Ova knjiga na preko 700 stranica detaljno brani ehli-sunnetsko učenje, mezhebe i tesavvuf, koristeći argumente iz Kur'ana, sunneta, izreka ashaba, tabiina, velikih imama i šejhova. Knjiga nudi sveobuhvatan vodič kroz nakšibendijski tarikat, pružajući čitaocima duboko razumijevanje duhovnog odgoja. Autor naglašava važnost pridržavanja Kur'ana i sunneta, dok istovremeno nudi argumentirane odgovore na kritike koje su upućene na razne islamske prakse poput mevluda, ljubljenja ruke, tevessula i slicno. Djelo je korisno ne samo za sufije već i za sve one koji žele razumjeti važnost slijeđenja mezheba i njihovu argumentiranost.
Knjigu možete kupiti preko Semerknd SHOP-a na ovaj kontakt ili na stranice na drustvenim mrežama.
Poglavlje sa korisnim savjetima iz ove knjige možete pročitati na ovom linku: Savjeti Gavs-i Sanija kuddise sirruhu
Prenosimo vam kompletan predgovor autora a i prevodioca knjige, a na kraju i sadržaj knjige kako bi detaljnije mogli vidjeti vrijednost i važnost ovog djela.
PREDGOVOR PREVODIOCA
Tesavvuf, put koji je zasnovan na Kur’anu i Sunnetu, jeste put koji ljude vodi samospoznaji i spoznaji Uzvišenog Allaha. Ima za cilj da u srce roba ustali spoznaju islama i da ga poduči kako da bude istinski rob Uzvišenog Allaha. Tesavvuf to nastoji postići čišćenjem nefsa (tezkije) i prosvjetljivanjem srca (tasfije) koje se ostvaruju raznim metodama.
Međutim, taj proces odgoja je izuzetno teško ostvariv vlastitim individualnim naporima. Zato što je ljudski nefs izuzetno otporan, a šejtan neprestano čeka u zasjedi. Postoji potreba za vodičem, muršidom, za braćom i džematom koji se okupljaju zbog ove plemenite svrhe. Zapravo, nakon našeg poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, Uzvišeni Allah je među ljudima izabrao prvake duhovnog odgoja, i to među onima koji nastoje da slijede islam i tijelom, i srcem, i dušom. To su učenjaci koji su nasljednici poslanikā. To su mudri ljudi koji postupaju po svom znanju i koji su iskreni u svojim djelima. Oni su čestiti robovi i vjerni dostovi Uzvišenog Allaha.
Ti Allahovi dostovi uvijek teže da vode ljude Pravome putu i da one koji su već na njemu dovedu do istikameta. Nije bilo perioda od doba u kojem je živio Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i njegovi ashabi, pa do današnjeg dana, a da takvi robovi nisu postojali. Oni su dar od Allaha Uzvišenog.
Metode odgoja kamil muršida razlikuju se jedna od druge. Stoga su se, nakon prvog perioda islama, pojavile mnoge duhovne odgojne škole (tarikati), koje su zasnovane na Kur’anu i Sunnetu, i koje su služile za ispunjenje ovog vrhunskog cilja. Jedna od tih škola je i nakšibendijski tarikat.
Dok su šejhovi nakšibendijskog tarikata bili zauzeti odgojem i iršadom učenika, također su pisali djela koja objašnjavaju ovaj sveti put. Iako su ova djela slična po svom glavnom sadržaju i poruci, ona svojom klasifikacijom i osnovnim naglaskom uzimaju u obzir potrebe i probleme perioda u kojem su nastajala i pisana.
Takvo je i djelo Gavs-i Sanija, kuddise sirruhu, koje je naslovljeno kao: El-Minhadžu ‘s-senijj fi adabi ‘ššejhi ‘s-sejjidi Abdilhakmi ‘l-Husejni (Blistavi i jasni put prema adabima šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija). Daje uvjerljive odgovore, zasnovane na Kur’anu i Sunnetu, na kritike tesavvufa koje su danas jako rasprostranjene.
Još jedna važna karakteristika ovog djela jeste i to da je jedan od njegovih ciljeva to da spriječi sufijske zajednice, koje su danas postale rasprostranjene, a posebno one koje su vezane za Menzil, da zalutaju u vjeri i praksi.
Djelo počinje sveobuhvatnim informacijama o tesavvufu, nakšibendijskom tarikatu i njegovim adabima. Sve je popraćeno dokazima iz Časnog Kur’ana, Sunneta i riječi učenjaka. Tako na optužbe i klevete koje su usmjerene protiv tesavvufa, tarikata i nakšibendijskih adaba, odgovara jasnim dokazima.
Gavs-i Sani, kuddise sirruhu, je u uvodnome dijelu, u kojem je objašnjavao razlog pisanja djela, između ostalog rekao i:
„Postoji mnogo poznatih knjiga koje su napisane o tarikatu, a koje su razumljive. Ali, kao što to neki učenjaci tvrde: ‘Potrebno je da se u svakoj epohi bude onih koji će svojim savremenicima prevoditi i pojednostavljivati govor prethodnih učenjaka i sufija, kako bi ga oni mogli razumjeti i shvatiti. Da kojim slučajem nema te potrebe, onda ne bi bile napisane tolike knjige, i ne bi postojala toliko mnogobrojna djela.’
