Aktivnosti za svaku dob
- Zajedničko hranjenje životinja
- Izmišljanje bajki
- Istraživanje geografskih karti i zemalja
- Posmatranje sijevanja munji i utvrđivanje udaljenosti nevremena
- Odlazak na izlet i zajedničko sakupljanje otpadaka u prirodi
- Otkrivanje starosti određenog drveća
- Crtanje bića viđenih u prirodi
- Razgovaranje o pročitanim štivima i knjigama
- Zajedničko činjenje ibadeta i dove
- Pravljenje viseće mreže za ležanje ili ljuljačke
- Zajedničko posmatranje oblaka i poređenje sa različitim stvorenjima
- Farbanje stvari po kući i mijenjanje dekoracija
- Posjećivanje starijih članova porodice
- Prisjećanje i razgovor o lijepim trenucima
Svaki roditelj želi da izdvoji dovoljno vremena za svoje dijete, te želi da sa njim provede što više vremena. Međutim, zbog svakodnevnih obaveza, poslovnog života i drugih različitih obaveza ponekad to biva veoma teško. Čekajući da dođe trenutak kada će se poslovne obaveze smanjiti, čekajući dane vikenda ili praznik, odjednom uočavamo da su prošle sedmice, a mi još uvijek nismo bili u stanju uraditi ono što smo planirali. Tada sa velikom teškoćom u srcu ostajemo suočeni sa povređenim dječijim osjećanjima.
Ako se opisana situacija odnosi upravo na nas, onda bismo možda, umjesto da čekamo trenutke kada ćemo imati više vremena i manje obaveza, trebali promijeniti našu tačku gledišta. Ne odgađajući ništa, trebamo nastojati da „uhvatimo“ trenutke koji će biti i kratki, ali u kojima ćemo uživati sa našom djecom. Jer, koristeći te važne momente imamo priliku da sa svojom djecom kvalitetno provedemo dio svoga ograničenog vremena. Trebamo znati da je od same količine vremena koju izdvojimo za djecu mnogo bitniji način na koji ćemo ga iskoristiti. Ne smijemo zaboraviti da ponekad pola sata potpuno ispunjenog vremena može biti bolje od cijelog dana provedenog sa djecom na pogrešan način.
Važno je zajedno uživati
Kvalitetno provedeno vrijeme je vrijeme u kojem je roditelj potpuno fokusiran na dijete, ostvaruje ispravnu i zdravu komunikaciju sa njim i svoju pažnju ne usmjerava ni na šta drugo. To je veoma važno jer kvalitetno provedeni trenuci sa roditeljima, makar bili i kratki, imaju veoma veliki utjecaj na djetetov socijalni, mentalni i emotivni razvoj. Također, takvi trenuci su sredstvo jačanja veze između djeteta i roditelja, te sredstvo da se dijete osjeti sretnim i sigurnim.
Da bismo to postigli, naravno da nije neophodno da pravimo spektakularne organizacije, niti da stalno trčimo od jedne ka drugoj aktivnosti. Prijatan razgovor o tome kako je protekao dan, jedna minuta iskrenog zagrljaja, zajedno pojedeni komadić čokolade ili odigrana najobičnija igra, mogu biti sasvim dovoljni. Jer, cilj je prije svega provesti kvalitetne i lijepe trenutke zahvaljujući kojima će naša emotivna veza sa djetetom ojačati i zahvaljujući kojima će se poboljšati i popraviti naš odnos.
Na koji način ćemo iskoristiti i provesti te trenutke zavisi prije svega od djetetovog uzrasta, razvojnih karakteristika, njegovog interesovanja i potreba. Ukoliko bismo se opredijelili za aktivnosti koje nisu interesantne za dijete te koje nisu u skladu sa stepenom njegovog mentalnog ili fizičkog razvoja, to bi kod djeteta moglo izazvati osjećaj dosade i osjećaj da mu nismo posvetili dovoljno pažnje. Takvo postupanje u mnogim slučajevima nažalost rezultira time da u kasnijoj fazi odrastanja djeca steknu uvjerenje da zapravo i nije moguće provesti zanimljivo i kvalitetno vrijeme sa porodicom.
Uporedo s tim, treba birati one aktivnosti u kojima će i roditelji i djeca uživati. Dakle, prilikom planiranja aktivnosti ne treba se opredjeljivati za ono što će samo djeci biti zanimljivo, nego za ono što će probuditi znatiželju i interesovanje i roditelja, odnosno ono u čemu će svi zajedno uživati. U suprotnom, ukoliko dijete primijeti da su roditelji izabrali aktivnost samo da bi dijete podučili određenim vještinama, a sami ne uživaju u njoj i dosadna im je, mogu doživjeti razočarenje. Stoga, da bismo pronašli ono što će biti predmet zajednočkog interesovanja, trebali bismo sjesti zajedno sa svojom djecom i sa njima pokušati isplanirati zajedničko vrijeme.
Ostale poslove stavimo na kratku pauzu
Kako bismo kvalitetno proveli vrijeme sa svojom djecom, ono na šta trebamo obratiti pažnju jeste to da se u tom, svakako ograničenom, vremenu ne bavimo nikakvim drugim poslovima. Sve dok svoje zadatke i dužnosti, serije i utakmice, telefonske razgovore i poruke ne pauziramo i ne posvetimo se samo svome djetetu, vrijeme provedeno sa njim neće uroditi plodom. Ukoliko dok razgovaramo sa svojim djetetom istovremeno pospremamo kuću ili provjeravamo pristigle mail-ove, onda i nismo postupili u skladu sa ciljem kojeg želimo postići. Jer, rečenice koje izgovaramo ne gledajući direktno u djetetove oči i ne usmjeravajući se u potpunosti njemu, poput: „Ti samo pričaj, slušam ja. Iii, šta se onda desilo? Aha, razumijem, da, da…“, umjesto da učvrste odnos između nas i naše djece, mogu izroditi samo negativne rezultate.
