koji sadrže zabrane, zatraži oprost i čvrsto odluči da ćeš se kloniti grijeha.
Znaj da je Časni Kur'an beskrajni okean. Iz njega izvire mnoštvo znanja i dragocjenih značenja. Vjerniku na čijem su srcu otvorena vrata razumijevanja Kur'ana, nastavljaju se dalje otvarati kapije jedna za drugom, pa se njegov nur upotpunjuje, njegovo znanje se širi, i njemu ne dosadi da danonoćno uči Časni Kur'an. Jer, takav je u Časnom Kur'anu pronašao svoj cilj, i postigao je ono što je želio. Eto, to je osobina odanog i iskrenog vjernika.“
(Abdullah b. Alevi el-Haddad, Faniden Ebediyete)
Kakav tevekkul?
Kada su jednog od prvih sufija Horasana, Hatema Esamma, k.s., upitali na koji način čini tevekkul, on je odgovorio sljedećim riječima:
„Moj tevekkul se zasniva na četiri stvari:
- Postao sam svjestan da niko sem mene ne može pojesti moju opskrbu, pa se moj nefs smirio po tom pitanju.
- Postao sam svjestan da niko umjesto mene neće činiti djela, pa sam se prihvatio činjenja dobrih djela.
- Shvatio sam da smrt dolazi iznenada, pa sam se počeo pripremati za nju.
- Postao sam svjestan da me Uzvišeni Allah posmatra gdje god da sam, pa sam osjetio stid od Njega Uzvišenog.“
(Ebu Abdurrahman es-Sulemi, Tasavvufa Giriş)
U čijem si prisustvu?
Jedan od velikana nakšibendijskog puta, Muhammed Emin el-Erbili, k.s., je rekao:
„O nemarni! Dobro razmisli pred kim stojiš na namazu i koga dozivaš! Neka te bude stid da se nemarnim srcem, i dušom zaprljanom šejtanskim došaptavanjima i nefsanskim strastima okrećeš Uzvišenom Gospodaru!
Zar ne znaš da On Uzvišeni zna tvoju tajnu, da gleda u tvoje srce i prihvata samo onoliko od namaza koliko si u huduru, skrušenosti i iskrenom dozivanju. Budući da je tako, ti obavljaj namaz kao da Ga vidiš. Jer, iako ti Njega ne vidiš, On Uzvišeni tebe vidi.
Ukoliko to što smo kazali u tvoje srce ne donosi svjesnost da stojiš pred Uzvišenim Allahom; ukoliko tvoji organi ne pronalaze smiraj, zbog nedostataka u poimanju Njegove Uzvišenosti, onda neposredno prije namaza zamisli da te posmatra neki dobri Allahov rob. Tada ćeš vidjeti kako će tvoje srce pronaći smiraj, pa će i tvoji organi postati smireni.
A onda se okreni svome nefsu i reci mu ovako: ‘Zar se ne stidiš Stvoritelja Koji zna tvoje stanje i Koji posmatra tvoje srce? Da li je On Uzvišeni za tebe manje vrijedan od slabašnog roba koji ti ne može donijeti ni štetu ni korist? Kolika si neznalica i koliko si prešao mjeru spram svoga Stvoritelja! Kako je samo veliko tvoje neprijateljstvo prema samome sebi!’
Budući da je tako, onda liječi svoje srce od tih bolesti. Jer, svi učenjaci su složni u tome da je samo onaj namaz koji je obavljen sa srčanim hudurom, dostojan da bude primljen kod Uzvišenog Gospodara. A Allahov Poslanik, s.a.v.s., je za čovjeka kojeg je vidio da se u namazu igra bradom, rekao:
‘Da je srce ovog čovjeka u stanju hušua (skrušenost), i njegovi organi bi bili skrušeni.’“
(Muhammed Emin el-Erbili, Tenviru ‘l-kulub)
Saučešće zbog namaza
Hatem Esamm, k.s., je rekao:
Jedan namaz nisam klanjao u džematu, pa mi je samo Ebu Ishak el-Buhari došao izjaviti saučešće. A da mi je dijete preselilo, došlo bi mi više od deset hiljada ljudi. Jer, ljudi smatraju lakšim nedaće koje se tiču njihove vjere nego dunjalučke nedaće!
(Imam Gazali, Otkrovenje srca)
Dvije vrste stida
Jedan od velikih hanefijskih fakiha, Ebu ‘l-Lejs es-Semerkandi, rah., je rekao:
Postoje dvije vrste stida; stid koji je između tebe i ljudi, i stid koji je između tebe i Gospodara. Stid između tebe i ljudi ogleda se u zatvaranju očiju spram onoga što ti nije halal. A stid između tebe i tvoga Gospodara jeste da budeš svjestan vrijednosti blagodati koje ti je podario i da se stidiš da Mu budeš nepokoran.
(Ebu ‘l-Lejs es-Semerkandi, Tenbihu ‘l-gafilin)