Meni je kroz glavu i srce prošlo, temi je palo na um da napišem knjigu koja će obuhvatati glavna pitanja u vezi adaba nakšibendijskih šejhova, koja će sačuvati te adabe i objediniti ih na jednom mjestu, koja će razlučiti istinu od neistine, koja će biti odbrana tesavvufu, koja će odvojiti srž od ljuske, koja će odbiti krute optužbe raznih grupacija koje oni upućuju u vezi adaba sufijskih prvaka, a da bi se upozorili oni koji su obmanuti lažnim tvrdnjama, da bi se spriječili da jure za svojim neosnovanim greškama, i koja će se zasnivati na jasnim i preciznim dokazima iz Kur’ana, sunneta i riječi učenjaka fikha, usula, tefsira i hadisa. To je posao koji zahtijeva enormni trud i izlaganje znanja. Jer, ostati bez riječi na sve to predstavlja licemjerstvo. A spomenuto je i haram.“
Djelo se sastoji od sedam sljedećih poglavlja: tesavvuf i sufija, nakšibendijski tarikat, tevessul, zikr, razna pitanja (u poglavlju se objašnjavaju pitanja u vezi ustajanja na noge pred uvaženim osobama, ljubljenje ruke, posjećivanje kabura i tome sl.), dova nakon hadžegan hatme i savjeti.
U jednom od dijelova knjige objašanjava koristi od posjećivanja dobrih i pobožnih robova, te govori o adabima kojih se prilikom toga treba pridržavati. Između ostalog, veli se i:
„Posjećivanje kamil muršida i pobožnih i dobrih robova je važno. U tome se nalaze brojne koristi. Osoba koja ih posjećuje uzima duhovni fejz i postiže određene vrline. Neke od tih koristi su sljedeće:
1. Povećavanje imana i jekina.
2. Meleki milosti ih okruže.
3. Usvajaju pohvalni ahlak i pozitivna svojstva.
4. Usvajaju znanje.
5. Usvajaju spoznaju tarikata i hakikata.
6. Izbjegavanje grijeha.
7. Srca se počinju zbližavati.
8. Postizanje Allahove ljubavi.
9. Postizanje sevapa i nagrade.
10. Postizanje i dunjalučkih i ahiretskih nagrada.
11. Buđenje iz stanja gafleta.
12. Podsjećanje na Allaha.“
Naveli smo da spomenuto Gavs-i Sanijevo djelo daje odgovore na mnoga pitanja i oklijevanja koja se pojavljuju u glavama u vezi tesavvufa, a posebno danas. U ovom kontekstu, pitanja kao što su pokajanje-intisab, rabita, vird, hadžegan hatma, osam šartova, posjeta muršidu, objašnjena su dokazima iz ajeta i hadisa. Naprimjer, prilikom objašnjavanja dokaza rabite, on kaže:
„Učenjaci su naređenje koje je došlo u ajetima da se boravi s onima koji
su iskreni (es-siddikun), da se slijedi Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, da se traži način preko kojeg će se umiliti Uzvišenom Allahu, da se donose salavati na Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, te kazivanja o minulim narodima i naređenje da se o tome razmišlja i da se uzimaju pouke iz razmišljanja o Allahovim blagodatima, nebesima i Zemlji, te neke druge ajete uzeli kao argumente za dokazivanje rabite. Mi ćemo to objasniti.“
Posljednji dio sadrži savjete Gavsi Sanija. U ovom dijelu naglašava se važnost čvrstog držanja Časnog Kur’ana i Sunneta. Savjetuje da se slijedi put ehl-i sunneta slijedeći jednu od dvije škole u akaidu, da se djeluje prema jednom od četiri mezheba i da se nauči fikh. Ovaj odjeljak, koji počinje obraćanjem „Braćo moja“, uključuje savjete kao što su provođenje vremena u obavljanju ibadeta i druženju sa čestitim i dobrim robovima.
Hazreti Gavs-i Sani, a kao i prethodni nakšibendijski šejhovi, bio je muršid koji je govorio jednostavno i razumljivo. Ionako nije puno pričao. On bi činio iršad svojim pogledom i halom i bio bi zauzet djelima. Ova njegova jednostavnost pokazuje se i u njegovoj knjizi. Djelo je dovoljno jednostavno i tečno da ga današnji čitaoci razumiju. Osim toga, sufijski termini koji nisu svima poznati objašnjeni su u fusnotama.
Djelo El-Minhadžu ‘s-senijj fi adabi ‘š-šejhi ‘s-sejjidi Abdilhakmi ‘lHusejni (Blistavi i jasni put prema adabima šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija) je zasad objavljeno na arapskom i turskom jeziku, a čeka se i izdanje na bosanskom. Štampano je u luksuznom izdanju, ukoričeno u termo kožu, sa zlatotiskom. Djelo ima oko 650 stranica. Izdavač je Semerkand. Djelo je primarni izvor vjerodostojnih informacija o tesavvufu i adabima nakšibendijskog tarikata koji se primjenjuje u Menzilu.
M. Dženan Hasić
PREDGOVOR DJELA
Neka je hvala Allahu, Koji oživljava srca Svojih robova zikrom, spomenom na Sebe, Koji ih dovodi u Svoje uzvišeno prisustvo, Koji ih obasjava bljescima Svojih tajni i nurova, Koji ih dovodi do poništenja u Svojoj uzvišenosti i veličanstvenosti, i Koji ih čini vodiljom onima koji žele kročiti putem spoznavanja Njega i dokazom za stizanje na postaje Njegova vjerozakona.
Svjedočim da nema boga osim Allaha, Vladara Kojem sve pripada, Jasnoga Čije je postojanje očito. Svjedočim i da je naš prvak Muhammed, odani i vjerni, predvodnik odgojenih i skromnih, vođa putnika duhovnog puta i onih koji su spoznali, oslonac putnika koji Njemu putuju i onih koji su dospjeli do Njega, Njegov rob i poslanik. Najodabraniji salavati i najpotpuniji selami neka su Muhammedu, osloncu Gospodaru odanih učenjaka koji postupaju po onome što znaju i naučavaju i duhovnih odgajatelja, predvodniku bogobojaznih i potpunih vjernika, svjetiljci onih koji na Njega upućuju te njegovoj porodici i ashabima koji su hodili njegovim putem i tako postigli potpunost i došli do spoznaje suštine i očistili svoje duše i postigli uspjeh, i koji su savjetovali svoju braću i tako im od koristi bili.
