• Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija

Hadimi-l-muslimin Šejh sejjid Abdulbaki el-Husejni

2. Septembra 2024.
in Ahlak, Akaid, El-Minhadžu ‘s-senijj, Fikh, Klasici tesavvufa, Knjige, Tesavvuf
0 0
0
Home Ahlak

Ova knjiga na preko 700 stranica detaljno brani ehli-sunnetsko učenje, mezhebe i tesavvuf, koristeći argumente iz Kur'ana, sunneta, izreka ashaba, tabiina, velikih imama i šejhova. Knjiga nudi sveobuhvatan vodič kroz nakšibendijski tarikat, pružajući čitaocima duboko razumijevanje duhovnog odgoja. Autor naglašava važnost pridržavanja Kur'ana i sunneta, dok istovremeno nudi argumentirane odgovore na kritike koje su upućene na razne islamske prakse poput mevluda, ljubljenja ruke, tevessula i slicno. Djelo je korisno ne samo za sufije već i za sve one koji žele razumjeti važnost slijeđenja mezheba i njihovu argumentiranost.

Knjigu možete kupiti preko Semerknd SHOP-a na ovaj kontakt ili na stranice na drustvenim mrežama.

Poglavlje sa korisnim savjetima iz ove knjige možete pročitati na ovom linku: Savjeti Gavs-i Sanija kuddise sirruhu

Prenosimo vam kompletan predgovor autora a i prevodioca knjige, a na kraju i sadržaj knjige kako bi detaljnije mogli vidjeti vrijednost i važnost ovog djela.

PREDGOVOR PREVODIOCA

Tesavvuf, put koji je zasnovan na Kur’anu i Sunnetu, jeste put koji ljude vodi samospoznaji i spoznaji Uzvišenog Allaha. Ima za cilj da u srce roba ustali spoznaju islama i da ga poduči kako da bude istinski rob Uzvišenog Allaha. Tesavvuf to nastoji postići čišćenjem nefsa (tezkije) i prosvjetljivanjem srca (tasfije) koje se ostvaruju raznim metodama.

Međutim, taj proces odgoja je izuzetno teško ostvariv vlastitim individualnim naporima. Zato što je ljudski nefs izuzetno otporan, a šejtan neprestano čeka u zasjedi. Postoji potreba za vodičem, muršidom, za braćom i džematom koji se okupljaju zbog ove plemenite svrhe. Zapravo, nakon našeg poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, Uzvišeni Allah je među ljudima izabrao prvake duhovnog odgoja, i to među onima koji nastoje da slijede islam i tijelom, i srcem, i dušom. To su učenjaci koji su nasljednici poslanikā. To su mudri ljudi koji postupaju po svom znanju i koji su iskreni u svojim djelima. Oni su čestiti robovi i vjerni dostovi Uzvišenog Allaha.

Ti Allahovi dostovi uvijek teže da vode ljude Pravome putu i da one koji su već na njemu dovedu do istikameta. Nije bilo perioda od doba u kojem je živio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i njegovi ashabi, pa do današnjeg dana, a da takvi robovi nisu postojali. Oni su dar od Allaha Uzvišenog.

Metode odgoja kamil muršida razlikuju se jedna od druge. Stoga su se, nakon prvog perioda islama, pojavile mnoge duhovne odgojne škole (tarikati), koje su zasnovane na Kur’anu i Sunnetu, i koje su služile za ispunjenje ovog vrhunskog cilja. Jedna od tih škola je i nakšibendijski tarikat.

Dok su šejhovi nakšibendijskog tarikata bili zauzeti odgojem i iršadom učenika, također su pisali djela koja objašnjavaju ovaj sveti put. Iako su ova djela slična po svom glavnom sadržaju i poruci, ona svojom klasifikacijom i osnovnim naglaskom uzimaju u obzir potrebe i probleme perioda u kojem su nastajala i pisana.

Takvo je i djelo Gavs-i Sanija, kuddise sirruhu, koje je naslovljeno kao: El-Minhadžu ‘s-senijj fi adabi ‘ššejhi ‘s-sejjidi Abdilhakmi ‘l-Husejni (Blistavi i jasni put prema adabima šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija). Daje uvjerljive odgovore, zasnovane na Kur’anu i Sunnetu, na kritike tesavvufa koje su danas jako rasprostranjene.

Još jedna važna karakteristika ovog djela jeste i to da je jedan od njegovih ciljeva to da spriječi sufijske zajednice, koje su danas postale rasprostranjene, a posebno one koje su vezane za Menzil, da zalutaju u vjeri i praksi.

Djelo počinje sveobuhvatnim informacijama o tesavvufu, nakšibendijskom tarikatu i njegovim adabima. Sve je popraćeno dokazima iz Časnog Kur’ana, Sunneta i riječi učenjaka. Tako na optužbe i klevete koje su usmjerene protiv tesavvufa, tarikata i nakšibendijskih adaba, odgovara jasnim dokazima.

Gavs-i Sani, kuddise sirruhu, je u uvodnome dijelu, u kojem je objašnjavao razlog pisanja djela, između ostalog rekao i:

„Postoji mnogo poznatih knjiga koje su napisane o tarikatu, a koje su razumljive. Ali, kao što to neki učenjaci tvrde: ‘Potrebno je da se u svakoj epohi bude onih koji će svojim savremenicima prevoditi i pojednostavljivati govor prethodnih učenjaka i sufija, kako bi ga oni mogli razumjeti i shvatiti. Da kojim slučajem nema te potrebe, onda ne bi bile napisane tolike knjige, i ne bi postojala toliko mnogobrojna djela.’

