• Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Ovaj tekst je dio knjige Duhovni odgoj u islamu.  Za sadržaj naslova iz knjige koje možete pročitati online kliknite OVDJE.

Šta je tesavvuf?
Podijeli na Facebook-uPodijeli na Twitter-u

Šta je tarikat i mešreb?

Tarikat je praktični način primjene unutar tesavvufa, utrti put, skup metoda ili pravila (usul) kojima se stiže do Uzvišenog Allaha.

Tarikat je dakle, tesavvuf, sistemski primijenjen u praksu. Označava put tesavvufa koji vodi Uzvišenome Allahu; put koji se sastoji od stanovitih pravila i adaba, a čiji cilj je da murida, koji prihvati odgoj muršida, ukrasi lijepim ahlakom, i očisti ga od loših i pokuđenih svojstava.

Tarikat je duhovni, odgojni put koji odgaja ljude prema tačno utvrđenome mešrebu.

Cilj svih tarikata je duhovno upotpunjavanje ljudi, tj. da ljudi usvoje lijep ahlak, da se klone svega što je ružno i pokuđeno, očiste se od loših osobina, te da paze na prava Uzvišenog Allaha i prava Njegovih robova.

Tarikat je put koji vodi hakikatu, međutim, treba znati da ne postoji samo jedan tarikat.

Svi ispravni tarikati zasnovani su na Kur’anu i Sunnetu, i svaki od njih vodi hakikatu.

Nema sumnje da se ljudi razlikuju po svojoj prirodi, karakteru, razumu, i načinu percepcije.

Zbog toga svi tarikati kojima je cilj dospijevanje do Allahovog, dž.š., zadovoljstva, odgajaju ljude shodno njihovim mešrebima ili naravi.

TEMELJ TARIKATA

Biti sljedbenik tarikata znači živjeti prema pravilima Kur’ana i Sunneta, jer Kur’an i Sunnet zapravo predstavljaju temelj tesavvufa. Šejh Abdurrahman Tahi, k.s., je kazao sljedeće: “Tarikat je slijeđenje Šerijata, dakle, Kur’ana i Sunneta. Šta više, tarikat je zasnovan na pravilima Šerijata i predstavlja njegov temelj. Da Šerijat kojim slučajem ne počiva na posebnostima i ljepotama koje potencira tarikat, onda sura Hud ne bi osijedila Allahova Poslanika, s.a.v.s.; Uzvišeni Allah ga ne bi pohvalio govoreći da je on, s.a.v.s., na potpuno ispravnome putu (siratu ‘l-mustekimu); niti bi Allahov Poslanik, s.a.v.s., prije smrti pitao svoje ashabe, r.anhum, “Jesam li dostavio?”, nego bi rekao “Dostavio sam.” U tome je išaret za nas, u pogledu naših obaveza. Cilj tarikata je, dakle, pridržavanje odredbi Kur’ana i Sunneta, u potpunosti.”

ŠIRENJE TARIKATA

Kao što je i poznato, za vrijeme Allahova Poslanika, s.a.v.s., i njegovih ashaba, r.anhum, nije postojao naziv za bilo kakav tarikat. No, tesavvuf se živio praktično, kroz ihsan. Vremenom su se počeli pojavljivati tarikati. Poznato je da su tarikati dobijali nazive po imenima šejhova koji su bili njihovi osnivači. Svaki ashab ponaosob je kjamil (potpuni) insan, kojeg je odgojio Allahov Poslanik, s.a.v.s. Svi oni su zvijezde vodilje, i svaki od njih je ljudima dostavljao islam i činio iršad shodno svojim metodama i mešrebu (karakteru i naravi). To je razlog zbog kojeg se uviđaju razlike u mišljenjima kod njih. Nakon toga su se, na polju ibadeta i mu’amelata, vremenom pojavile pravne škole kao što su hanefijska, šafijska, malikijska i hanbelijska pravna škola. A što se tiče akaida, pojavila su se dva priznata pravca: maturidijski i eš’arijski. Na polju ahlaka pojavili su se tarikati.

U svemu spomenutom ogledaju se Poslanikove, s.a.v.s., metode i način upućivanja ljudi, te liječenja duhovnih bolesti. Jer, je on, s.a.v.s., ljudima dostavljao i tumačio vjeru shodno nivoima njihovog razuma i razumijevanja. Uzvišeni Allah je, dakle, sve ljude stvorio različitima.

Kasnije su učenjaci utvrdili i zapisali izreke i postupke Allahova Poslanika, s.a.v.s., i na taj način su se pojavili mezhebi i tarikati, koji su nazivani prema učenjacima koji su se nalazili na njihovom čelu.

Naprimjer, hanefijski mezheb se veže za imama Ebu Hanifu; šafijski za imama Šafiju; malikijski za imama Malika; hanbelijiski za imama Ahmeda. Dva najvažnija akaidska mezheba, eš’arijski i maturidijski, nazive su dobili po imamu Eš’ariju i imamu Maturidiju, a na potpuno isti način nazive su dobili i tarikati.