Allahov rob, koji je ovisan o Neovisnome Allahu, koji se nada oprostu Gospodara svoga, Abdulbaki, sin šejha sejjida Abdulhakima, po porijeklu Husejnija i Hašimija, rođen u Bilvanisu, šafijskog mezheba i eš’arijskog akaida, nakšibendijsko-halidijskog tarikata – Allah im obojici udijelio milost Svoju – i onu skrivenu i onu očitu! – kaže:
Zaista su robovanje Allahu (‘ubudijjet), paženje na Njegova prava kao Gospodara, ulaganje krajnjeg napora u postizanju spoznaje Njega i slijeđenje Vjerovjesničkoga sunneta temelj vječite sreće.
Jedan od najvažnijih puteva koji vode tome jeste upravo tesavvuf, koji obuhvata osebujne milosti, koristonosne tajne, blještave svjetlosti i slatke plodove, koji čisti nefs od prljavština, koji iz srca odstranjuje nečistoće, koji uzdiže ruhove k spasonosnim basamacima i koji čovjeka vodi uspjehu.
Da bi ljudi došli do ovog veličanstvenog cilja, Uzvišeni Hakk je, nakon Svojih plemenitih poslanika, iz Svoje dobrote i milosti odabrao predvodnike duhovnog odgoja u svakom vremenu i svakoj epohi, te ih je uzdigao na sami vrh islama i istakao ih iznad mnogih Svojih robova. Učinio ih je elitom i odabranicima među Njegovim bliskim robovima, evlijama. Njima je darovao veliki udio u slasti osmatranja Njegovih blagodati i veličanstvenosti.
Oni su poput rodne kiše stvorenjima. Oni uvijek, u svim svojim stanjima, uz pomoć Hakka djeluju ispravno i postupaju pravično. Oni, Allahovom uputom, putuju k Njemu i uspinju se na postaje, mekame, ihsana.
Nefsovi ljudskih bića su neizbrojivo različitih i raznolikih karaktera te se međusobno razlikuju po svojim naravima. Zbog toga su se odgojne metode tih duhovnih odgajatelja umnožile i zbog toga su se pojavili raznoliki putevi njihovog duhovnog odgoja, čak da se tako proširila i postala poznata izreka: “Koliko je dahova stvorenja, toliko je i puteva koji vode Allahu”. U tom smislu je i šejh Ahmed Zerruk, kaddesallahu sirreh, rekao: “U tome što postoje različiti duhovni putevi (mesalik) postoji olakšanje za duhovnog putnika (salik) i pomoć u dostizanju cilja i dospijeću do željenog”.
Zaista je tarikat nakšibendijskih sadata, kaddesallahu esrarehum, jedan od najuzvišenijih sufijskih tarikata koji dovodi ljude do Uzvišenog Allaha, zato što je taj tarikat, po svojoj biti na kojoj se zasniva, put plemenitih ashaba i mešreb časnog ehli-bejta, a i zato što se nakšibendijski tarikat, po svojoj siddikijskoj silsili, oslanja na našeg prvaka Ebu Bekra, radijallahu anh, koji je najodabraniji u ovom ummetu, i po svojoj zlatnoj i alejvijskoj silsili na našeg prvaka Alija, kerremellahu vedžheh, koji je vrata grada znanja. Štaviše, do nas je dospio u formi u kojoj je bio u vrijeme plemenitih ashaba, radijallahu anhum, nepomiješan s novotarijama i onim što je neprihvatljivo, ostavši na svojim osnovama, bez da im je bilo šta pridodato ili oduzeto.
Kada je nestalo dobrih robova, kada su iščezli pobožnjaci koji su ostavljali i dijelove halala kako ne bi zapali u haram, kada se počelo usmjeravati i okretati onim prezrenim, kada su se raširila nevaljala djela i stanja, kada je nestalo razlučivanja između harama i halala, kada su se počele prihvatati riječi bez gledanja na to od koga su potekle, kada je zavladala pohlepa prema ugledu i imetku, kada su se namnožila isprazna nadanja, kada su se prestala činiti dobra djela, kada je u srcima oslabjelo poštovanje prema šerijatu, tada se ugasio srčani vid i podrhtali koraci na Pravome putu, zanemareno je obavljanje ibadeta, zapalo se u zabludu i namaz i post su se počeli lijeno obavljati, počeli su se slijediti prohtjevi i olahko odnositi prema činjenju zabranjenog i nevaljalog… A sve to se dogodilo zbog prevelikog neznanja i obilnog nemara!
Smutnje, ispunjene ispraznim i lažnim sumnjama i koje su se smjenjivale jedne za drugom, obuzele su i istočne i zapadne dijelove Zemlje. Uskovitlali su se valovi kušnji, koje su izazvali oni koji su svojim gnusnim neznanjem prešli granice u klevetanju imama, koji su se zasli- jepljeni fanatizmom drznuli na četvericu mezhepskih imama, koji su se uzoholili i uzdigli nad njihovim sljedbenicima, koji su prešli krajnje granice u tome, i koji su iznad svega toga protekfirili brojne imame tesavvufa, koji su prvaci ovog ummeta, te pobožnjake, evlije i zahide.
