Uspjeh čovjeka na putu vječnosti je moguć samo kada iman ovlada čitavim njegovim životom. Taj proces odvija se u četiri, međusobno uvjetovane, faze, koje nam naš Gospodar spominje u suri Asr: iman, dobra djela (salih amel), preporučivanje istine i preporučivanje strpljenja (sabur). Upotpunjavanjem navedenih faza upotpunjava se i život vjernika.
Dobra djela su dokaz i posljedica ispravnog razumijevanja vjere, međutim vjernik čini i mnoge greške zbog pogrešnog razumijevanja vjere i vjerskih pitanja, tako da za mnoge hajirli poslove ili ne zna, ili ih odbacuje. On u svom neznanju pravi greške ili pada u sumnju, on se nada da je čineći neke ibadete ili dobra djela upotpunio svoj iman. Tako naprimjer klanja samo džuma namaz, ili posti samo mjesec ramazan. Vremenom ovakav pristup mijenja naše poimanje ibadeta, te na taj način nestaje skrušenosti (hušu) i prisutnosti (hudur) u ibadetima.
Ukoliko u našem životu ne bude ibadeta, odnosno ukoliko ibadeti ne budu sastavni dio našeg života, to će u negativnom smjeru utjecati na naš iman. Budu li naši životi lišeni imana i ibadeta, to će za posljedicu imati pravu nesreću i gubitak. Zato je uslov da našu plemenitu vjeru – islam nastojimo živjeti u potpunosti. Mi, kao muslimani, koji u islamu pronalazimo smisao i način života, moramo se truditi da naš život živimo i doživljavamo kao ibadet. Šta god da je u pitanju; farz, vadžib, sunnet ili mustehab, ibadet srcem i jezikom, ibadet tijelom (namaz, post) i imetkom (davanje zekata, sadekatul tra, klanje kurbana i sl.), bez obzira jesu li vezani za vrijeme ili prostor, ibadeti moraju biti utkani u naše živote.
Mubarek dani i noći
Tri sveta mjeseca po lunarnom kalendaru su redžep, ša’ban i ramazan. Ova tri sveta mjeseca, mubarek dani i noći u kojima se nalazimo, nose poseban bereket i značenje zbog mnogih duhovnih i pojavnih događaja koji su se desili pejgamberima, s.a.v.s., i vjernicima u tim danima. Ti dani i noći su, svaki ponaosob, sredstvo za spas ljudi.
Duhovnu vrijednost ovih mjeseci naznačio je Fahr-i Kainat Muhammed, s.a.v.s., sljedećim hadisom: „Redžeb je mjesec Uzvišenog Allaha, ša’ban je moj mjesec, a mjesec ramazan je mjesec moga ummeta. Allahu moj, daj nam bereketa u redžepu i ša’banu i daj da dočekamo ramazan.“
U ovim mjesecima su mubarek–odabrane noći. U mjesecu redžepu–Lejletu-l regaib i Lejletu-l mi’ radž, u ša’ banu– Lejletu-l beraat, a u mjesecu ramazanu–Lejletu-l kadr.
Mjesec redžep se smatrao svetim mjesecom, kako prije islama tako i u islamu. Čim bi nastupio ovaj mjesec, prije pojave islama, arapska plemena bi odlagala oružje, ne bi ratovala niti pljačkala i svako bi se osjećao sigurnim i mirnim u tom mjesecu. Nakon što je zasijalo sunce islama, shodno Božanskoj mudrosti (ilahi hikmet) i određenju (ilahi takdir), ovaj mjesec je počašćen Božanskim počastima, kao što je Lejletu-l mi’radž. Čim nastupi ovaj mjesec čitav islamski svijet se počinje spremati za ramazan. Prvoj noći petka mjeseca redžepa dato je ime Lejletu-l regaib, zbog toga što se u njoj na Njegove robove prosipa Allahov, dž.š., rahmet i mag ret, Njegova dobrota i
ikram, nagrade i sevapi. Druga mubarek noć pada dvadeset sedme noći ovog mjeseca. Ona je poznata po imenu Lejletu-l mi’radž, noć u kojoj je Muhammed, s.a.v.s., prebačen iz Mekke/Mesdžidu-l Harama u Kudus/Jerusalem/Mesdžidu-l Aksa, a odatle uzdignut u više nebeske sfere i Božansku blizinu (hudur-ilahije).
Važnost mubarek noći
Noć Mi’radža je noć koja je ispunjena Božanskim dobrotama (ilahi lutf), noć u kojoj je Gospodar svjetova svom Habibu, s.a.v.s., pokazao tajne hakikata, u kojoj mu je dat Božanski vahj bez posrednika, u kojoj je on gledao Božanske ajete i tajne svjetova, te u kojoj je vjernicima naređeno klanjanje pet dnevnih namaza.