Meni je kroz glavu i srce prošlo, temi je palo na um da napišem knjigu koja će obuhvatati glavna pitanja u vezi adaba nakšibendijskih šejhova, koja će sačuvati te adabe i objediniti ih na jednom mjestu, koja će razlučiti istinu od neistine, koja će biti odbrana tesavvufu, koja će odvojiti srž od ljuske, koja će odbiti krute optužbe raznih grupacija koje oni upućuju u vezi adaba sufijskih prvaka, a da bi se upozorili oni koji su obmanuti lažnim tvrdnjama, da bi se spriječili da jure za svojim neosnovanim greškama, i koja će se zasnivati na jasnim i preciznim dokazima iz Kur’ana, sunneta i riječi učenjaka fikha, usula, tefsira i hadisa. To je posao koji zahtijeva enormni trud i izlaganje znanja. Jer, ostati bez riječi na sve to predstavlja licemjerstvo. A spomenuto je i haram.“

Djelo se sastoji od sedam sljedećih poglavlja: tesavvuf i sufija, nakšibendijski tarikat, tevessul, zikr, razna pitanja (u poglavlju se objašnjavaju pitanja u vezi ustajanja na noge pred uvaženim osobama, ljubljenje ruke, posjećivanje kabura i tome sl.), dova nakon hadžegan hatme i savjeti.

U jednom od dijelova knjige objašanjava koristi od posjećivanja dobrih i pobožnih robova, te govori o adabima kojih se prilikom toga treba pridržavati. Između ostalog, veli se i:

„Posjećivanje kamil muršida i pobožnih i dobrih robova je važno. U tome se nalaze brojne koristi. Osoba koja ih posjećuje uzima duhovni fejz i postiže određene vrline. Neke od tih koristi su sljedeće:

1. Povećavanje imana i jekina.

2. Meleki milosti ih okruže.

3. Usvajaju pohvalni ahlak i pozitivna svojstva.

4. Usvajaju znanje.

5. Usvajaju spoznaju tarikata i hakikata.

6. Izbjegavanje grijeha.

7. Srca se počinju zbližavati.

8. Postizanje Allahove ljubavi.

9. Postizanje sevapa i nagrade.

10. Postizanje i dunjalučkih i ahiretskih nagrada.

11. Buđenje iz stanja gafleta.

12. Podsjećanje na Allaha.“

Naveli smo da spomenuto Gavs-i Sanijevo djelo daje odgovore na mnoga pitanja i oklijevanja koja se pojavljuju u glavama u vezi tesavvufa, a posebno danas. U ovom kontekstu, pitanja kao što su pokajanje-intisab, rabita, vird, hadžegan hatma, osam šartova, posjeta muršidu, objašnjena su dokazima iz ajeta i hadisa. Naprimjer, prilikom objašnjavanja dokaza rabite, on kaže:

„Učenjaci su naređenje koje je došlo u ajetima da se boravi s onima koji

su iskreni (es-siddikun), da se slijedi Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, da se traži način preko kojeg će se umiliti Uzvišenom Allahu, da se donose salavati na Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, te kazivanja o minulim narodima i naređenje da se o tome razmišlja i da se uzimaju pouke iz razmišljanja o Allahovim blagodatima, nebesima i Zemlji, te neke druge ajete uzeli kao argumente za dokazivanje rabite. Mi ćemo to objasniti.“

Posljednji dio sadrži savjete Gavsi Sanija. U ovom dijelu naglašava se važnost čvrstog držanja Časnog Kur’ana i Sunneta. Savjetuje da se slijedi put ehl-i sunneta slijedeći jednu od dvije škole u akaidu, da se djeluje prema jednom od četiri mezheba i da se nauči fikh. Ovaj odjeljak, koji počinje obraćanjem „Braćo moja“, uključuje savjete kao što su provođenje vremena u obavljanju ibadeta i druženju sa čestitim i dobrim robovima.

Hazreti Gavs-i Sani, a kao i prethodni nakšibendijski šejhovi, bio je muršid koji je govorio jednostavno i razumljivo. Ionako nije puno pričao. On bi činio iršad svojim pogledom i halom i bio bi zauzet djelima. Ova njegova jednostavnost pokazuje se i u njegovoj knjizi. Djelo je dovoljno jednostavno i tečno da ga današnji čitaoci razumiju. Osim toga, sufijski termini koji nisu svima poznati objašnjeni su u fusnotama.

Djelo El-Minhadžu ‘s-senijj fi adabi ‘š-šejhi ‘s-sejjidi Abdilhakmi ‘lHusejni (Blistavi i jasni put prema adabima šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija) je zasad objavljeno na arapskom i turskom jeziku, a čeka se i izdanje na bosanskom. Štampano je u luksuznom izdanju, ukoričeno u termo kožu, sa zlatotiskom. Djelo ima oko 650 stranica. Izdavač je Semerkand. Djelo je primarni izvor vjerodostojnih informacija o tesavvufu i adabima nakšibendijskog tarikata koji se primjenjuje u Menzilu.

M. Dženan Hasić

ََٰ ِبْس ِماِّللالّرْحٰمِنالّرِحيِم

 

PREDGOVOR DJELA

Neka je hvala Allahu, Koji oživljava srca Svojih robova zikrom, spomenom na Sebe, Koji ih dovodi u Svoje uzvišeno prisustvo, Koji ih obasjava bljescima Svojih tajni i nurova, Koji ih dovodi do poništenja u Svojoj uzvišenosti i veličanstvenosti, i Koji ih čini vodiljom onima koji žele kročiti putem spoznavanja Njega i dokazom za stizanje na postaje Njegova vjerozakona.

Svjedočim da nema boga osim Allaha, Vladara Kojem sve pripada, Jasnoga Čije je postojanje očito. Svjedočim i da je naš prvak Muhammed, odani i vjerni, predvodnik odgojenih i skromnih, vođa putnika duhovnog puta i onih koji su spoznali, oslonac putnika koji Njemu putuju i onih koji su dospjeli do Njega, Njegov rob i poslanik. Najodabraniji salavati i najpotpuniji selami neka su Muhammedu, osloncu Gospodaru odanih učenjaka koji postupaju po onome što znaju i naučavaju i duhovnih odgajatelja, predvodniku bogobojaznih i potpunih vjernika, svjetiljci onih koji na Njega upućuju te njegovoj porodici i ashabima koji su hodili njegovim putem i tako postigli potpunost i došli do spoznaje suštine i očistili svoje duše i postigli uspjeh, i koji su savjetovali svoju braću i tako im od koristi bili.