No, oni su ti koji od svih ljudi najviše slijede Časni Kur’an i sunnet i koji su nahitriji u okupljanju oko njih. Onaj koji se s njima pomiješa, i koji vidi kako se oni čvrsto pridržavaju naređenog i kakvu pažnju poklanjaju onome što je preporučeno i pohvaljeno, te kako se suzdržavaju čak i od onoga što je u osnovi dopušteno, a kamoli od onoga što je prezreno i zabranjeno, taj će se uvjeriti kako oni istinski i kako treba slijede Kur’an i sunnet, kako su poletni u izvršavanju onoga što je preporučeno, kao da se radi o onome što je strogo naređeno, te kako se klone svega onoga što je pokuđeno, kao da je to strogo zabranjeno!
No, i pored toga, ti ćeš vidjeti kako ima onih koji srljaju da ih protekfire iz nekih neosnovanih i neispravnih razloga, te koji na njih iznose neke podle potvore i laži, premda je tekfir nešto opasno, i nešto čemu nije dozvoljeno pribjegavati u vezi s onima koji izgovaraju kelime-i-šehadet i obavljaju namaz usmjereni prema kibli.
Rasprostranili su se i neki koji za sebe tvrde da su šejhovi, koji su nepotpuni i nedostojni toga što tvrde za sebe, koji nisu završili i okončali sejri-suluk, koji nisu upotpunili svoj duhovni odgoj kod muršida, i koji zbog toga nisu kadri da raspoznaju i razluče put i tarikat koji vode Uzvišenom Allahu od onih koji ne vode. Isto tako, raširile su se i neke praznovjerice lažnih šejhova u ovome vremenu i spletke spletkaroša i prevaranata koji nemaju ni silsile ni oslonca, koji nisu očistili nefs pod mentorstvom šejha i koji se nisu odgajali kod muršida. To su razlozi zbog kojih su se povećali žestoki napadi na tesavvuf. Povećali su se prigovori i kritike u vezi s nekim koji prelaze granice u svom govoru u pitanju traženja pomoći od evlija i šejhova (istimdad) i rabiti i nekim drugim pitanjima. Na taj način su se pojavila neka pitanja koja su postala sporna i na koja je potrebno dati odgovor.
Neki ljudi opet tvrde kako su šerijat i tarikat različiti i odvojeni entiteti. Ne znaju da su šerijat i tarikat zapravo poput duše i tijela: ako nema jednog, ni drugi ne može opstojati. Zbog toga je imam Malik, rahmetullahi alejh, rekao: “Ko se bude bavio tesavvufom, a ne bude se bavio fikhom, taj će otpasti od vjere. Ko se bude bavio fikhom, a ne bude se bavio tesavvufom, taj će biti grešnik. Ko pak bude sastavio to dvoje, taj će biti pravi vjernik”.
Predvodnik sufija, imam Džunejd, kaddesallahu sirreh, je rekao: “Ovaj naš put je zasnovan na temeljima Kur’ana i sunneta i ograničen je time”.
Veliki učenjak Ibn Abidin, rahmetullahi alejh, je rekao: “Hakikat, tarikat i šerijat su međusobno nerazdvojni, zato što put koji vodi Uzvišenom Allahu posjeduje i vanjski (zahir) i unutarnji (batin) aspekt. Njegov vanjski aspekt su šerijat i tarikat, a unutarnji hakikat”.
Postoji mnogo poznatih knjiga koje su napisane o tarikatu, a koje su razumljive. Ali, kao što to neki učenjaci tvrde: “Potrebno je da se u svakoj epohi bude onih koji će svojim savremenicima prevoditi i pojednostavljivati govor prethodnih učenjaka i sufija, kako bi ga oni mogli razumjeti i shvatiti. Da kojim slučajem nema te potrebe, onda ne bi bile napisane tolike knjige i ne bi postojala tolika mnogobrojna djela”.
Od tih knjiga koje su napisane u vezi sa tesavvufom, a koje mi posjedujemo, jeste i knjiga Adabu ‘t-tarikati ‘n-nakšibendijje (Adabi nakšibendijskog tarikata) šejha Fethullaha el-Verkanisija, kaddesallahu sirreh. Ta knjiga je danas od najvažnijih izvora u vezi sa nakšibendijskim tarikatom. To je veoma vrijedna knjiga, ali je koncizna i sažeta.
Meni je kroz glavu i srce prošlo te mi je palo na um da napišem knjigu koja će obuhvatati glavna pitanja u vezi sa adabima nakšibendijskih šejhova, koja će sačuvati te adabe i objediniti ih na jednom mjestu, koja će razlučiti istinu od neistine, koja će biti odbrana tesavvufu, koja će odvojiti srž od ljuske, koja će odbiti krute optužbe raznih grupacija koje oni upućuju u vezi sa adabima sufijskih prvaka, a da bi se upozorili oni koji su obmanuti lažnim tvrdnjama, da bi se spriječili da jure za svojim neosnovanim greškama, i koja će se zasnivati na jasnim i preciznim dokazima iz Kur’ana, sunneta i riječi učenjaka fikha, usula, tefsira i hadisa.
To je posao koji zahtijeva enormni trud i izlaganje znanja. Jer, ostati bez riječi na sve to predstavlja licemjerstvo.1 A spomenuto je haram. Uzvišeni Allah veli:
“One koji budu tajili jasne dokaze, koje smo Mi objavili, i Pravi put, koji smo u Knjizi ljudima označili, njih će Allah prokleti, a proklet će ih i oni koji imaju pravo da proklinju” (el-Bekare, 2/159).
U hadisu koji se prenosi od Ebu Hurejre, radijallahu anh, stoji da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:
“Ko bude skrio neko znanje koje bude znao, na Sudnji dan će doći zauzdan uzdama od vatre”2.
Od Ibn Abbasa, radijallahu anhuma, se prenosi da se on obratio Allahovome Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, riječima: Allahov Poslaniče, zar će biti uništeno neko mjesto u kojem se nalaze dobri i pobožni robovi?
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, mu je odgovorio: Da. Potom je upitao: Zbog čega? Na to mu je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odgovorio:
Zbog njihovog licemjerstva i zbog toga što su šutjeli kada se Allahu griješilo.
