• Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Br. 49 – Tema broja

28. Marta 2013.
in Br 49, Tema Broja
0 0
0
Home Za pročitati Magazin Br 49

Doc. dr. Almir Fatić

VANJSKI I UNUTARNJI ASPEKTI DINA

Omer b. el-Hattab kazuje: “Jednoga dana, dok smo sjedili sa Allahovim Poslanikom, pomoli se jedan čovjek u izrazito bijeloj odjeći i izrazito crne kose. Na njemu se nije primjećivao trag putovanja, a niko ga od nas nije poznavao. Sjeo je pred Poslanika, prislonivši koljena uz Poslanikova koljena, stavivši svoje ruke na Poslanikova stegna, a zatim upitao: ‘Muhammede, obavijesti me o islamu!’

Božiji Poslanik mu reče: ‘Islam je da svjedočiš da nema drugog Boga osim Allaha i da je Muhammed Njegov poslanik, da klanjaš namaz, da daješ zekat, da postiš ramazan i da obaviš hadž ako ti to bude moguće.’ ‘Istinu si rekao’ – reče nepoznati čovjek. Mi smo se čudili, i pita i potvrđuje. ‘Obavijesti me o imanu!’ – reče.

‘Iman je da vjeruješ Allaha, dž.š., Njegove meleke, Njegove Knjige, Njegove poslanike, Sudnji dan i da vjeruješ u Božije određenje dobra i zla (kada-i kader).’ ‘Istinu si rekao’ – reče nepoznati čovjek i doda: ‘Obavijesti me o ihsanu!’

‘Ihsan je da obožavaš Allaha kao da Ga vidiš, jer ako ti Njega ne vidiš, On tebe, zaista, vidi’ – odgovori Allahov Poslanik. (…)” Hazreti Omer kaže da je zatim nepoznati čovjek otišao, a nakon izvjesnog vremena Božiji Poslanik mu je rekao: “Omere, znaš li ko je onaj nepoznati čovjek?” “To najbolje Allah i Njegov Poslanik znaju”, odgovorio je. On mu reče: “Ono je bio Džibril. Došao je da vas poduči vjeri.”
(Buhari, 50; Muhtesar Muslim, 2)

Navedeni vjerodostojni hadis iznimno je važan zbog nekoliko razloga. Prema našem mišljenju, dvije temeljne spoznajne činjenice, uz ostalo, deriviramo iz ovog hadisa. Naime, iz Poslanikovih, a.s., riječi: “Ono je bio Džibril” saznajemo da je i hadis, zapravo, vid Objave (vahja), tj. Džibril je Poslanika, a.s., podučavao i hadisu kao što ga je podučavao i Kur’anu. Ovo se, također, dokazuje i drugim brojnim hadisima, ali to je posebna tema. Ovdje samo apostrofiramo tu činjenicu beskrajno važnu za ispravno razumijevanje islama. Druga činjenica jeste ta da se ovim hadisom otkrivaju dimenzije naše vjere (dina). Poslanikove, a.s., eksplicitne riječi: “Došao je da vas poduči vjeri” nedvojbeno svjedoče o tome. Dakle, din (vjera) sastoji se od: islama, imana i ihsana. To troje predstavlja cjelinu vjere islama, tj. njegove izvanjske i unutarnje aspekte.

Islam – vanjski aspekt dina

Poslanikovo, a.s., objašnjenje islama, a koje je potvrdio i Džibril, predstavlja izvanjsko očitovanje vjere. Kelime-i šehadet, namaz, zekat, post mjeseca ramazana i obavljanje hadždža jesu najznačajniji obredi vjere koji imaju svoju vanjsku, vidljivu formu, što će reći da postoje striktna pravila u vezi sa njihovim obavljanjem, tj. pravila koja se tiču njihove izvanjske ispravnosti, njihovih vremenskih i mjesnih odrednica i brojnih drugih radnji povezanih sa time. Sva ova pitanja detaljno se razrađuju u djelima fikha i uvijek je potrebno konsultirati ta djela ili, pak, znalce fikha (fekihe) kada je riječ o navedenim ibadetima i njihovoj izvanjskoj formi, odnosno pravilima koja sa nužna za njihovo ispravno izvršavanje. U fikhskim djelima ovi ibadeti nazivaju se el-’ibadatu’l-bedenijje (tjelesni ibadeti).

U temelju ili osnovi svih ovih obreda počiva čovjekova predanost (istislam). Znači, islam jeste predanost (istislam) i predano izvršavanje onoga čime je čovjek zadužen. Otuda, riječ “muslim(an)” označava čovjeka predanog Božijoj volji iskazanoj u Njegovim naredbama i zabranama. Ta predanost zajedno sa poslušnošću (inkijad) jeste manifestna ili vidljiva.