Allahov rob, koji je ovisan o Neovisnome Allahu, koji se nada oprostu Gospodara svoga, Abdulbaki, sin šejha sejjida Abdulhakima, po porijeklu Husejnija i Hašimija, rođen u Bilvanisu, šafijskog mezheba i eš’arijskog akaida, nakšibendijsko-halidijskog tarikata – Allah im obojici udijelio milost Svoju – i onu skrivenu i onu očitu! – kaže:

Zaista su robovanje Allahu (‘ubudijjet), paženje na Njegova prava kao Gospodara, ulaganje krajnjeg napora u postizanju spoznaje Njega i slijeđenje Vjerovjesničkoga sunneta temelj vječite sreće.

Jedan od najvažnijih puteva koji vode tome jeste upravo tesavvuf, koji obuhvata osebujne milosti, koristonosne tajne, blještave svjetlosti i slatke plodove, koji čisti nefs od prljavština, koji iz srca odstranjuje nečistoće, koji uzdiže ruhove k spasonosnim basamacima i koji čovjeka vodi uspjehu.

Da bi ljudi došli do ovog veličanstvenog cilja, Uzvišeni Hakk je, nakon Svojih plemenitih poslanika, iz Svoje dobrote i milosti odabrao predvodnike duhovnog odgoja u svakom vremenu i svakoj epohi, te ih je uzdigao na sami vrh islama i istakao ih iznad mnogih Svojih robova. Učinio ih je elitom i odabranicima među Njegovim bliskim robovima, evlijama. Njima je darovao veliki udio u slasti osmatranja Njegovih blagodati i veličanstvenosti.

Oni su poput rodne kiše stvorenjima. Oni uvijek, u svim svojim stanjima, uz pomoć Hakka djeluju ispravno i postupaju pravično. Oni, Allahovom uputom, putuju k Njemu i uspinju se na postaje, mekame, ihsana.

Nefsovi ljudskih bića su neizbrojivo različitih i raznolikih karaktera te se međusobno razlikuju po svojim naravima. Zbog toga su se odgojne metode tih duhovnih odgajatelja umnožile i zbog toga su se pojavili raznoliki putevi njihovog duhovnog odgoja, čak da se tako proširila i postala poznata izreka: “Koliko je dahova stvorenja, toliko je i puteva koji vode Allahu”. U tom smislu je i šejh Ahmed Zerruk, kaddesallahu sirreh, rekao: “U tome što postoje različiti duhovni putevi (mesalik) postoji olakšanje za duhovnog putnika (salik) i pomoć u dostizanju cilja i dospijeću do željenog”.

Zaista je tarikat nakšibendijskih sadata, kaddesallahu esrarehum, jedan od najuzvišenijih sufijskih tarikata koji dovodi ljude do Uzvišenog Allaha, zato što je taj tarikat, po svojoj biti na kojoj se zasniva, put plemenitih ashaba i mešreb časnog ehli-bejta, a i zato što se nakšibendijski tarikat, po svojoj siddikijskoj silsili, oslanja na našeg prvaka Ebu Bekra, radijallahu anh, koji je najodabraniji u ovom ummetu, i po svojoj zlatnoj i alejvijskoj silsili na našeg prvaka Alija, kerremellahu vedžheh, koji je vrata grada znanja. Štaviše, do nas je dospio u formi u kojoj je bio u vrijeme plemenitih ashaba, radijallahu anhum, nepomiješan s novotarijama i onim što je neprihvatljivo, ostavši na svojim osnovama, bez da im je bilo šta pridodato ili oduzeto.

Kada je nestalo dobrih robova, kada su iščezli pobožnjaci koji su ostavljali i dijelove halala kako ne bi zapali u haram, kada se počelo usmjeravati i okretati onim prezrenim, kada su se raširila nevaljala djela i stanja, kada je nestalo razlučivanja između harama i halala, kada su se počele prihvatati riječi bez gledanja na to od koga su potekle, kada je zavladala pohlepa prema ugledu i imetku, kada su se namnožila isprazna nadanja, kada su se prestala činiti dobra djela, kada je u srcima oslabjelo poštovanje prema šerijatu, tada se ugasio srčani vid i podrhtali koraci na Pravome putu, zanemareno je obavljanje ibadeta, zapalo se u zabludu i namaz i post su se počeli lijeno obavljati, počeli su se slijediti prohtjevi i olahko odnositi prema činjenju zabranjenog i nevaljalog… A sve to se dogodilo zbog prevelikog neznanja i obilnog nemara!

Smutnje, ispunjene ispraznim i lažnim sumnjama i koje su se smjenjivale jedne za drugom, obuzele su i istočne i zapadne dijelove Zemlje. Uskovitlali su se valovi kušnji, koje su izazvali oni koji su svojim gnusnim neznanjem prešli granice u klevetanju imama, koji su se zasli- jepljeni fanatizmom drznuli na četvericu mezhepskih imama, koji su se uzoholili i uzdigli nad njihovim sljedbenicima, koji su prešli krajnje granice u tome, i koji su iznad svega toga protekfirili brojne imame tesavvufa, koji su prvaci ovog ummeta, te pobožnjake, evlije i zahide.

No, oni su ti koji od svih ljudi najviše slijede Časni Kur’an i sunnet i koji su nahitriji u okupljanju oko njih. Onaj koji se s njima pomiješa, i koji vidi kako se oni čvrsto pridržavaju naređenog i kakvu pažnju poklanjaju onome što je preporučeno i pohvaljeno, te kako se suzdržavaju čak i od onoga što je u osnovi dopušteno, a kamoli od onoga što je prezreno i zabranjeno, taj će se uvjeriti kako oni istinski i kako treba slijede Kur’an i sunnet, kako su poletni u izvršavanju onoga što je preporučeno, kao da se radi o onome što je strogo naređeno, te kako se klone svega onoga što je pokuđeno, kao da je to strogo zabranjeno!

No, i pored toga, ti ćeš vidjeti kako ima onih koji srljaju da ih protekfire iz nekih neosnovanih i neispravnih razloga, te koji na njih iznose neke podle potvore i laži, premda je tekfir nešto opasno, i nešto čemu nije dozvoljeno pribjegavati u vezi s onima koji izgovaraju kelime-i-šehadet i obavljaju namaz usmjereni prema kibli.