Zbog toga sam krenuo s pisanjem ovog cijenjenog djela, koje je, zahvaljujući Allahu, obuhvatilo mnoge teme, koje je ukrašeno lijepim i korisnim rečenicama, i koje će prosvijetliti i obasjati čitaoca svojim sadržajem. Nazvao sam ga: El-Minhadžu ‘s-seni fi adabi ‘š-šejhi ‘s-sejjidi Abdilhakimi ‘l-Husejni (Blistavi i jasni put prema adabima šejha sejjida Abdulhakima el-Husejnija). Uzvišeni Allah ga učinio korisnim svim ljudima i putem koji vodi u džennet!
U njemu sam prenio izreke učenjaka, od kojih smo neke u potpunosti citirali, a neke pak parafrazirali. No, uglavnom smo ih u cijelosti citirali, jer ako se većinom iste riječi citiraju, to ukazuje na to da su one pouzdane i da se na njih može osloniti.
Spomenuli smo i adabe nakšibendijskog tarikata, koji su preneseni od prvaka iz silsile i seneda ovog tarikata preko mog učitelja, šejha Abdulhakima el-Husejnija, kaddesallahu sirreh, i mog učitelja, šejha Muhammeda Rašida, kaddesallahu sirreh. Objasnio sam i prokomentirao neke ajete i hadise, koristeći se pri tome tefsirima i komentarima hadisa.
Objasnio sam neke nejasne i zakučaste izraze te sam skrenuo pažnju na brojne adabe i odgovorio na brojna pitanja koja se motaju po glavama mnogih.
Djelo smo uredili u sedam poglavlja sa zaključkom. Moleći pomoć i podršku od Uzvišenog Allaha, otpočinjem djelo.
SADRŽAJ
PREDGOVOR …………………………………………………………………………………………………………….5
PRVO POGLAVLJE
TESAVVUF I SUFIJA
TESAVVUF I SUFIJA………………………………………………………………………………………………. 15
Definicija tesavvufa …………………………………………………………………………………………. 16 Sufija………………………………………………………………………………………………………………… 20
Razlozi zbog kojih su sufije nazvane tim imenom ………………………………………….. 22
Pojava, nastanak i povijesni razvitak tesavvufa ……………………………………………… 24
Osnove i temelji tesavvufa……………………………………………………………………………….. 30
Predmet tesavvufa……………………………………………………………………………………………. 32
Vrijednost tesavvufa ………………………………………………………………………………………… 32
Propis u vezi sa tesavvufom …………………………………………………………………………….. 33
Dokazi iz Časnog Kur’ana ………………………………………………………………………… 35
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………… 36
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………… 36
Izvori tesavvufa ……………………………………………………………………………………………….. 39
Izjave u svrhu pohvale tesavvufa velikih i istaknutih učenjaka …………………….. 43
DRUGO POGLAVLJE
NAKŠIBENDIJSKI TARIKAT
NAKŠIBENDIJSKI TARIKAT …………………………………………………………………………………. 53
Porijeklo naziva tarikata …………………………………………………………………………………. 55
Principi nakšibendijskog tarikata……………………………………………………………………. 56
Put dospijeća do Njega Uzvišenog kod nakšibendija (tariku ‘l-visal) ……………… 59
Karakteristike i odlike nakšibendijskog tarikata ……………………………………………. 59
Izjave učenjaka u korist pohvali nakšibendijskog tarikata……………………………… 62
Silsile (duhovne geneaologije) nakšibendijskog tarikata ………………………………… 66
Prva silsila …………………………………………………………………………………………………. 66
Druga silsila……………………………………………………………………………………………….. 67
Treća silsila………………………………………………………………………………………………… 67
Nazivi silsile tarikata……………………………………………………………………………………….. 73
Uvejsije …………………………………………………………………………………………………………….. 74
TREĆE POGLAVLJE
TEVESSUL
TEVESSUL ……………………………………………………………………………………………………………… 79
Vrste tevessula …………………………………………………………………………………………………. 80
Mudrost tevessula ……………………………………………………………………………………………. 83
Propisi i dokazi u vezi sa tevessulom………………………………………………………………. 84
Dokazi iz Allahove Knjige …………………………………………………………………………. 86
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………… 91
Dokazi iz riječi ashaba………………………………………………………………………………. 99
Stavovi učenjaka četiri fikhska mezheba………………………………………………… 103
Stavovi hanefijskih učenjaka…………………………………………………………………… 103
Stavovi malikijskih učenjaka…………………………………………………………………… 105
Stavovi šafijskih učenjaka………………………………………………………………………..108
Stavovi hanbelijskih učenjaka…………………………………………………………………. 111
Dodatak ………………………………………………………………………………………………………….. 112
Da li umrli mogu čuti i donijeti korist? ……………………………………………………. 118
KAMIL-MURŠID…………………………………………………………………………………………………… 127
Šejh…………………………………………………………………………………………………………………. 128
Šartovi koje treba ispunjavati kamil-muršid …………………………………………………. 129
Neki od šartova koji su nužni ………………………………………………………………………… 129
Jedna korisna napomena ……………………………………………………………………………….. 132
Jedno upozorenje……………………………………………………………………………………………. 133
Adabi kamil-šejha u odnosu prema muridima………………………………………………. 134
Potreba za vezanjem za kamil-muršida …………………………………………………………. 137
Dokazi o potrebitosti vezivanja za kamil-šejha ……………………………………………… 138
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 139
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 143
736
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 147
Napomena………………………………………………………………………………………………………. 153
BEJAT I AHD ………………………………………………………………………………………………………… 155
Povijest bejata ………………………………………………………………………………………………… 156
Šartovi bejata …………………………………………………………………………………………………. 159
Osobe kojima se daje bejat: ……………………………………………………………………………. 159
Vrste bejata …………………………………………………………………………………………………….. 160
Obnavljanje bejata………………………………………………………………………………………….. 160
Načini davanja bejata …………………………………………………………………………………….. 163
Bejat muškaraca …………………………………………………………………………………………….. 164
Bejat žena………………………………………………………………………………………………………..167