Tako, kadirijski tarikat se veže za hazreti Sejjida Abdulkadira Gejlanija; jesevijski za hazreti Ahmeda Jesevija; nakšibendijski za Šah-i Nakšibenda, itd.

Mezhebi i tarikati nadopunjuju jedni druge, jer se nijedan od njih nije pojavio tvrdeći da samo on predstavlja islam. Svaki od njih dao je svoj doprinos islamu kao cjelini. No, svaki put kada su sljedbenici mezheba i tarikata bili nepotpuni i nedostatni, Uzvišeni Allah im nije povjeravao Svoju vjeru, Svoju Knjigu niti Svoga Poslanika, s.a.v.s. Takvi bi se vremenom izgubili i nestali.

Iz tog razloga se pojavio jedan sistem davanja ovlaštenja. U tesavvufu se taj sistem naziva silsila, a u mezhebima idžazet. Oni koji u svome idžazetu ili silsili nisu postupali shodno mjerilima Kur’ana i Sunneta, zaboravljeni su.

ŠTA ZNAČI MEŠREB?

Mešreb, s aspekta lingvistike, je pojam kojim se označava mjesto s kojeg se pije voda, ili način pijenja. Pod tim pojmom, u islamu se misli na sveukupnost različitih mišljenja, metoda, načina, sredstava čiji cilj je jedinstven: hizmet vjeri islamu.

Što se tiče tesavvufa, mešreb se u njemu definiše kao put ili metod koji je u skladu sa ćudi sufije, tj. način razumijevanja i odraz tesavvufa u životu sufije.

RAZLIČITI MEŠREBI

Mešrebi su različita poimanja određenih pojedinosti istoga hakikata. Razlog pojavljivanja velikog broja tarikata izvire iz činjenice da ljudi pripadaju različitim mešrebima, te da su posjednici različitih mentalnih i kognitivnih sposobnosti. Ljudski rod nije jednoobrazan, kao što je to slučaj sa ostalim stvorenjima.

Štaviše, čak i ostala stvorenja posjeduju različite načine ponašanja, shodno vrsti kojoj pripadaju.

Uzvišeni veli:

“Reci: ‘Svako postupa po svome karakteru i prirodi, a samo Gospodar vaš zna ko je na Pravome putu.’” (Isra’, 84)

Zbog toga se čak i među ashabima, r.anhum, zapažaju muslimani različitih karaktera i temperamenata.

No, svaki od njih pojedinačno, zahvaljujući iršadu Allahova Poslanika, s.a.v.s., stasao je u kjamil insana. Svaki od njih je prema različitom usulu stupio u islam.

Treba znati i to da su muršidi, Allahovi, dž.š., dostovi, slijeđenje mešreba Allahova Poslanika, s.a.v.s., učinili svojim najvećim ciljem.

Čak su i ashabi, r.anhum, koji su se napajali iz okeana fejza Allahova Poslanika, s.a.v.s., imali različite mešrebe. Mnogi ashabi, počevši od četvorice pravednih halifa, r.anhum, imali su različite karaktere i fitrete.

Prisjetimo se naprimjer samo hazreti Omera, i hazreti Ebu Zerra, r.anhum!

MEŠREB U TESAVVUFSKOM ODGOJU

U tesavvufu je važan, kako muridov, tako i muršidov mešreb. Tako, murid mora dobro znati kome će učiniti intisab i s kojeg će se mešreba napajati.

Zbog toga, murid koji čini sejr-i suluk prema nakšibendijskome tarikatu, i nastoji očistiti svoje srce, treba znati da su nakšibendijski tarikat i njegov muršid najbolji lijek za njegovu bolest. Ali, također treba znati i da su ostali ispravni tarikati ispravni i lijepi.

Svi tarikati koji podučavaju tesavvufu, imaju cilj da čovjeka dovedu do Uzvišenog Allaha. Što se tiče razlika među njima, one se odnose na korištenje različitih metoda prilikom približavanja čovjeka Allahu, dž.š.

Odgojno-obrazovne metode nakšibendijskog tarikata smatraju se najlakšim i najprimjenjivijim za muride.

Prvaci i velikani nakšibendijskog tarikata, prilikom nastojanja da svoje muride približe Allahu, dž.š., dovode ih do najuzvišenijih merteba tevhida.

Pir – osnivač nakšibendijskog tarikata, Šah-i Nakšibend, k.s., definisao je mešreb, metode i usul ovog puta na sljedeći način:

“Naš put se temelji na tome da, bivajući zajedno sa ljudima (halkom), svojim srcima bivamo sa Uzvišenim Hakkom.

Naš put je put sohbeta, druženja. U halvetu – osamljivanju od ljudi, je slava, a u slavi je propast. Hajr i bereket su u džematu, u boravku među ljudima.”

Preporučujemo vam da pročitate:

U šta i kako trebamo vjerovati?

Osnovna akaidska usmjerenja Ehli-sunneta

Šta je Islam?

Šta je ihsan?

Kako postići stepen ihsana?