Rasprostranili su se i neki koji za sebe tvrde da su šejhovi, koji su nepotpuni i nedostojni toga što tvrde za sebe, koji nisu završili i okončali sejri-suluk, koji nisu upotpunili svoj duhovni odgoj kod muršida, i koji zbog toga nisu kadri da raspoznaju i razluče put i tarikat koji vode Uzvišenom Allahu od onih koji ne vode. Isto tako, raširile su se i neke praznovjerice lažnih šejhova u ovome vremenu i spletke spletkaroša i prevaranata koji nemaju ni silsile ni oslonca, koji nisu očistili nefs pod mentorstvom šejha i koji se nisu odgajali kod muršida. To su razlozi zbog kojih su se povećali žestoki napadi na tesavvuf. Povećali su se prigovori i kritike u vezi s nekim koji prelaze granice u svom govoru u pitanju traženja pomoći od evlija i šejhova (istimdad) i rabiti i nekim drugim pitanjima. Na taj način su se pojavila neka pitanja koja su postala sporna i na koja je potrebno dati odgovor.

Neki ljudi opet tvrde kako su šerijat i tarikat različiti i odvojeni entiteti. Ne znaju da su šerijat i tarikat zapravo poput duše i tijela: ako nema jednog, ni drugi ne može opstojati. Zbog toga je imam Malik, rahmetullahi alejh, rekao: “Ko se bude bavio tesavvufom, a ne bude se bavio fikhom, taj će otpasti od vjere. Ko se bude bavio fikhom, a ne bude se bavio tesavvufom, taj će biti grešnik. Ko pak bude sastavio to dvoje, taj će biti pravi vjernik”.

Predvodnik sufija, imam Džunejd, kaddesallahu sirreh, je rekao: “Ovaj naš put je zasnovan na temeljima Kur’ana i sunneta i ograničen je time”.

Veliki učenjak Ibn Abidin, rahmetullahi alejh, je rekao: “Hakikat, tarikat i šerijat su međusobno nerazdvojni, zato što put koji vodi Uzvišenom Allahu posjeduje i vanjski (zahir) i unutarnji (batin) aspekt. Njegov vanjski aspekt su šerijat i tarikat, a unutarnji hakikat”.

Postoji mnogo poznatih knjiga koje su napisane o tarikatu, a koje su razumljive. Ali, kao što to neki učenjaci tvrde: “Potrebno je da se u svakoj epohi bude onih koji će svojim savremenicima prevoditi i pojednostavljivati govor prethodnih učenjaka i sufija, kako bi ga oni mogli razumjeti i shvatiti. Da kojim slučajem nema te potrebe, onda ne bi bile napisane tolike knjige i ne bi postojala tolika mnogobrojna djela”.

Od tih knjiga koje su napisane u vezi sa tesavvufom, a koje mi posjedujemo, jeste i knjiga Adabu ‘t-tarikati ‘n-nakšibendijje (Adabi nakšibendijskog tarikata) šejha Fethullaha el-Verkanisija, kaddesallahu sirreh. Ta knjiga je danas od najvažnijih izvora u vezi sa nakšibendijskim tarikatom. To je veoma vrijedna knjiga, ali je koncizna i sažeta.

Meni je kroz glavu i srce prošlo te mi je palo na um da napišem knjigu koja će obuhvatati glavna pitanja u vezi sa adabima nakšibendijskih šejhova, koja će sačuvati te adabe i objediniti ih na jednom mjestu, koja će razlučiti istinu od neistine, koja će biti odbrana tesavvufu, koja će odvojiti srž od ljuske, koja će odbiti krute optužbe raznih grupacija koje oni upućuju u vezi sa adabima sufijskih prvaka, a da bi se upozorili oni koji su obmanuti lažnim tvrdnjama, da bi se spriječili da jure za svojim neosnovanim greškama, i koja će se zasnivati na jasnim i preciznim dokazima iz Kur’ana, sunneta i riječi učenjaka fikha, usula, tefsira i hadisa.

To je posao koji zahtijeva enormni trud i izlaganje znanja. Jer, ostati bez riječi na sve to predstavlja licemjerstvo.1 A spomenuto je haram. Uzvišeni Allah veli:

“One koji budu tajili jasne dokaze, koje smo Mi objavili, i Pravi put, koji smo u Knjizi ljudima označili, njih će Allah prokleti, a proklet će ih i oni koji imaju pravo da proklinju” (el-Bekare, 2/159).

U hadisu koji se prenosi od Ebu Hurejre, radijallahu anh, stoji da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:

“Ko bude skrio neko znanje koje bude znao, na Sudnji dan će doći zauzdan uzdama od vatre”2.

Od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma, se prenosi da se on obratio Allahovome Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, riječima: Allahov Poslaniče, zar će biti uništeno neko mjesto u kojem se nalaze dobri i pobožni robovi?

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, mu je odgovorio: Da. Potom je upitao: Zbog čega? Na to mu je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odgovorio:

Zbog njihovog licemjerstva i zbog toga što su šutjeli kada se Allahu griješilo.

Zbog toga sam krenuo s pisanjem ovog cijenjenog djela, koje je, zahvaljujući Allahu, obuhvatilo mnoge teme, koje je ukrašeno lijepim i korisnim rečenicama, i koje će prosvijetliti i obasjati čitaoca svojim sadržajem. Nazvao sam ga: El-Minhadžu ‘s-seni fi adabi ‘š-šejhi ‘s-sejjidi Abdilhakimi ‘l-Husejni (Blistavi i jasni put prema adabima šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija). Uzvišeni Allah ga učinio korisnim svim ljudima i putem koji vodi u džennet!

U njemu sam prenio izreke učenjaka, od kojih smo neke u potpunosti citirali, a neke pak parafrazirali. No, uglavnom smo ih u cijelosti citirali, jer ako se većinom iste riječi citiraju, to ukazuje na to da su one pouzdane i da se na njih može osloniti.

Spomenuli smo i adabe nakšibendijskog tarikata, koji su preneseni od prvaka iz silsile i seneda ovog tarikata preko mog učitelja, šejha Abdulhakima el-Husejnija, kaddesallahu sirreh, i mog učitelja, šejha Muhammeda Rašida, kaddesallahu sirreh. Objasnio sam i prokomentirao neke ajete i hadise, koristeći se pri tome tefsirima i komentarima hadisa.