Opunomoćivanje u svrhu uzimanja bejata ……………………………………………………. 169
Propisi i dokazi bejata, prisege………………………………………………………………………. 171
Dokazi iz Kur’ana Časnog ……………………………………………………………………….. 171
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 173
Učenjaci koji su bili vezani za tarikat ……………………………………………………………. 179
Koristi bejata ………………………………………………………………………………………………….. 182
TEVBA, INTISAB I OSAM ŠARTOVA ………………………………………………………………….. 184
Način obavljanja velike tevbe i intisab ………………………………………………………….. 184
Način na koji muškarci daju bejat …………………………………………………………………. 184
Način na koji žene daju bejat …………………………………………………………………………. 185
Obnavljanje tevbe (mala tevba) ……………………………………………………………………… 185
Osam šartova: ………………………………………………………………………………………………… 185
Objašnjenje osam šartova ………………………………………………………………………………. 185
Prvi šart: uzimanje abdesta……………………………………………………………………………. 188
Drugi šart: uzimanje gusula s nijetom tevbe………………………………………………….. 188
Treći šart: klanjanje namaza………………………………………………………………………….. 189
Četvrti šart: učiniti tevbu ………………………………………………………………………………. 190
Peti šart: činjenje istigfara……………………………………………………………………………… 191
Šesti šart: učenje Fatihe osam puta
i poklanjanje sevapa od učenja sadat-i-kiramu ……………………………………………… 192
Sedmi šart: rabita smrti ………………………………………………………………………………… 193
Osmi šart: rabita s muršidom ………………………………………………………………………… 196
Dokazi za osam šartova …………………………………………………………………………………. 198
Prvi šart: uzimanje abdesta……………………………………………………………………… 198
Drugi šart: uzeti abdest s nijetom tevbe…………………………………………………… 202
Treći šart: klanjanje tevba-namaza………………………………………………………….. 204
Četvrti šart: tevba ili pokajanje ……………………………………………………………….. 205
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 206
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 208
Dokazi iz riječi ashaba i učenjaka …………………………………………………………… 215
Šteta u odgađanju činjenja tevbe …………………………………………………………….. 216
Peti šart: istigfar ………………………………………………………………………………………. 218
Kur’anski ajeti u kojima se spominje istigfar ………………………………………….. 218
Hadisi u kojima se spominje istigfar ……………………………………………………….. 220
Upozorenje ………………………………………………………………………………………………. 223
Jedna korisna napomena………………………………………………………………………….225
Šesti šart: učenje Fatihe …………………………………………………………………………… 226
Poklanjanje sevapa ………………………………………………………………………………….. 229
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 229
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 230
Sedmi i osmi šart: rabita smrti i rabita s muršidom…………………………………234
ADABI MURIDA …………………………………………………………………………………………………… 235
Adabi murida prema šejhu…………………………………………………………………………….. 236
Upozorenje ………………………………………………………………………………………………. 246
Adabi murida prema drugim muridima………………………………………………………… 246
POSJEĆIVANJE KAMIL-MURŠIDA
I POBOŽNIH I DOBRIH ROBOVA………………………………………………………………………… 249
Dokazi iz Kur’ana Časnog ……………………………………………………………………….. 250
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 252
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 257
Adabi prilikom posjećivanja kamil-muršida i pobožnih osoba……………………… 259
Koristi od posjete kamil-muršidu i pobožnim i dobrim robovima…………………261
RABITA ………………………………………………………………………………………………………………… 262
Rabita s muršidom …………………………………………………………………………………………. 263
Povijest rabite…………………………………………………………………………………………………. 263
Vrste rabite s muršidom…………………………………………………………………………………. 268
Adabi koji se smatraju šartovima rabite u kojoj se zamišlja lik šejha …………… 270
Mudrost koja počiva u tome što se rabita obavlja
između akšam-namaza i jacija-namaza …………………………………………………………. 271
Period trajanja rabite……………………………………………………………………………………… 272
738
Koristi rabite ………………………………………………………………………………………………….. 273
Usvajanje šejhovog ahlaka ………………………………………………………………………. 273
Duhovni napredak i neprestani fejz ………………………………………………………… 273
Zaštita od šejtana …………………………………………………………………………………….. 274
Upotpunjavanje muhabeta, ihlasa i teslimijeta………………………………………..275
Dospijevanje do Uzvišenog Allaha (el-vusulu ilallah)……………………………… 275
Presijecanje šejtanskih vesvesa i misli…………………………………………………….. 277
Pojava stida koji priječi od činjenja grijeha …………………………………………….. 278
Dokazi za rabitu …………………………………………………………………………………………….. 278
Prvi dokaz………………………………………………………………………………………………… 279
Drugi dokaz………………………………………………………………………………………………283
Treći dokaz……………………………………………………………………………………………….297
Četvrti dokaz …………………………………………………………………………………………… 297
Peti dokaz ………………………………………………………………………………………………… 299
Rabita smrti……………………………………………………………………………………………………. 306
Dokazi za rabitu smrti …………………………………………………………………………….. 307
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 310
Ruh …………………………………………………………………………………………………………………. 312
Vrste ruhova …………………………………………………………………………………………………… 313
Tesarruf ili sposobnost djelovanja ruhova …………………………………………………….. 313
Tesarruf ruhova kada se utjelove i kada budu u obliku tjelesnih formi ……….. 314
Tesarruf ruhova nakon preseljenja………………………………………………………………… 318
ČETVRTO POGLAVLJE
ZIKR
ZIKR……………………………………………………………………………………………………………………… 325
Definicija zikra ………………………………………………………………………………………………. 325
Vrijednost zikra ……………………………………………………………………………………………… 326
Dokazi iz ajeta …………………………………………………………………………………………. 327