Šta je tesavvuf

Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima:

  •  Šta je tesavvuf?
  •  Pojava tesavvufa kao sistema
  •  Tesavvuf u današnjem vremenu
  •  Aktuelna pitanja u pogledu na tesavvuf
  •  Tesavvuf – put Kur’ana i Sunneta
Oznake: mešrebnakšibendšejhserijatsufizamsunnettarikatTesavvuf
Share66Tweet
Duhovni odgoj u islamu

Naslovi iz knjige koji su dostupni za online čitanje

Šta je posao kjamil muršida?

Šta je posao kjamil muršida?

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

Šta je tesavvuf?

Šta je tarikat i mešreb?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Šta je tesavvuf?

Šta je tesavvuf?

Kako postići stepen ihsana?

Kako postići stepen ihsana?

Šta je ihsan?

Šta je ihsan?

Šta je Islam?

Šta je Islam?

Osnove vjerovanja

Osnove vjerovanja

Osnovna akaidska usmjerenja Ehli-sunneta

Osnovna akaidska usmjerenja Ehli-sunneta

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Razumu je potreban sunnet

U šta i kako trebamo vjerovati?

CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 82
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Zadnje objavljeno

  • Br. 197 Dova – razgovor srca s Gospodarom
  • Br. 193 Naše srce – naš istinski dom
  • Br. 192 Ono što pričamo, pišemo i dijelimo
  • Br. 191 Pogrešno shvatani pojmovi
  • Br. 190 Kada će ovo poniženje završiti
  • Br. 189 Dobar i loš primjer
  • El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija
  • Br. 188 Čednost i stid
  • Br. 187 Akšemseddin – Duhovni osvajač Istanbula
  • Br. 186 Uzvišenom Allahu se pokoravamo
  • Br. 185 Zulum
  • Br. 184 Uspomene i sjećanja Gavs-i Sanija, kaddesallahu sirrehu
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt

Naslovi iz knjige koji su dostupni za online čitanje

U šta i kako trebamo vjerovati?

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Osnovna akaidska usmjerenja Ehli-sunneta

Osnove vjerovanja

Šta je Islam?

Šta je ihsan?

Kako postići stepen ihsana?

Šta je tesavvuf?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Šta je tarikat i mešreb?

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

Šta je posao kjamil muršida?

El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija
Ahlak

El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija

Razumjeti svijet
Govor stanja

Razumjeti svijet

Čija je stvar „palestinsko pitanje“?
Govor stanja

Čija je stvar „palestinsko pitanje“?

Adabi Šejha Sejjida Abdulhakima El-Husejnija, Kuddise Sirruhu
El-Minhadžu ‘s-senijj

Adabi Šejha Sejjida Abdulhakima El-Husejnija, Kuddise Sirruhu

Muharrem i ašura
Br 117

Muharrem i ašura

Mjesec Redžeb i Lejle-i regaib
Br 123

Mjesec Redžeb i Lejle-i regaib

Da li smo svjesni emaneta­?
Br 131

Da li smo svjesni emaneta­?

Načini provođenja kvalitetnog vremena sa djecom
Br 130

Načini provođenja kvalitetnog vremena sa djecom

Te noći si došao ti
Br 131

Te noći si došao ti

Jezikom odabranih
Br 130

Jezikom odabranih

Druga polovina vjere
Br 130

Druga polovina vjere

Uspjeh postižu oni koji se trude za ispravan cilj
Br 129

Uspjeh postižu oni koji se trude za ispravan cilj

Stepen vilajeta (evlijaluka)
Br 129

Stepen vilajeta (evlijaluka)

Kurban
Br 128

Kurban

Da nije dove…
Br 129

Da nije dove…

Trag Njegove milosti
Br 129

Trag Njegove milosti

Ključ lijepog ahlaka kod djece – sposobnost empatije
Br 128

Ključ lijepog ahlaka kod djece – sposobnost empatije

Poštivanje prava Uzvišenog Allaha
Br 128

Poštivanje prava Uzvišenog Allaha

Semerkand.ba

KONTAKT

Viber

Facebook Messenger

Kontakt forma

 

Najčitanije

Ko su šehidi? Šta je mekam šehadeta?

Svako živo biće će smrt okusiti

Salavat i selam

Ko nam je prijatelj?

Šta nam donosi musafir?

Šta nam govori sura Fatiha?

Šta je tesavvuf?

Šta je ihsan?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Najnovije

Br. 197 Dova – razgovor srca s Gospodarom

Br. 193 Naše srce – naš istinski dom

Br. 192 Ono što pričamo, pišemo i dijelimo

Br. 191 Pogrešno shvatani pojmovi

Br. 190 Kada će ovo poniženje završiti

Br. 189 Dobar i loš primjer

El-Minhadžu ‘s-seni Adabi šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija

Br. 188 Čednost i stid

Br. 187 Akšemseddin – Duhovni osvajač Istanbula

Iz knjige Duhovni odgoj u islamu

Šta je ihsan?

Šta je tesavvuf?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Šta je Islam?

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Šta je tarikat i mešreb?

Kako postići stepen ihsana?

Osnove vjerovanja

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

© 2020 Semerkand

Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt

© 2020 Semerkand