Objasnio sam neke nejasne i zakučaste izraze te sam skrenuo pažnju na brojne adabe i odgovorio na brojna pitanja koja se motaju po glavama mnogih.

Djelo smo uredili u sedam poglavlja sa zaključkom. Moleći pomoć i podršku od Uzvišenog Allaha, otpočinjem djelo.

1 Imam el-Hadimi, rahmetullahi alejh, je rekao: “Licemjerstvo u šerijatu predstavlja ne mijenjanje zla uz mogućnost da se ono promijeni, zbog brige da se ne povrijedi počinilac ili neko drugi, ili zbog osjećaja ravnodušnosti prema vjeri”.

 

2 Ahmed b. Hanbel, el-Musned, 16/293, br. 10487.

 

el-Bezzar, el-Musned, 11/51, br. 4743. Pogledaj slično predanje u: et-Taberani, el-Mu’džemu ‘l-kebir, 5/368, br. 11537.

SADRŽAJ

PREDGOVOR …………………………………………………………………………………………………………….5

PRVO POGLAVLJE

TESAVVUF I SUFIJA

TESAVVUF I SUFIJA………………………………………………………………………………………………. 15

Definicija tesavvufa …………………………………………………………………………………………. 16 Sufija………………………………………………………………………………………………………………… 20