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 329
Dokazi iz riječi ashaba……………………………………………………………………………..336
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 337
Koristi zikra …………………………………………………………………………………………………… 339
HAFI (SKRIVENI, BEZGLASNI) ZIKR…………………………………………………………………. 345
Dokazi iz ajeta …………………………………………………………………………………………. 347 739
ADABI ŠEJHA SEJJIDA ABDULHAKIMA EL-HUSEJNIJA
Dokazi iz hadisa i govora ashaba…………………………………………………………….. 349
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 353
VIRD……………………………………………………………………………………………………………………… 362
Zikr Allahovim imenom koji se uči nad srcem ……………………………………………… 363
Način na koji se uči predmetni zikr ……………………………………………………………… 364
Dokazi za adabe virda koji se uči spominjući ime Allah ………………………………. 367
Zikr imenom Allah…………………………………………………………………………………………. 367
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 367
Dokazi iz hadisa i govora ashaba…………………………………………………………….. 370
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 373
Dokazi iz riječi učenjaka četiri mezheba ………………………………………………… 375
Ilahi ente maksudi ve ridake matlubi
(Bože moj, Ti si moj cilj i zadovoljstvo Tvoje ja tražim)………………………………….379
Zikr desnom rukom i uz pomoć tespiha i način na koji se obavlja……………….. 383
Korištenje tespiha prilikom zikra ………………………………………………………………….. 385
Telkin / podučavanje zikru ……………………………………………………………………………. 385
Oni koji su u mogućnosti podučavati druge zikru / telkin ih čine………………… 389
Čistoća od stvarne i pravne nečistoće……………………………………………………………. 392
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 392
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 393
Sjedenje prilikom zikra………………………………………………………………………………….. 394
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 395
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 395
Način sjedenja koji je suprotan načinu
sjedenja u namazu, koji se naziva “tevveruk” ……………………………………………….. 400
Okretanje prema kibli ……………………………………………………………………………………. 400
Pokrivanje glave u toku obavljanja virda (mali halvet) …………………………………. 402
Zatvaranje očiju ……………………………………………………………………………………………… 406
Činjenje istifara prije zikra ……………………………………………………………………………. 407
Učenje Fatihe prije zikra ……………………………………………………………………………….. 408
Određivanje i specificiranje broja i količine zikra ………………………………………… 408
Hadisi koji su u vezi sa određivanjem broja zikra…………………………………………. 409
Zikr Allahovim imenom koji se uči nad letaifima…………………………………………. 413
Adabi u vezi sa virdom koji je vezan za letaife,
a koji su na nivou šartova ………………………………………………………………………………. 417
Zikr riječima “la ilahe illallah”………………………………………………………………………. 419
740
Nefju-isbat………………………………………………………………………………………………………. 419
Adabi koji su na nivou šartova ………………………………………………………………………. 419
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 421
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 421
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 424
Mudrost koja počiva u zadržavanju daha ……………………………………………………… 424
Koristi od učenja zikra la ilahe illallah………………………………………………………….. 426
Tehlil-hatma……………………………………………………………………………………………………. 427
Adabi koji su na nivou šartova ………………………………………………………………………. 427
Dokazi da je tehlil-hatma utemeljena šerijatom…………………………………………….. 428
El-Kelimatu ‘l-kudsijje…………………………………………………………………………………….. 430
Huš der dem……………………………………………………………………………………………..431
Nazar ben kadem …………………………………………………………………………………….. 432
Sefer der vatan…………………………………………………………………………………………. 432
Halvet der endžumen ………………………………………………………………………………. 432
Jadkerd …………………………………………………………………………………………………….. 433
Bazgešt …………………………………………………………………………………………………….. 434
Nigahdašt …………………………………………………………………………………………………. 434
Jaddašt ……………………………………………………………………………………………………… 435
Vukufi-zeman…………………………………………………………………………………………… 435
Vukufi-adedi…………………………………………………………………………………………….. 436
Vukufi-kalbi……………………………………………………………………………………………… 437
DELAILU ‘L-HAJRAT……………………………………………………………………………………………. 438
Razlog koji je potakao šejha el-Džezulija
da napiše Delailu ‘l-hajrat ………………………………………………………………………………. 443
Vrijednosti i odlike Delailu ‘l-hajrata …………………………………………………………….. 444
Učenje Delailu ‘l-hajrata dijeleći ga u dijelove po danima sedmice ………………. 445
Korist u dijeljenju Delailu ‘l-hajrata po danima u sedmici…………………………….. 447
HADŽEGAN-HATMA …………………………………………………………………………………………… 449
Nastanak hadžegan-hatme …………………………………………………………………………….. 450
Koristi i utjecaj hadžegan-hatme……………………………………………………………………. 451
Vrste hadžegan-hatme ……………………………………………………………………………………. 452
Adabi velike i male hatme koji su na stepenu šartova……………………………………452
Ruknovi velike hatme…………………………………………………………………………………….. 453
Ruknovi male hatme………………………………………………………………………………………. 454
Način obavljanja velike hatme……………………………………………………………………….. 454
Način obavljanja male hatme…………………………………………………………………………. 458
Dokazi za ruknove i adabe hatme …………………………………………………………………. 459
Grupni zikr i formiranje halke……………………………………………………………………….459
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 460
Dokazi iz hadisa i govora ashaba…………………………………………………………….. 461
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 472
Obavljanje zikra u određenim vremenskim periodima ………………………………… 473
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 473
