Biti vjeran i odan kao Ebu Bekr, r.a., pravedan kao Omer, r.a., stidan i edebli kao Osman, r.a., hrabar i mudar kao Ali, r.a., cilj je kojem teže svi muslimani i to je ideal kojem će se podučavati sve mlade generacije. Dok budemo svoju djecu učili njihovim stavovima i ahlaku, svakako da i sebe trebamo preispitati po tom pitanju.
Fahr-i Kainat Muhammed, s.a.v.s., je usvetu’l-hasene, što prevedeno na naš jezik znači–najljepši uzor, a naš najveći gubitak su naši životni trenuci koje provedemo u suprotnosti sa njegovim sunnetom. Vodič za kojim treba da se povodimo u pogledu imana, ibadeta, ljubavi, mržnje, bratstva, komšiluka, trgovine i porodičnog života jeste upravo Muhammed Mustafa, s.a.v.s. Uzvišeni Gospodar pohvalio je one koji slijede njegove stope i mnogi od njih su plemenite zvijezde na nebu čovječanstva, koje su svojim imenima i spomenom bile vodilje tokom vremena.
Prema tome, najveća čast svakako pripada plemenitim ashabima, r.a. Oni su izvršavali svoju zadaću ponosno i dostojanstveno, noseći bajrak ilma, irfana i ahlaka koji su naslijedili od Allahovog Poslanika, s.a.v.s. Svaki ashab dostojan je najvećeg hurmeta i poštovanja. Međutim, spominjući njih, Hulefa-i Rašidin (četvorica pravednih halifa), r.a., svakako zauzimaju posebno mjesto, kako zbog historijske uloge koju su odigrali, tako i zbog bliskosti sa Resulullahom, a.s. Ahlak svakog od njih, njihove plemenite osobine i njihove upraviteljske sposobnosti, koje implementiramo u svoje živote, za nas su od neprocjenjive vrijednosti. Ono što ovdje želimo jeste to da se, spominjući ukratko imena i osobine tih velikana, okoristimo njihovim bereketom.
Visoke deredže četvorice
Prvi od Hulefa-i rašidina, onaj čija je deredža među ashabima, r.a., najveća, prijatelj Pejgambera, s.a.v.s., je hazreti Ebu Bekr, r.a. On je svojom odanošću, iskrenošću i teslimijetom naš uzor. On je Es-Siddik. Drugi od njih je hazreti Omer, r.a. On je naš vodič u pogledu pravednosti, ispravnostiiotvorenog i jasnog govora. On je El-Faruk. Treći je hazreti Osman, r.a. Suprug dvije Pejgamberove, a.s., kćerke. On je uzor i oličenje stida i blagosti. On je Zu’n-Nurejn. Četvrti, amidžić Pejgambera, a.s., hazreti Ali, r.a., naš je uzor po pitanju hrabrosti i junaštva. On je Murteza, on je Hajdar. Neka Allah, dž.š., bude zadovoljan sa svima njima.
Preispitati sebe
Ukoliko u svoj život utkamo mubarek život Muhammeda, a.s., njegove riječi i postupke, zadobit ćemo istikamet, a naši horizonti će se proširiti. Ako svoje srce otvorimo prema ashabima, r.a., prema sohbetima i pričama o njima, to će nam olakšati shvatanje i praktikovanje sunneta i povećat će našu čežnju za njima. Osobine koje su oni pokazali bit će za nas smjernice i primjer na koji se možemo ugledati. Biti vjeran i odan kao Ebu Bekr, r.a., pravedan kao Omer, r.a., stidan i edebli kao Osman, r.a., hrabar i mudar kao Ali, r.a., cilj je kojem teže svi muslimani i to je ideal kojem će se podučavati sve mlade generacije.
Dok svoju djecu budemo učili njihovim stavovima i ahlaku, svakako da i sebe trebamo preispitati po tom pitanju. Upitajmo sami sebe, kakva je naše iskrenost prema Hakku i hajru, prema Pravom putu, i prema onima koji od nas očekuju iskrenost? Jesmo li iskreni, ili smo u čeljustima želja, strasti i lične koristi? Koliko smo pošteni i pravedni? U kojoj mjeri koristimo svoju snagu i mogućnosti n putu pravde? Mijenjamo li se kad dobijemo vlast, ostajemo l blagi i dobronamjerni? Jesmo li ljudi koji će uvrijediti i postiditi druge, imamo li stida? Pridajemo li važnost znanju (ilmu)? U kojoj mjeri se odričemo svojih nadležnosti i pozicije, kako bismo uradili ono što je ispravno?
Dva primjera
Navedimo dva primjera iz života Hulefa-i rašidina: Iran je u cijelosti bio osvojen. Vladar je ostavio svoju krunu i prijestol, te pobjega u Ferganu. Vijest o osvajanju i ratni plijen došli su do Omera, r.a. On se popeo na minber i pročitao pismo o osvajanju, a nakon toga je dodao sljedeće: „Dobro se pazite! Allah je dao da naslijedite njihovu zemlju, imovinu i sinove, da vidi kako ćete se ponašati. Dobro se pazite! Pogranični gradovi te zemlje koji su vam do juče bili daleki, sad su postali vaši. Medžusije su pobjegle u udaljene zemlje. Allah je Onaj koji provodi Svoje odredbe, ispunjava obećanje i čini da kraj ovog posla ovisi o njegovom početku. Kada je tako, izvršavajte Njegove naredbe bojeći se Njega, pa će i On izvršiti Svoje obećanje prema vama i dati vam ono što vam je obećao. Ne mijenjajte Njegove naredbe niti ih iskrivljujte. Inače će vas ukloniti, a na vaše mjesto dovesti druge. Ja se po pitanju ovog ummeta ne bojim stvari koje će doći iz vana,nego onoga što će doći od vas.“
Drugi primjer je zapovijest koju je Ali, r.a., napisao namjesniku kojeg je poslao u Egipat: „Pazi da se na duže vrijeme ne udaljiš od svijeta! Jer to udaljavanje biva razlogom pojave pogrešnih mišljenja, što umanjuje namjesnikovu vlast u njegovim poslovima. Navlačenje zastora između namjesnika i naroda biva razlogom da namjesnik ne može vidjeti šta se dešava iza. Tako se velike stvari u očima namjesnika umanjuju, dok se male stvari uveličavaju. Lijepo se predstavi ružnim, a ružne stvari se uljepšavaju. Pomiješa se istina (hak) i laž (batil). Na kraju krajeva i namjesnik je čovjek. Kako može znati suštinu stvari o kojima nema vijesti, nema nijednog znaka koji ispravno potvrđuje ispravnim, pa da bi ih on vidio i razumio. Ako si pravedan i darežljiv nema potrebe da bježiš od zahtjeva i prigovora svijeta.“
Svaki od četvorice halifa, r.a., živio je slijedeći doslovno Pejgambera, s.a.v.s., i njihovi životi su za nas primjer, pa su iz tog razloga nazvani „Rašid“ što znači potpuni, ispravni. Mnogo je toga što bismo trebali naučiti iz njihovih životopisa, što će nam donijeti veliku koristit kako za naš dunjalučki, tako i za ahiretski život.
Sa Allahovom, dž.š., podrškom i pomoći…
Sejjid Mubarek ELHUSEYNİ