Razlozi zbog kojih su sufije nazvane tim imenom ………………………………………….. 22

Pojava, nastanak i povijesni razvitak tesavvufa ……………………………………………… 24

Osnove i temelji tesavvufa……………………………………………………………………………….. 30

Predmet tesavvufa……………………………………………………………………………………………. 32

Vrijednost tesavvufa ………………………………………………………………………………………… 32

Propis u vezi sa tesavvufom …………………………………………………………………………….. 33

Dokazi iz Časnog Kur’ana ………………………………………………………………………… 35

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………… 36

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………… 36

Izvori tesavvufa ……………………………………………………………………………………………….. 39

Izjave u svrhu pohvale tesavvufa velikih i istaknutih učenjaka …………………….. 43

DRUGO POGLAVLJE

NAKŠIBENDIJSKI TARIKAT

NAKŠIBENDIJSKI TARIKAT …………………………………………………………………………………. 53

Porijeklo naziva tarikata …………………………………………………………………………………. 55

Principi nakšibendijskog tarikata……………………………………………………………………. 56

Put dospijeća do Njega Uzvišenog kod nakšibendija (tariku ‘l-visal) ……………… 59

Karakteristike i odlike nakšibendijskog tarikata ……………………………………………. 59

Izjave učenjaka u korist pohvali nakšibendijskog tarikata……………………………… 62

Silsile (duhovne geneaologije) nakšibendijskog tarikata ………………………………… 66

Prva silsila …………………………………………………………………………………………………. 66

Druga silsila……………………………………………………………………………………………….. 67

Treća silsila………………………………………………………………………………………………… 67

Nazivi silsile tarikata……………………………………………………………………………………….. 73

Uvejsije …………………………………………………………………………………………………………….. 74

TREĆE POGLAVLJE

TEVESSUL

TEVESSUL ……………………………………………………………………………………………………………… 79

Vrste tevessula …………………………………………………………………………………………………. 80

Mudrost tevessula ……………………………………………………………………………………………. 83

Propisi i dokazi u vezi sa tevessulom………………………………………………………………. 84

Dokazi iz Allahove Knjige …………………………………………………………………………. 86

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………… 91

Dokazi iz riječi ashaba………………………………………………………………………………. 99

Stavovi učenjaka četiri fikhska mezheba………………………………………………… 103

Stavovi hanefijskih učenjaka…………………………………………………………………… 103

Stavovi malikijskih učenjaka…………………………………………………………………… 105

Stavovi šafijskih učenjaka………………………………………………………………………..108

Stavovi hanbelijskih učenjaka…………………………………………………………………. 111

Dodatak ………………………………………………………………………………………………………….. 112

Da li umrli mogu čuti i donijeti korist? ……………………………………………………. 118

KAMIL-MURŠID…………………………………………………………………………………………………… 127

Šejh…………………………………………………………………………………………………………………. 128

Šartovi koje treba ispunjavati kamil-muršid …………………………………………………. 129

Neki od šartova koji su nužni ………………………………………………………………………… 129

Jedna korisna napomena ……………………………………………………………………………….. 132

Jedno upozorenje……………………………………………………………………………………………. 133

Adabi kamil-šejha u odnosu prema muridima………………………………………………. 134

Potreba za vezanjem za kamil-muršida …………………………………………………………. 137

Dokazi o potrebitosti vezivanja za kamil-šejha ……………………………………………… 138

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 139

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 143

736

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 147

Napomena………………………………………………………………………………………………………. 153

BEJAT I AHD ………………………………………………………………………………………………………… 155

Povijest bejata ………………………………………………………………………………………………… 156

Šartovi bejata …………………………………………………………………………………………………. 159

Osobe kojima se daje bejat: ……………………………………………………………………………. 159

Vrste bejata …………………………………………………………………………………………………….. 160

Obnavljanje bejata………………………………………………………………………………………….. 160

Načini davanja bejata …………………………………………………………………………………….. 163

Bejat muškaraca …………………………………………………………………………………………….. 164

Bejat žena………………………………………………………………………………………………………..167

Opunomoćivanje u svrhu uzimanja bejata ……………………………………………………. 169

Propisi i dokazi bejata, prisege………………………………………………………………………. 171

Dokazi iz Kur’ana Časnog ……………………………………………………………………….. 171

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 173

Učenjaci koji su bili vezani za tarikat ……………………………………………………………. 179

Koristi bejata ………………………………………………………………………………………………….. 182

TEVBA, INTISAB I OSAM ŠARTOVA ………………………………………………………………….. 184

Način obavljanja velike tevbe i intisab ………………………………………………………….. 184

Način na koji muškarci daju bejat …………………………………………………………………. 184

Način na koji žene daju bejat …………………………………………………………………………. 185

Obnavljanje tevbe (mala tevba) ……………………………………………………………………… 185

Osam šartova: ………………………………………………………………………………………………… 185

Objašnjenje osam šartova ………………………………………………………………………………. 185

Prvi šart: uzimanje abdesta……………………………………………………………………………. 188

Drugi šart: uzimanje gusula s nijetom tevbe………………………………………………….. 188

Treći šart: klanjanje namaza………………………………………………………………………….. 189

Četvrti šart: učiniti tevbu ………………………………………………………………………………. 190

Peti šart: činjenje istigfara……………………………………………………………………………… 191

Šesti šart: učenje Fatihe osam puta

i poklanjanje sevapa od učenja sadat-i-kiramu ……………………………………………… 192

Sedmi šart: rabita smrti ………………………………………………………………………………… 193

Osmi šart: rabita s muršidom ………………………………………………………………………… 196

Dokazi za osam šartova …………………………………………………………………………………. 198

Prvi šart: uzimanje abdesta……………………………………………………………………… 198

Drugi šart: uzeti abdest s nijetom tevbe…………………………………………………… 202

Treći šart: klanjanje tevba-namaza………………………………………………………….. 204

Četvrti šart: tevba ili pokajanje ……………………………………………………………….. 205

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 206

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 208

Dokazi iz riječi ashaba i učenjaka …………………………………………………………… 215

Šteta u odgađanju činjenja tevbe …………………………………………………………….. 216

Peti šart: istigfar ………………………………………………………………………………………. 218

Kur’anski ajeti u kojima se spominje istigfar ………………………………………….. 218

Hadisi u kojima se spominje istigfar ……………………………………………………….. 220

Upozorenje ………………………………………………………………………………………………. 223

Jedna korisna napomena………………………………………………………………………….225

Šesti šart: učenje Fatihe …………………………………………………………………………… 226

Poklanjanje sevapa ………………………………………………………………………………….. 229

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 229

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 230

Sedmi i osmi šart: rabita smrti i rabita s muršidom…………………………………234

ADABI MURIDA …………………………………………………………………………………………………… 235

Adabi murida prema šejhu…………………………………………………………………………….. 236

Upozorenje ………………………………………………………………………………………………. 246

Adabi murida prema drugim muridima………………………………………………………… 246

POSJEĆIVANJE KAMIL-MURŠIDA
I POBOŽNIH I DOBRIH ROBOVA………………………………………………………………………… 249

Dokazi iz Kur’ana Časnog ……………………………………………………………………….. 250

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 252

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 257

Adabi prilikom posjećivanja kamil-muršida i pobožnih osoba……………………… 259

Koristi od posjete kamil-muršidu i pobožnim i dobrim robovima…………………261

RABITA ………………………………………………………………………………………………………………… 262

Rabita s muršidom …………………………………………………………………………………………. 263

Povijest rabite…………………………………………………………………………………………………. 263

Vrste rabite s muršidom…………………………………………………………………………………. 268

Adabi koji se smatraju šartovima rabite u kojoj se zamišlja lik šejha …………… 270

Mudrost koja počiva u tome što se rabita obavlja

između akšam-namaza i jacija-namaza …………………………………………………………. 271

Period trajanja rabite……………………………………………………………………………………… 272

738

Koristi rabite ………………………………………………………………………………………………….. 273

Usvajanje šejhovog ahlaka ………………………………………………………………………. 273

Duhovni napredak i neprestani fejz ………………………………………………………… 273

Zaštita od šejtana …………………………………………………………………………………….. 274

Upotpunjavanje muhabeta, ihlasa i teslimijeta………………………………………..275

Dospijevanje do Uzvišenog Allaha (el-vusulu ilallah)……………………………… 275

Presijecanje šejtanskih vesvesa i misli…………………………………………………….. 277

Pojava stida koji priječi od činjenja grijeha …………………………………………….. 278

Dokazi za rabitu …………………………………………………………………………………………….. 278

Prvi dokaz………………………………………………………………………………………………… 279

Drugi dokaz………………………………………………………………………………………………283

Treći dokaz……………………………………………………………………………………………….297

Četvrti dokaz …………………………………………………………………………………………… 297

Peti dokaz ………………………………………………………………………………………………… 299

Rabita smrti……………………………………………………………………………………………………. 306

Dokazi za rabitu smrti …………………………………………………………………………….. 307

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 310

Ruh …………………………………………………………………………………………………………………. 312

Vrste ruhova …………………………………………………………………………………………………… 313

Tesarruf ili sposobnost djelovanja ruhova …………………………………………………….. 313

Tesarruf ruhova kada se utjelove i kada budu u obliku tjelesnih formi ……….. 314

Tesarruf ruhova nakon preseljenja………………………………………………………………… 318

ČETVRTO POGLAVLJE

ZIKR

ZIKR……………………………………………………………………………………………………………………… 325

Definicija zikra ………………………………………………………………………………………………. 325

Vrijednost zikra ……………………………………………………………………………………………… 326

Dokazi iz ajeta …………………………………………………………………………………………. 327

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 329

Dokazi iz riječi ashaba……………………………………………………………………………..336

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 337

Koristi zikra …………………………………………………………………………………………………… 339

HAFI (SKRIVENI, BEZGLASNI) ZIKR…………………………………………………………………. 345

Dokazi iz ajeta …………………………………………………………………………………………. 347 739

ADABI ŠEJHA SEJJIDA ABDULHAKIMA EL-HUSEJNIJA

Dokazi iz hadisa i govora ashaba…………………………………………………………….. 349

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 353

VIRD……………………………………………………………………………………………………………………… 362

Zikr Allahovim imenom koji se uči nad srcem ……………………………………………… 363

Način na koji se uči predmetni zikr ……………………………………………………………… 364

Dokazi za adabe virda koji se uči spominjući ime Allah ………………………………. 367

Zikr imenom Allah…………………………………………………………………………………………. 367

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 367

Dokazi iz hadisa i govora ashaba…………………………………………………………….. 370

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 373

Dokazi iz riječi učenjaka četiri mezheba ………………………………………………… 375

Ilahi ente maksudi ve ridake matlubi
(Bože moj, Ti si moj cilj i zadovoljstvo Tvoje ja tražim)………………………………….379

