Grijesi i njihove posljedice
Doc. dr. Almir Fatić |TEMA BROJA
Ljudsko bitisanje i djelovanje ima svoje posljedice na ovome i onome svijetu. Te posljedice, pozitivne ili negativne, odražavaju se u prvom redu na pojedinca koji ih prouzrokuje, a potom i na društvo u kojem živi, kao i na prirodni ambijent koji ga okružuje. Kur’an svjedoči da čovjek nije ostao bez poruke s neba, tj. bez Objave i Upute od Stvoritelja, i opominje ga da njegovo (ne)činjenje ostavlja tragove ili posljedice te da će odgovarati za svoja djela. Voditi računa o posljedicama svojih djela znak je razumnog i odgovornog čovjeka, jer, iako je čovjek prolazno biće, posljedice njegovih djela imaju svoju trajnost na ovome svijetu, a na budućem svijetu mu donose vječnu sreću ili nesreću. Islam uvažava ljudsku prirodu i njenu potencijalnu okrenutost ka nižem (životinjskom) ili višem (melekanskom) svijetu. Islam ne želi izgraditi pojedinca u društvu bez grijeha u apsolutnom smislu te riječi, jer je to utopijski i takvo šta je, zapravo, nemoguće. Ljudi bez grijeha ustvari nisu ljudi već – meleci. Ali upozorava pojedince i društvo da se čuvaju “uništavajućih grijeha” kako se ne bi spustili na nivo životinjskog svijeta bez moralnih skrupula i podrazumijevajućih i obavezujućih normi ponašanja. U najkraćem, islam želi (iz)graditi životni ambijent lišen “životinjskog” u ljudima i njihovim međusobnim odnosima, a usmjeriti ih ka onom “melekanskom” u njima. Prepreka koja stoji na tom putu jesu grijesi. Prva i najvažnija stvar u vezi sa grijesima je ta da čovjek bude svjestan da mu oni donose ogromnu štetu i katastrofalne posljedice. Prije nego što navedemo neke od tih katastrofalnih posljedica, ukratko ćemo reći nešto općenito o grijesima i njihovim vrstama.
Šta je grijeh
Prema islamskom vjerozakonu (šeri‘at), grijeh podrazumijeva dvije stvari: a) neizvršavanje naređenog (terku l-me’mūrāt); i b) činjenje zabranjenog (fi’lu l-mahzūrāt). Jednostavno rečeno, grijeh je izostavljanje onoga što nam je vjerom (tj. Kur’anom i sunnetom) naređeno, a činjenje onoga što nam je vjerom zabranjeno, bilo to na vidljivi ili nevidljivi način: djelima, riječima i srcem. Kur’an je eksplicitan: “A onoga koji ne bude poslušan Allahu i Poslaniku Njegovu, sigurno čeka vatra džehennemska, u njoj će ostati vječno i zauvijek” (el-Džinn, 23)…