„O čovječe, ti se sada smiješ, a možda je tvoj ćefin već skrojen i ide ti u susret.“ (Abdullah b. Sa'lebe, rah.)
„Uzvišeni Allah voli tri stvari i prezire tri stvari. Tri stvari koje voli su: malo govora, malo sna i malo jela. A tri stvari koje prezire su: mnogo govora, mnogo sna i mnogo jela.“ (Ebu Ishak Ibrahim Havvas, rah.)
Meleki i oni koji čine zikr
Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
„Pored Kiramen katibina, meleka koji pišu djela ljudi, postoje i meleki koji kruže Zemljom, pa kada naiđu na skupinu onih koji spominju Allaha, dž.š., pozivaju jedni druge govoreći: ‘Ovdje je ono što ste tražili, dođite!’ Tada se svi okupe i okruže tu skupinu sve do nebesa. Zatim ih Uzvišeni Allah upita:
- Šta rade Moji robovi?
- Zahvaljuju Tebi, hvale Tvoje ime i Tebe veličaju.
- Da li su Me vidjeli?
- A da su Me vidjeli, kako bi postupali?
- Da su Te vidjeli, još više bi Ti zahvaljivali, još više bi Te spominjali, još više bi Te veličali.
- A od čega se oni Meni utječu?
- Od Džehennema.
- Da li su oni vidjeli Džehennem?
- A kakvi bi bili da su ga vidjeli?
- Da su ga vidjeli, još bi više bježali i strahovali od njega.
- Šta oni traže od Mene?
- Džennet.
- Da li su vidjeli Džennet?
- A da su ga vidjeli kako bi postupali?
- Da su vidjeli Džennet, još više bi žudjeli za njim.
Na to Uzvišeni Allah kaže:
- Uzimam vas za svjedoke da sam im oprostio.
Meleki zatim kažu:
- Ali među njima ima jedan koji tu nije došao radi zikra, već radi neke svoje potrebe (Da li je i njemu oprošteno?)
A Uzvišeni Hakk tada kaže:
- Oni su takva skupina da onaj ko sa njima sjedi ne može biti nesretan.
(Buhari, br. 6408)
Poput zemlje
Jednog dana Isa, a.s., upita:
„O sinovi Israilovi, gdje uspijevaju najljepši usjevi?“
Odgovoriše mu: „U mehkoj i plodnoj zemlji.“
Na to im Isa, a.s., reče:
„Govorim vam istinu, znajte dobro da mudrost izvire samo iz čistih i mehkih srca poput zemlje.“
(Ebu Talib el-Mekki, Kalplerin Azığı)
S kim se družimo
Veliki hanefijski fakih, Ebu ‘l-Lejs es-Semerkandi, rah., je rekao:
„Ko god se bude družio sa sljedećih osam skupina ljudi, Allah, dž.š., će mu uvećati sljedećih osam osobina:
- Ko se bude družio sa bogatašima, Uzvišeni Allah će mu povećati ljubav i naklonost prema dunjaluku.
- Ko bude sjedio sa siromasima pa bude zahvaljivao na svome stanju nakon što se rastane od njih, Uzvišeni Allah će zbog njegove zahvalnosti povećati Svoje dobročinstvo prema njemu i bit će zadovoljan njime.
- Ko bude sjedio sa državnicima, Uzvišeni Allah će povećati njegovu nadmenost i tvrdoću srca.
- Ko bude sjedio sa ženama, Uzvišeni Allah će povećati njegovo neznanje i strast.
- Ko bude sjedio sa djecom, Uzvišeni Allah će povećati njegovu želju za ispraznim poslovima i šalom.
- Ko bude sjedio sa onima koji javno čine grijehe, Uzvišeni Allah će povećati njegovu smjelost za činjenje grijeha i za odgađanje tevbe.
- Ko bude sjedio sa dobrim robovima, Uzvišeni Allah će povećati njegovu želju za ibadetom i pokornošću.
- Ko bude sjedio sa učenjacima, Uzvišeni Allah će uvećati njegovo znanje i bogobojaznost.
(Ebu ‘l-Lejs es-Semerkandi, Tenbihu ‘l-gafilin)
Izgubljena sjena
Osmi emevijski halifa Omer b. Abdulaziz, rah., koji je bio poznat po svojoj pravednosti i takvaluku, prilikom jedne hutbe je rekao:
„Ovaj svijet nije vaše konačno odredište. On je mjesto kome je Allah, dž.š., propisao nestanak i odredio da sve što je na njemu mora i otići. Mnogo je čvrstih građevina koje će nakon nekog vremena postati ruševine. Mnoge od onih koji žive u tim građevinama ljudi posmatraju sa zavišću, a nakon kratkog vremena, oni će preseliti na Ahiret.
Neka Uzvišeni Allah prema vama postupi Svojom milošću. Činite dobro kako biste posredstvom tog dobra na lijep način preselili na Ahiret. Pripremite svoju opskrbu, a najbolja opskrba je takvaluk.
Ovaj svijet nalikuje na sjenu koja nestaje, prolazan je. Čovjek se neprestano bori za ovaj svijet i smatra ga zjenicom oka, a onda iznenada biva pozvan pred Allaha, dž.š. Tako u jednom trenutku doživi propast. Allah, dž.š., ga vrati Sebi iz njegovog svijeta i onoga čime se bavio. On svoje umijeće i svoj posao ostavlja drugima. Ovaj svijet ne može čovjeka usrećiti onoliko koliko mu može nanijeti štete. Njegova radost je kratka, a tuga dugotrajna.“
(Imam Gazali, Ahiret Hayatı)