Osvrnimo se nakratko na elemente islama spomenute u gornjem hadisu. Na prvom mjestu je Kelime-i šehadet, tj. riječi: La ilahe illellah (Nema drugog Boga osim Allaha) i Muhammedu’r-resulullah (Muhammed je Allahov poslanik). Ova kelima je temelj islama i izgovarajući nju ulazi se u polje tevhida i bereket vjerovjesništva posljednjeg Božijeg poslanika Muhammeda, s.a.v.s.

Na drugom mjestu je namaz koji je stub islama. Misli se na pet obaveznih namaza, čijim izvršavanjem čovjek manifestira svoju predanost i pokornost Onome koga je priznao za jedinog Boga stvoritelja i uzdržavatelja, Allaha, dželle šanuhu. Izostavljanjem namaza manifestira se, pak, najblaže rečeno, nepredanost i nepokornost Stvoritelju svih svjetova.

Treći spomenuti element islama jeste zekat, obavezno materijalno davanje jednom godišnje, ukoliko se ispune određeni uvjeti. U Kur’anu se namaz i zekat spominju zajedno na preko šezdeset mjesta, što govori o njihovoj ogromnoj važnosti i značaju.

Na četvrtom mjestu spomenut je post (savm) tokom mjeseca ramazana, čija je obaveznost jasno istaknuta u Kur’anu.

I na petom mjestu je hadždž, ako je čovjek u mogućnosti da ga obavi jedanput u svome životu.

Prema tome, Kelime-i šehadet, namaz, zekat, post i hadž jesu vidljivi obredi ili ibadeti koji se zajednički imenuju pojmom islam.

Iman – unutarnji aspekt dina

Na temelju navedenog hadisa zaključujemo da je iman stvar srca (kalb). Iman je, znači, unutarnja dimenzija dina čiji je temelj čvrsto vjerovanje ili uvjerenje (i‘tikad) koje počiva u srcu. Suštinu imana čini čvrsto vjerovanje u: Allaha, dž.š., Njegove meleke, Njegove Knjige, Njegove poslanike, Sudnji dan i vjerovanje u Božije određenje dobra i zla (kada-i kader).

Vjerovanje u Allaha, dž.š., podrazumijeva vjerovanje u:
a) Njegovu gospodarstvenost (rububujje),
b) Njegovu jednost i jedinost u obožavanju (vahdanijje) i
c) u to da On, Uzvišeni, ima Svoja lijepa imena (esma’) i savršene atribute (sifat).

Vjerovanje u meleke podrazumijeva vjerovanje u to da ih je uzvišeni Allah stvorio radi ibadeta samo Njemu, da je njihov broj ljudima nepoznat, da ne griješe, da izvršavaju sve ono što im naredi Njihov Gospodar itd.

Vjerovanje u Knjige sastoji se u vjerovanju u sve Knjige koje je uzvišeni Allah objavljivao svojim poslanicima u različitim formama (suhufima, kitabima), a posljednja od njih je plemeniti Kur’an.

Vjerovanje u Njegove poslanike, u najkraćem, podrazumijeva vjerovanje u sve poslanike koje je Uzvišeni poslao ljudima od Adema, a.s., do Muhammeda, a.s. (Kur’an ih poimenično spominje devedeset i pet, a u jednom hadisu se kaže da ih je bilo stotinu i dvadeset četiri hiljade). Također, u ovo vjerovanje spada i vjerovanje da je Muhammed, a.s., posljednji Božiji poslanik čije je poslanstvo univerzalno i traje do Sudnjega dana.

Vjerovanje u Sudnji dan podrazumijeva vjerovanje u proživljenje, u susret sa Gospodarem, tj. povratak Njemu i obračunavanje djela.

I na koncu, vjerovanje u Božije određenje podrazumijeva vjerovanja da ništa nije izvan Božije moći, biva samo što On hoće.

Zajedničkim imenom, vjerovanje u svo navedeno naziva se – iman.