Zikr desnom rukom i uz pomoć tespiha i način na koji se obavlja……………….. 383

Korištenje tespiha prilikom zikra ………………………………………………………………….. 385

Telkin / podučavanje zikru ……………………………………………………………………………. 385

Oni koji su u mogućnosti podučavati druge zikru / telkin ih čine………………… 389

Čistoća od stvarne i pravne nečistoće……………………………………………………………. 392

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 392

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 393

Sjedenje prilikom zikra………………………………………………………………………………….. 394

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 395

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 395

Način sjedenja koji je suprotan načinu
sjedenja u namazu, koji se naziva “tevveruk” ……………………………………………….. 400

Okretanje prema kibli ……………………………………………………………………………………. 400

Pokrivanje glave u toku obavljanja virda (mali halvet) …………………………………. 402

Zatvaranje očiju ……………………………………………………………………………………………… 406

Činjenje istifara prije zikra ……………………………………………………………………………. 407

Učenje Fatihe prije zikra ……………………………………………………………………………….. 408

Određivanje i specificiranje broja i količine zikra ………………………………………… 408

Hadisi koji su u vezi sa određivanjem broja zikra…………………………………………. 409

Zikr Allahovim imenom koji se uči nad letaifima…………………………………………. 413

Adabi u vezi sa virdom koji je vezan za letaife,
a koji su na nivou šartova ………………………………………………………………………………. 417

Zikr riječima “la ilahe illallah”………………………………………………………………………. 419

740

Nefju-isbat………………………………………………………………………………………………………. 419

Adabi koji su na nivou šartova ………………………………………………………………………. 419

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 421

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 421

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 424

Mudrost koja počiva u zadržavanju daha ……………………………………………………… 424

Koristi od učenja zikra la ilahe illallah………………………………………………………….. 426

Tehlil-hatma……………………………………………………………………………………………………. 427

Adabi koji su na nivou šartova ………………………………………………………………………. 427

Dokazi da je tehlil-hatma utemeljena šerijatom…………………………………………….. 428

El-Kelimatu ‘l-kudsijje…………………………………………………………………………………….. 430

Huš der dem……………………………………………………………………………………………..431

Nazar ben kadem …………………………………………………………………………………….. 432

Sefer der vatan…………………………………………………………………………………………. 432

Halvet der endžumen ………………………………………………………………………………. 432

Jadkerd …………………………………………………………………………………………………….. 433

Bazgešt …………………………………………………………………………………………………….. 434

Nigahdašt …………………………………………………………………………………………………. 434

Jaddašt ……………………………………………………………………………………………………… 435

Vukufi-zeman…………………………………………………………………………………………… 435

Vukufi-adedi…………………………………………………………………………………………….. 436

Vukufi-kalbi……………………………………………………………………………………………… 437

DELAILU ‘L-HAJRAT……………………………………………………………………………………………. 438

Razlog koji je potakao šejha el-Džezulija
da napiše Delailu ‘l-hajrat ………………………………………………………………………………. 443

Vrijednosti i odlike Delailu ‘l-hajrata …………………………………………………………….. 444

Učenje Delailu ‘l-hajrata dijeleći ga u dijelove po danima sedmice ………………. 445

Korist u dijeljenju Delailu ‘l-hajrata po danima u sedmici…………………………….. 447

HADŽEGAN-HATMA …………………………………………………………………………………………… 449

Nastanak hadžegan-hatme …………………………………………………………………………….. 450

Koristi i utjecaj hadžegan-hatme……………………………………………………………………. 451

Vrste hadžegan-hatme ……………………………………………………………………………………. 452

Adabi velike i male hatme koji su na stepenu šartova……………………………………452

Ruknovi velike hatme…………………………………………………………………………………….. 453

Ruknovi male hatme………………………………………………………………………………………. 454

Način obavljanja velike hatme……………………………………………………………………….. 454

Način obavljanja male hatme…………………………………………………………………………. 458

Dokazi za ruknove i adabe hatme …………………………………………………………………. 459

Grupni zikr i formiranje halke……………………………………………………………………….459

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 460

Dokazi iz hadisa i govora ashaba…………………………………………………………….. 461

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 472

Obavljanje zikra u određenim vremenskim periodima ………………………………… 473

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 473

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 474

Brojanje zikra uz pomoć tespiha, na prste ili nečeg drugog………………………….. 476

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 476

Dokazi iz riječi ashaba……………………………………………………………………………..478

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 480

Okretanje leđa imama prema kibli………………………………………………………………… 483

Zatvaranje vrata prilikom učenja hadžegan-hatme i zabrana prisustvovanja hatmi osobama koje nisu pod bejatom…………………………………………………………… 484

Donošenje salavata na Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem ………… 491