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 474
Brojanje zikra uz pomoć tespiha, na prste ili nečeg drugog………………………….. 476
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 476
Dokazi iz riječi ashaba……………………………………………………………………………..478
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 480
Okretanje leđa imama prema kibli………………………………………………………………… 483
Zatvaranje vrata prilikom učenja hadžegan-hatme i zabrana prisustvovanja hatmi osobama koje nisu pod bejatom…………………………………………………………… 484
Donošenje salavata na Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem ………… 491
Učenje sure Inširah………………………………………………………………………………………… 495
Učenja sure Ihlas…………………………………………………………………………………………….496
Zikr “Ja Baki Ente ‘l-Baki” ……………………………………………………………………………… 501
Koristi od učenja silsile………………………………………………………………………………….. 504
GAFLET ………………………………………………………………………………………………………………… 506
Povodi gafletu ………………………………………………………………………………………………… 509
Džehalet / neznanje …………………………………………………………………………………. 509
Napuštanje kontrole nefsa i svođenja računa …………………………………………. 510
Biti pohlepan spram dunjalučkih užitaka……………………………………………….. 511
Slijeđenje nefsanskih pohota…………………………………………………………………… 512
Dugoročno i isprazno nadanje ………………………………………………………………… 513
Biti skupa s gafilima ………………………………………………………………………………… 514
Lijenost naspram ibadeta ………………………………………………………………………… 516
Konzumiranje sumnjive hrane………………………………………………………………… 517
Grijesi ………………………………………………………………………………………………………. 518
Jesti do sitosti……………………………………………………………………………………………519
Preveliko zanimanje dozvoljenim stvarima…………………………………………….. 520
Loše posljedice koje uzrokuje gaflet………………………………………………………………. 521
Neprimanje dove………………………………………………………………………………………521 742
Okretanje lica od ajeta i znamenja Allahovih i okorištavanja njima……….521
Iziskuje kaznu i propast…………………………………………………………………………… 522
Loš završetak …………………………………………………………………………………………… 523
Uzrokuje zapečaćenost srca, sljepoću očiju
i zaglušenost ušiju naspram istine…………………………………………………………… 523
Izloženost šejtanovim napadima …………………………………………………………….. 524
Povećavanje gafleta …………………………………………………………………………………. 524
Uzrokuje tugovanje na ahiretu…………………………………………………………………525
Odlazak u džehennem …………………………………………………………………………….. 526
Namaz gafila ne odvodi od loših i prezrenih stvari ………………………………… 526
Priviknutost na grijehe i otvoreno činjenje …………………………………………….. 527
Otvrdnjavanje srca…………………………………………………………………………………… 528
Poricanje i negiranje evlija……………………………………………………………………….528
Lijek za gaflet………………………………………………………………………………………………….529
Okretanje od gafila ………………………………………………………………………………….. 529
Čuvati se mjesta gafleta …………………………………………………………………………… 530
Bivanje skupa s evlijama………………………………………………………………………….. 532
Prisjećanje na smrt ………………………………………………………………………………….. 532
Učenje Časnog Kur’ana …………………………………………………………………………… 533
Učenje vjerskog znanja…………………………………………………………………………….534
Neprestano činjenje zikra ……………………………………………………………………….. 535
Posjećivanja mezarja ……………………………………………………………………………….. 537
Tevba i istigfar …………………………………………………………………………………………. 538
Zuhd ………………………………………………………………………………………………………… 538
PETO POGLAVLJE
RAZNA PITANJA
USTAJANJE NA NOGE PRED UVAŽENIM OSOBAMA ……………………………………….. 543
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 543
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 545
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 552
TEBERRUK …………………………………………………………………………………………………………… 559
Dokazi iz Časnog Kur’ana ………………………………………………………………………. 560
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 564
Dokazi iz riječi ashaba……………………………………………………………………………..582
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 588
LJUBLJENJE RUKE ……………………………………………………………………………………………….. 598
Dokazi iz Časnog Kur’ana ……………………………………………………………………….. 598
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 599
Dokazi iz prakse ashaba ………………………………………………………………………….. 604
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 606
Zašto sufije ljube ruku jedni drugima? ………………………………………………………….. 611
Ljubljenje Mushafa ………………………………………………………………………………………… 612
Ljubljenje hljeba …………………………………………………………………………………………….. 612
Ljubljenje palčeva…………………………………………………………………………………………… 613
POSJEĆIVANJE KABURA…………………………………………………………………………………….. 615
Dokazi iz Časnog Kur’ana ………………………………………………………………………. 615
Dokazi iz hadisa ………………………………………………………………………………………. 616
Dokazi iz riječi ashaba……………………………………………………………………………..622
Dokazi iz riječi učenjaka …………………………………………………………………………. 622
Posjećivanje žena kabura dobrih i pobožnih…………………………………………………. 627
Koristi posjećivanja kabura …………………………………………………………………………… 628
Način posjećivanja kabura i adabi posjete …………………………………………………….. 629
Adabi posjećivanja kabura dobrih robova i evlija …………………………………………. 630
Učenje Časnog Kur’ana pored kabura …………………………………………………………… 631
Gradnja na kaburima …………………………………………………………………………………….. 635
ZIKR I DOVA KOJI SE UČE NAKON PROPISANIH NAMAZA…………………………….. 637
ŠESTO POGLAVLJE
DOVA NAKON HADŽEGAN-HATME
DOVA NAKON HADŽEGAN-HATME …………………………………………………………………… 667
SEDMO POGLAVLJE
SAVJETI
SAVJETI…………………………………………………………………………………………………………………691
ZAKLJUČAK …………………………………………………………………………………………………………. 700
IZVORI I LITERATURA……………………………………………………………………………………….. 702