Nemoguće je nabrojati sve materijalne i duhovne koristi mjeseca ramazana. Međutim, možemo ukratko navesti neke od njih:
- Post nam pomaže da zauzdamo svoj nefs.
- Preko posta, zadobivamo priliku da se posvetimo zikru i razmišljanju. Jer, činjenica da nam je sve što poželimo nadomak ruke, može predstavljati prepreku zikru i tefekkuru. U takvom stanju mnogo je veća opasnost da svoje srce vežemo za dunjaluk i da oslabi naša veza sa Ahiretom. U tom smislu, post je navikavanje srca na zuhd spram dunjaluka.
- Post je sredstvo putem kojeg bogati shvataju vrijednost blagodati koje su im date. Povrh toga, budući da se barem za kratko lišavaju jela i pića, imaju priliku da razumiju stanje siromaha i u njima se budi osjećaj samilosti i želje za pomaganjem ljudima.
U susret ramazanu
Nalazimo se u vremenu milosti, u jednom od tri mubarek-mjeseca. U mnogim časnim hadisima naglašena je važnost tih mjeseci i to da ih muslimani trebaju, zarad vječnosti, poimati kao poseban period koji im donosi mnoge blagodati. Allahov Poslanik, s.a.v.s., je ukazujući na važnosti tih mubarek-mjeseci, činio sljedeću dovu: „Allahu moj, daj nam bereket u redžebu i ša'banu i učini da dočekamo ramazan.“ (Ahmed b. Hanbel, el-Musned, 1/259)
Nakon redžeba i ša'bana, dočekali smo mubarek-mjesec ramazan, u kojem su posebne blagodati i počasti Uzvišenog Allaha. O važnosti mjeseca ramazana, Allahov Poslanik, s.a.v.s., je kazao:
„Kada nastupi mjesec ramazan šejtani i zli džini okivaju se u lance, zatvaraju se sva džehennemska vrata i niti jedna od njih se ne otvaraju, a džennetska vrata se otvore i nijedna se ne zatvaraju. Nakon toga se glasnik oglasi riječima: ‘O ti koji tražiš dobro, pohrli ibadetu i robovanju! O ti koji tražiš zlo, odustani od grijeha!’ Uzvišeni Allah u svakoj noći ramazana oslobađa Svoje robove od vatre.“ (Tirmizi, Savm, 1)
Post koji smo postili u prethodnim mubarek-mjesecima i koji postimo u mjesecu ramazanu predstavlja jednu vrstu duhovnog čišćenja i buđenja, kako sa aspekta svakog od nas pojedinačno, tako i sa aspekta cijelog ummeta. Postoje tako velike blagodati skrivene u postu u ovome mjesecu, da njihovu veličinu ne možemo ni naslutiti. Dovoljno nam je da se samo prisjetimo hadisa:
„San postača je ibadet, njegova šutnja je tespih (veličanje Uzvišenog Allaha), njegova dova je primljena i njegovi grijesi su oprošteni.“ (Ali el-Mutakki, Kenzu ‘l-ummal, br. 23562)
Sadekatu ‘l-fitr
Korijen riječi sadaka jeste „sidk“, a označava „ispravnost, istinoljubivost, potvrđivanje“. Budući da musliman udjeljivanjem iskazuje svoje ispravno postupanje (odanost) po pitanju ispunjavanja Allahove, dž.š., naredbe, to djelo se naziva sadakom. Sadaka na neki način odražava odanu privrženost Allahu, dž.š.
Sadaka je, u najširem smislu, svako dobro djelo učinjeno radi Allaha, dž.š.; sve što je dato i udijeljeno radi Njega Uzvišenog. Gledano u tom svjetlu, zaključuje se da se, pored izdvajanja i udjeljivanja imetka, u sadaku ubraja čak i osmijeh ili lijepa riječ upućena bratu muslimanu.
Sadekatu ‘l-fitr ili, kako se to kod nas uobičajeno kaže „vitre“, je sadaka čije je davanje u posljednjim danima mjeseca ramazana, vadžib svim muslimanima koji imaju imetka više nego li je potrebno za zadovoljenje osnovnih potreba. Sadekatu ‘l-fitr je sredstvo da naš post bude primljen kod Uzvišenog Allaha i da budemo sačuvani smrtne opijenosti i kaburskog azaba.
Islamska zajednica je definisala najmanji iznos sadekatu ‘l-fitra po osobi i on iznosi 7 KM.
Blagodat posta
Post je jedan od ibadeta prilikom kojeg čovjek ima najmanju mogućnost za samopokazivanje. Jer, ne postoji niti jedan vanjski znak koji ukazuje na to da čovjek posti. Osoba samo radi Allahovog, dž.š., zadovoljstva ostavlja jelo, piće i spolne odnose. Kako se prenosi od našeg Poslanika, s.a.v.s., Uzvišeni Gospodar je rekao:
“Post je Moj, i Ja za njega nagrađujem.“ (Buhari, Savm, 2; Muslim, Sijam, 30)
Selman Farisi, r.a., prenosi:
„Allahov Poslanik, s.a.v.s., nam je u posljednjih deset dana mjeseca ramazana održao hutbu i rekao:
‘O ljudi! Stigao vam je veliki blagoslovljeni mjesec u kome je noć Lejletu ‘l-kadr, koja je bolja od hiljadu mjeseci. Postiti ovaj mjesec je obavezna dužnost (farz), a klanjati preko obaveze (teravih-namaz i druge nafile) u toku njegovih noći je dobrovoljni ibadet. Onaj ko se Uzvišenom Allahu približi dobrim djelima u toku ovog mjeseca, kao da je izvršio farz izvan ramazana, a onaj ko izvrši farz u mjesecu ramazanu kao da je izvršio sedamdeset farzova u drugim mjesecima. Ramazan je mjesec strpljivosti, a nagrada za strpljivost je Džennet. To je mjesec kada se posjećuju i pomažu siromašni, bolesni i potrebni, s ciljem da se s njima podijeli njihova nevolja. To je mjesec u kome se hrana, opskrba i zarada iskrenog vjernika povećavaju. Vjerniku se u njemu povećava bereket. Onome ko druge pozove na iftar biće oprošteni grijesi i biće spašen od Džehennema. Njegova nagrada jednaka je nagradi osobe koja je postila, bez ikakvog umanjivanja njene nagrade.‘
Mi na to rekosmo:
‘O Allahov Poslaniče! Nismo svi u mogućnosti da priuštimo iftar postaču.’
Allahov Poslanik, s.a.v.s., zatim reče:
‘Allah će vas nagraditi ako muslimanu koji posti ponudite da se iftari hurmom, vodom ili mlijekom. Ko nahrani postača, Uzvišeni Allah će oprostiti njegove grijehe i napojit će ga sa moga vrela Kevsera, nakon čega nikada više neće osjetiti žeđ. Osoba koja nahrani postača imat će nagradu kao i postač, a da se pri tome nagrada postaču nimalo neće umanjiti.
Ovaj mjesec je takav mjesec da je njegov početak milost, sredina oprost, a kraj oslobađanje od džehennemske vatre. Onoga ko u ovom mjesecu olakša posao svome robu (hizmećaru, radniku) Uzvišeni Allah će osloboditi od vatre…‘“
(Bejheki, Šuabu ‘l-iman, br.3695)