Drugi od ova tri mjeseca je mjesec ša’ban u kome se nalazi noć Lejletu-l beraat, noć u kojoj se kriju mnoge Božanske mudrosti i dobrote (lutf). O ovoj noći Pejgamber, s.a.v.s., je kazao: „Kada nastupi petnaesta noć ša’bana, provedite je u ibadetu, a dan koji slijedi postite. Jer Uzvišeni Allah se te noći spušta na zemaljsko nebo sve do zore i kaže: -Ima li neko da moli za oprost, da mu oprostim? -Ima li neko da moli za opskrbu da ga opskrbim? -Ima li neko ko je u nevolji da ga izbavim?“ (Ibn Madže)
Govor pojedinih alima da se promjena kible iz Mesdžidu-l Aksa prema Mesdžidu-l Haramu desila druge godine po Hidžri baš u ovoj noći daje joj još više na važnosti. Učenjaci koji uzimaju u obzir predaje o tome da je Pejgamber, s.a.v.s., ovoj noći ša’ bana pridavao posebnu važnost i da ju je oživljavao ibadetom, obavještavaju nas o velikim i bezbrojnim nagradama provođenja ove noći u ibadetu. Ipak, posljednji od ova tri mjeseca, mjesec ramazan i Lejletu-l kadr u njemu zauzimaju sasvim posebno mjesto. Mjesec ramazan je mjesec prepun Božanskih dobrota i fadileta. On je kao početak jednog novog života, početak jedne nove dimenzije u životu vjernika.
Vrijeme bereketa i dobrote
Ova tri mjeseca predstavljaju u cijelosti vrijeme bereketa i fadileta (dobrote) kojima nas časti naš Gospodar. To su noći kandilja u kojima naše želje dospijevaju Gospodaru, u kojima suze pokajanja brišu grijehe. To je nesvakidašnja prilika za grešnog čovjeka, posjednika kako šejtanskih tako i melekanskih osobina, da se očisti od grijeha.
Tri mubarek mjeseca su vrijeme čišćenja od grijeha i vrijeme ukrašavanja dobrim djelima. To su trenutci u kojima duhovnu (manevi) dobit stiču oni koji poste i prije ramazana, koji hrle na džuma namaze, koji su počeli da klanjaju sve namaze, koji uvećavaju svoje ibadete, koji se teobom približavaju Gospodaru …
Ukoliko ne nauči drugačije, čovjek živi život sa svojim određenim navikama. Čim se susretne sa novom situacijom on sam sebe koriguje. Dakle, ova tri mjeseca i mubarek noći u njima su odabrano i dragocjeno vrijeme među ustaljenim danima i noćima u životu jednog muslimana. To vrijeme je jako dobra prilika za obračunavanje svoje prošlosti i revnosno koračanje ka budućnosti ispunjeno odlučnošću i energijom. Ne trebamo zaboraviti da će čovjek na Kijametskom danu stati pred Allaha, dž.š., onako kako bude živio na dunjaluku. Ako ono sa čim je došao bude dobro, onda će se obradovati, a ako bude loše onda će osjećati kajanje i bit će osramoćen. Međutim, to kajanje mu tad neće koristiti.
Ovi mubarek dani i noći mogu biti uzrok za oprost grijeha koje smo zaboravili iako smo ih počinili. Na taj način brisanjem crnih eka iz našeg srca ojačavamo naš iman. Zato se tada trebamo, koliko god smo u mogućnosti, potruditi da mnogo donosimo istigfar, da postimo, da naklanjamo propuštene namaze, a ako ih
nemamo da klanjamo na le, da učimo Kur’an-i Kerim, da činimo zikr, da udjeljujemo sadaku mimo obaveznog zekata, da posjetimo bolesnog, prijatelja ili rodbinu, da prisustvujemo sohbet-medžlisima, da izmirimo zavađene, da tražeći halala vratimo nečije pravo, da napustimo haram, mekruh i sumnjive stvari, da napustimo stvari koje nas se ne tiču… Ovi mjeseci su mjeseci izbavljenja i čišćenja od grijeha koji su urođeni u našoj prirodi (fitret) kao ljudskim bićima (bešer).
Neki od evlija su o ovim mjesecima kazali sljedeće: „Redžep je mjesec teobe, ša’ban mjesec muhabbeta, a ramazan mjesec približavanja/bliskosti Allahu, dž.š.“, kao i „Redžep je vrijeme sjetve, ša’ban vrijeme navodnjavanja, a ramazan vrijeme žetve.“
Dočekat ćemo mubarek mjesece, dane i noći u kojima će vjernik moći pod nadzorom duhovnog doktora popraviti svoj nefs i u konačnici izliječiti i oživjeti svoje srce. Znamo za strahote potopa i šta znači ukrcati se ili ne ukrcati se na Nuhovu, a.s., lađu…
Da bismo se spasili od potopa u kojima se danas nalazimo, znajući za priliku koju nam Gospodar daje baš u ovim danima i noćima, moramo trčati ka spasu.
Sa Allahovom, dž.š., podrškom i pomoći…
Sejjid Mübarek ELHÜSEYNİ