Učenje sure Inširah………………………………………………………………………………………… 495

Učenja sure Ihlas…………………………………………………………………………………………….496

Zikr “Ja Baki Ente ‘l-Baki” ……………………………………………………………………………… 501

Koristi od učenja silsile………………………………………………………………………………….. 504

GAFLET ………………………………………………………………………………………………………………… 506

Povodi gafletu ………………………………………………………………………………………………… 509

Džehalet / neznanje …………………………………………………………………………………. 509

Napuštanje kontrole nefsa i svođenja računa …………………………………………. 510

Biti pohlepan spram dunjalučkih užitaka……………………………………………….. 511

Slijeđenje nefsanskih pohota…………………………………………………………………… 512

Dugoročno i isprazno nadanje ………………………………………………………………… 513

Biti skupa s gafilima ………………………………………………………………………………… 514

Lijenost naspram ibadeta ………………………………………………………………………… 516

Konzumiranje sumnjive hrane………………………………………………………………… 517

Grijesi ………………………………………………………………………………………………………. 518

Jesti do sitosti……………………………………………………………………………………………519

Preveliko zanimanje dozvoljenim stvarima…………………………………………….. 520

Loše posljedice koje uzrokuje gaflet………………………………………………………………. 521

Neprimanje dove………………………………………………………………………………………521 742

Okretanje lica od ajeta i znamenja Allahovih i okorištavanja njima……….521

Iziskuje kaznu i propast…………………………………………………………………………… 522

Loš završetak …………………………………………………………………………………………… 523

Uzrokuje zapečaćenost srca, sljepoću očiju

i zaglušenost ušiju naspram istine…………………………………………………………… 523

Izloženost šejtanovim napadima …………………………………………………………….. 524

Povećavanje gafleta …………………………………………………………………………………. 524

Uzrokuje tugovanje na ahiretu…………………………………………………………………525

Odlazak u džehennem …………………………………………………………………………….. 526

Namaz gafila ne odvodi od loših i prezrenih stvari ………………………………… 526

Priviknutost na grijehe i otvoreno činjenje …………………………………………….. 527

Otvrdnjavanje srca…………………………………………………………………………………… 528

Poricanje i negiranje evlija……………………………………………………………………….528

Lijek za gaflet………………………………………………………………………………………………….529

Okretanje od gafila ………………………………………………………………………………….. 529

Čuvati se mjesta gafleta …………………………………………………………………………… 530

Bivanje skupa s evlijama………………………………………………………………………….. 532

Prisjećanje na smrt ………………………………………………………………………………….. 532

Učenje Časnog Kur’ana …………………………………………………………………………… 533

Učenje vjerskog znanja…………………………………………………………………………….534

Neprestano činjenje zikra ……………………………………………………………………….. 535

Posjećivanja mezarja ……………………………………………………………………………….. 537

Tevba i istigfar …………………………………………………………………………………………. 538

Zuhd ………………………………………………………………………………………………………… 538

PETO POGLAVLJE

RAZNA PITANJA

USTAJANJE NA NOGE PRED UVAŽENIM OSOBAMA ……………………………………….. 543

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 543

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 545

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 552

TEBERRUK …………………………………………………………………………………………………………… 559

Dokazi iz Časnog Kur’ana ………………………………………………………………………. 560

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 564

Dokazi iz riječi ashaba……………………………………………………………………………..582

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 588

LJUBLJENJE RUKE ……………………………………………………………………………………………….. 598

Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 598

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 599

Dokazi iz prakse ashaba ………………………………………………………………………….. 604

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 606

Zašto sufije ljube ruku jedni drugima? ………………………………………………………….. 611

Ljubljenje Mushafa ………………………………………………………………………………………… 612

Ljubljenje hljeba …………………………………………………………………………………………….. 612

Ljubljenje palčeva…………………………………………………………………………………………… 613

POSJEĆIVANJE KABURA…………………………………………………………………………………….. 615

Dokazi iz Časnog Kur’ana ………………………………………………………………………. 615

Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 616

Dokazi iz riječi ashaba……………………………………………………………………………..622

Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 622

Posjećivanje žena kabura dobrih i pobožnih…………………………………………………. 627

Koristi posjećivanja kabura …………………………………………………………………………… 628

Način posjećivanja kabura i adabi posjete …………………………………………………….. 629

Adabi posjećivanja kabura dobrih robova i evlija …………………………………………. 630

Učenje Časnog Kur’ana pored kabura …………………………………………………………… 631

Gradnja na kaburima …………………………………………………………………………………….. 635

ZIKR I DOVA KOJI SE UČE NAKON PROPISANIH NAMAZA…………………………….. 637

ŠESTO POGLAVLJE

DOVA NAKON HADŽEGAN-HATME
DOVA NAKON HADŽEGAN-HATME …………………………………………………………………… 667

SEDMO POGLAVLJE

SAVJETI

SAVJETI…………………………………………………………………………………………………………………691

ZAKLJUČAK …………………………………………………………………………………………………………. 700

IZVORI I LITERATURA……………………………………………………………………………………….. 702

Oznake: delili i dokazidokaziEl-Minhadžu ‘s-senijjhanefijehanefijski fikhilmihalislamsko vjerovanjeknjigamaturidijski akaidmezhebitarikatTesavvuf
ShareTweet

Slični tekstovi

Adabi Šejha Sejjida Abdulhakima El-Husejnija, Kuddise Sirruhu
El-Minhadžu ‘s-senijj

Adabi Šejha Sejjida Abdulhakima El-Husejnija, Kuddise Sirruhu

Veliki hanefijski ilmihal
Fikh

Veliki hanefijski ilmihal

Gorko ali ljekovito
Ahlak

Gorko ali ljekovito

S kim smo?
Ahlak

S kim smo?

Da li smo svjesni onoga što govorimo?
Ahlak

Da li smo svjesni onoga što govorimo?

Stepen vilajeta (evlijaluka)
Br 129

Stepen vilajeta (evlijaluka)

Sljedeći post
Br. 189 Dobar i loš primjer

Br. 189 Dobar i loš primjer

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 82
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Zadnje objavljeno

  • Br. 197 Dova – razgovor srca s Gospodarom
  • Br. 193 Naše srce – naš istinski dom
  • Br. 192 Ono što pričamo, pišemo i dijelimo
  • Br. 191 Pogrešno shvatani pojmovi
  • Br. 190 Kada će ovo poniženje završiti
  • Br. 189 Dobar i loš primjer
  • El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija
  • Br. 188 Čednost i stid
  • Br. 187 Akšemseddin – Duhovni osvajač Istanbula
  • Br. 186 Uzvišenom Allahu se pokoravamo
  • Br. 185 Zulum
  • Br. 184 Uspomene i sjećanja Gavs-i Sanija, kaddesallahu sirrehu
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand.ba

KONTAKT

Viber

Facebook Messenger

Kontakt forma

 

Najčitanije

Ko su šehidi? Šta je mekam šehadeta?

Svako živo biće će smrt okusiti

Salavat i selam

Ko nam je prijatelj?

Šta nam donosi musafir?

Šta nam govori sura Fatiha?

Šta je tesavvuf?

Šta je ihsan?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Najnovije

Br. 197 Dova – razgovor srca s Gospodarom

Br. 193 Naše srce – naš istinski dom

Br. 192 Ono što pričamo, pišemo i dijelimo

Br. 191 Pogrešno shvatani pojmovi

Br. 190 Kada će ovo poniženje završiti

Br. 189 Dobar i loš primjer

El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija

Br. 188 Čednost i stid

Br. 187 Akšemseddin – Duhovni osvajač Istanbula

Iz knjige Duhovni odgoj u islamu

Šta je ihsan?

Šta je tesavvuf?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Šta je Islam?

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Šta je tarikat i mešreb?

Kako postići stepen ihsana?

Osnove vjerovanja

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

© 2020 Semerkand

Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt

© 2020 Semerkand

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In