Ihsan – vrhunac islama i imana

Nakon islama i imana Allahov Poslanik, a.s., definirao je pojam ihsana riječima: “Da obožavaš Allaha kao da Ga vidiš, jer ako ti Njega ne vidiš, On tebe, zaista, vidi.” Kao rezultat čovjekovog islama, koji se ogleda u izvanjskom izvršavanju ibadeta, i imana, koji se sastoji od dubokog vjerovanja u temeljne istine vjere, slijedi ihsan, tj. vrhunsko dobro koje predstavlja, zapravo, vrhunac islama i imana, i gdje se oni stapaju u jedno. Bez islama (izvanjskog) i imana (unutarnjeg), jednostavno, nema ihsana. Islam i iman su jedini način da se dosegne do ihsana. Ukoliko jedno od toga dvoga nedostaje, samim time nedostaje i ihsan, i nije ga moguće postići. Stanje ihsana podrazumijeva dva stepena: a) stepen osvjedočenja (mušaheda), tj. obožavanja Allaha “kao da se On vidi”, što jeste viši stepen; i b) stepen samokontrole (murakaba), tj. znanja da te “On vidi”, što onda rezultira tvojim stidom pred Svevidećim i, u skladu s time, ostavljanjem griješenja.

Ihsan – životni cilj

Iz navedenoga zaključujemo da se vjernik ne zadovoljava postizanjem samo islama (muslim), odnosno imana (mumin), već i teži dosezanju ihsana (muhsin). Ihsan je životni cilj svakog iskrenog vjernika. U plemenitom Ku’anu, kao i hadisima Allahovoga Poslanika, a.s., sadržane su brojne upute koje pomažu dosezanju stanja upotpunjenog dina, tj. ihsana. Ovdje ukazujemo na neke kur’anske upute koje, iskrenom primjenom u životu, pripravljaju puteve ka najvećem životnom cilju jednog vjernika.
Naime, u Kur’anu se u brojnim ajetima ljudi pozivaju da:
– budu zahvalni (šukr),
– bogobojazni (takva),
– čine zikir (zikr),
– saburaju (sabr),
– da vole Allaha, dž.š., (mehabbet),
– da se na Njega oslanjanju (tevekkul),
– da strahuju i nadaju se (havf ve tame’),
– da se kaju (teoba),
– da budu iskreni u robovanju svome Gospodaru (ihlas).

KUPITE ODMAH BROJ 49 MAGAZINA SEMERKAND

Oznake: dobročinstvosemerkand br. 49temeljna istinaviši stepen
ShareTweet

Slični tekstovi

Tuga i sreća
Br 130

Tuga i sreća

Pod okupacijom „aktuelnosti“ i „dnevnih događanja“
Br 164

Pod okupacijom „aktuelnosti“ i „dnevnih događanja“

Zahvalnost u vremenu nezahvalnosti na blagodatima
Br 129

Zahvalnost u vremenu nezahvalnosti na blagodatima

Ko su istinski pobjednici?
Br 128

Ko su istinski pobjednici?

Duga nada
Br 127

Duga nada

Poziv na novo rođenje
Br 126

Poziv na novo rođenje

Sljedeći post
Br. 51 – Hiljadu i jedna kap

Br. 49 – Hiljadu i jedna kap

Please login to join discussion
CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 82
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Zadnje objavljeno

  • O mjesecu Redžebu i Noći začeća (Lejletu’r-regaib)
  • Mjesec Redžeb i Lejle-i regaib
  • Kada vam dođe neka vijest…
  • Br. 169 Odgovornost iršada
  • Stanja, snovi i djela
  • Ko je u tvom srcu?
  • Br. 168 Naše namjere i naša djela
  • Br. 166 Heva – neprijatelj koji je u nama
  • Te noći si došao ti
  • Tuga i sreća
  • Sura Ihlas, jedan ajet – tri mekama
  • Hadže-Mahmud Indžir-i el-Fagnevi, k.s.
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand.ba

KONTAKT

Viber

Facebook Messenger

Kontakt forma

 

Najčitanije

O mjesecu Redžebu i Noći začeća (Lejletu’r-regaib)

Ko su šehidi? Šta je mekam šehadeta?

Jetimi – emanet od Allaha, dž.š., i Poslanika, s.a.v.s.

Ko nam je prijatelj?

Svako živo biće će smrt okusiti

Pretplata i kupovina

Čuvanje Časnog Kur’ana

Duhovni odgoj u islamu

Šejh Abdulkadir Gejlani, k.s., i kadirijski put

Najnovije

O mjesecu Redžebu i Noći začeća (Lejletu’r-regaib)

Mjesec Redžeb i Lejle-i regaib

Kada vam dođe neka vijest…

Br. 169 Odgovornost iršada

Stanja, snovi i djela

Ko je u tvom srcu?

Br. 168 Naše namjere i naša djela

Br. 166 Heva – neprijatelj koji je u nama

Te noći si došao ti

Iz knjige Duhovni odgoj u islamu

Šta je ihsan?

Šta je tesavvuf?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Šta je tarikat i mešreb?

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Kako postići stepen ihsana?

Šta je Islam?

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

Osnove vjerovanja

© 2020 Semerkand

Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt

© 2020 Semerkand

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In