Kako bismo to spriječili, možemo poduzeti male ali učinkovite mjere. Naprimjer, ukoliko u toku dana uistinu imamo neodgodive obaveze, možemo se organizovati tako da vrijeme koje odvajamo samo za naše dijete ni na koji način nema utjecaja na naše obaveze. Ili, možemo dobro isplanirati dan, pa nastojati da obaveze koje imamo završimo prije vremena koje namjeravamo odvojiti za dijete. U svakom slučaju, ključno je da odvojimo vrijeme u kojem ćemo isključivo biti posvećeni svome djetetu, vrijeme koje neće prekidati nikakvi drugi utjecaji.
Još jedna mogućnost jeste i to da neizostavne obaveze, koje ne možemo odgoditi, probamo obaviti zajedno sa djetetom. Naprimjer, majka koja treba oprati suđe, može pred dijete staviti mali lavor sa vodom kako bi se i ono igralo, te istovremeno pjevati pjesmice i razgovarati sa njim. Suprotno od našeg ustaljenog mišljenja, svakodnevne radnje poput pravljenja tijesta, steranja veša, kuhanja ručka, pranja tepiha i tome slično, mogu biti za dijete vrlo zanimljive i ugodne aktivnosti.
Isto tako, otac koji treba otići u market, može povesti i dijete te pronalaženje namirnica sa liste za kupovinu pretvoriti u zabavnu igru. Štaviše, zajedničko popravljanje pokvarenih kućnih aparata, slaganje kutija sa starim stvarima, također spada u vrlo zabavne aktivnosti za dijete. Na taj način, roditelji ne moraju posebno smišljati zanimljive aktivnosti, a i djeca uživaju učestvujući u svakodnevnim aktivnostima sa svojim roditeljima te usvajaju i bitna saznanja o životu.
Aktivnosti u skladu sa godinama i razvojem
Već smo spomenuli da je potrebno uskladiti aktivnosti sa djetetovim razvojnim periodom i interesovanjima. Prema tome, sadržaj zajedničkih aktivnosti mijenjat će se s vremenom i naravno, kako dijete raste bivat će različit. Naprimjer, jednostavne aktivnosti koje su vrlo bitne za bebe u periodu od 0 do 2 godine i služe kao sredstvo uspostavljanja veze povjerenja, za djecu u periodu od 3 do 6 godina, mogu biti sasvim besmislene.
U predškolskom periodu, bitne su aktivnosti kao što su slikanje i kreativni radovi, slušanje priča i prepričavanje te svaka vrsta aktivnosti u kojoj dijete može slobodno koristiti snagu mašte. Tada veliku važnost dobivaju elementi poput vode, zemlje, plastelina ili pijeska. U tom periodu dijete uživa u otkrivanju vanjskog svijeta i učenju novih stvari. Tada mu može biti zanimljivo da dugo posmatra neki obični predmet u kući, sitnu bubu na zemlji, cvijet u saksiji ili zvijezde na nebu, te da o tome govori. Kada su u pitanju djeca u tom periodu, budući da svaki detalj koji će probuditi njihovu maštu može biti povod za provođenje zajedničkih trenutaka, potrebno je pomno slušati ono što nam govore i obratiti pažnju na pitanja koja postavljaju.
Budući da je period osnovne škole vrijeme kada se povećava djetetova potreba za socijalizacijom, okolina počinje imati mnogo veći utjecaj na dijete nego ranije. To može biti razlog zbog kojeg ono traži različite aktivnosti, ili se naprimjer više zanima za televiziju i računar, ili pak mogu porasti njegove materijalne želje. U tom periodu trebamo razgovarati sa djetetom o njegovim interesima i pokušati da mu logički objasnimo zbog čega nešto ne možemo raditi. Pored toga, ukoliko djetetu iznesemo i vlastite prijedloge vezane za aktivnosti koje može realizovati te ukoliko mu dozvolimo da samo odabere neke od njih i isplanira njihovu realizaciju, i to ga može učiniti sretnim. Vrlo je bitno ne propustiti taj period kada se javljaju interesi za različite vrste sporta, umjetnosti i hobija, te sa djetetom uživati u tim zajedničkim trenucima unutar porodice.
U periodu puberteta, kada raste potreba za prijetljima, može se desiti da djeca provode manje vremena sa roditeljima. Često je taj period kada djeca pokušavaju spoznati sebe i kada doživljavaju razne uspone i padove, težak za roditelje. Tada su roditelji obično ti koji se žale da ne mogu provesti kvalitetno vrijeme sa svojom djecom. No, umjesto žaljenja na novonastalo stanje, možete pokušati da proniknete u ono što zanima Vaše dijete te da pokušate zajedno sa njim raditi ono što je prikladno. Kada su u pitanju granice, bitno je u svakom periodu biti izričit i po potrebi znati reći „Ne!“ Jer, ukoliko mislimo da smo primorani raditi sve što naša djeca žele, onda im nanosimo još veću štetu.