• Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
Semerkand
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Br. 38 – Tema broja

4. Aprila 2013.
in Br 38, Tema Broja
0 0
0
Home Za pročitati Magazin Br 38

Doc. dr. Almir Fatić

Muslimani su braća

Kur’anski ajet: “Vjernici su braća” (el-Hudžurat, 10) i poznati Vjerovjesnikov, s.a.v.s., hadis: “Musliman je muslimanu brat” (Buhari, 2262) nisu puke fraze niti, pak, nedosezljivi idealistički koncept bratstva koga zagovara i promovira vjera islam. Upravo suprotno tome, riječ je o realnom, stvarnom i dinamičnom konceptu bratstva koji se temelji na živoj vjeri, iskrenom imanu i istinskoj bogobojaznosti. Dakle, nije riječ o bratstvu na temelju interesa bilo koje vrste, raznih dunjalučkih potreba, zajedničkih karakteristika poput porijekla, rase, nacije, partije itd. U kontekstu ovih kao i drugih zajedničkih karakteristika ljudi, također, mogu razvijati i razvijaju osjećaj bratstva i međusobne saosjećajnosti, ali ovaj koncept bratstva suštinski, konceptualno i praktično razlikuje se od vjerski inspiriranog bratstva u islamu koji nadilazi i briše sve druge razlike među ljudima, priznajući samo jedan princip kao vrhovni – bogobojaznost. Univerzalno islamsko bratstvo na koje pozivaju Kur’an i sunnet svevremenska je vrijednost čiji značaj i aktuelnost nikada ne prestaju, i nikada se ne može prenaglasiti njegova važnost, kao i potreba za njime. Pogotovo onda – kao što je to slučaj danas – kada su muslimani kao ummet izloženi svakovrsnim napadima, vrijeđanjima i ponižavanjima, kada su u podređenoj situaciji, kada su njihove zemlje okupirane i kada se njihove vrijednosti i njihov način života obezvrjeđuju. Osjećaj islamskog bratstva neprestano nas poziva da znamo za svoju braću i svoje sestre, one najbliže i one najdalje, da im pružimo podršku, svoju pomoć, svoj savjet, svoj osmjeh, lijepu riječ.

Vrste bratstva

U Kur’anu se riječi eh (brat) i ihvan (braća) pripisuju većem broju pojmova i na osnovu upotrebe tih riječi možemo ustanoviti da postoje sljedeće vrste bratstva ili bratstāva:

–          bratstvo po krvi (npr.: en-Nisa, 12);

–          bratstvo po mlijeku (npr.: en-Nisa, 23);

–         plemensko (etničko/nacionalno) bratstvo (npr.: el-Ahkaf, 23); kada Kur’an govori o drevnim vjerovjesnicima i njihovim plemenima (narodima), njihov međusobni odnos imenuje pojmom “bratstvo”, npr.: ve ila medjene ehahum šu‘ajba, što znači “a poslali smo Medjenu njihova brata Šuajba” (el-E‘araf, 85);

–          idejno-ateističko bratstvo (npr.: Ali Imran, 156);

–          šejtansko bratstvo, npr. u Kur’anu se (el-Isra, 27) kaže da su “rasipnici braća šejtāna”;

–          onosvjetsko/džennetsko bratstvo (npr.: el-Hidžr, 47) i

–          imansko-mu’minsko bratstvo (el-Hudžurat, 10).

U nastavku govorimo o najznačajnijim principima, vrijednostima i posebnostima, kako smo ga nazvali, imansko-mu’minskog bratstva.

Imansko-mu’minsko bratstvo

Islam poziva ka vjerskom bratstvu pod zastavom tevhida – vjerovanja u Jednog i Jedinog Boga, Allaha, dž.š. To vjersko bratstvo nadilazi, kao smo već istakli, sve druge razlike formalne naravi poput rase, klase, boje kože, porijekla i sl. Ono povezuje sve muslimane svijeta tako da su svi oni, bez obzira na rasne, nacionalne i klasne razlike, poput jedne velike porodice. Dakle, to i takvo bratstvo zasniva se na zajedničkoj vjeri, jedinstvenom vjerovanju, duhovnoj čistoti i krjeposti, dobrim djelima i plemenitim idejama. Ono povezuje srca svih muslimana, te se svaki musliman raduje uspjehu drugog brata muslimana, a žalosti ga njegov neuspjeh, pruža mu ruku pomoći kada je u potrebi, upućuje ga kada zastrani, milostivan je prema njemu kada pogriješi, upućuje mu savjet kada ga zatraži, čuva i brine o njegovom imetku i časti kada je prisutan ili odsutan, požuruje da izmiri svoga brata sa drugim bratom muslimanom, te otklanja ono što može izazvati nesuglasice i razdore među njima. Allahov Poslanik, a.s., rekao je: “Musliman je brat muslimanu, ne smije ga varati, nit slagati, niti ostavljati na cjedilu” (Tirmizi, 2008). Znači, znak iskrenog bratstva među muslimanima jeste da jedni drugima žele dobro i da se međusobno potpomažu jer, kako se ističe u drugom hadisu: “Vjernici su kao zgrada – jedni druge podupiru” (Buhari, 459).

Božiji dar i svjetlo

Kada govorimo o plemenitim osjećaju bratstva među muslimanima, valja ukazati na jednu vrlo važnu činjenicu koja se tiče porijekla ili nadahnuća tog osjećanja. Naime, ko, uistinu, združuje i bratimi srca muslimana? Odgovor je u 103. ajetu sure Ali Imran: “Svi se čvrsto držite za Allahovo uže i ne razjedinjujte se! I sjetite se Allahove blagodati prema vama kada ste bili neprijatelji pa je On složio vaša srca i postali ste Njegovom milošću braća (ihvana).” Prema tome, uzvišeni i plemeniti Allah, naš Stvoritelj i Gospodar, jeste Onaj koji u naša srca i umove ulijeva osjećaj(e) bratstva prema braći muslimanima. Ajet: “I On je ujedinio srca njihova; da si ti potrošio sve ono što je na zemlji, ne bi ujedinio srca njihova” (el-Enfal, 63) ima općenito značenje, iako se veli da se njime misli na ujedinjenje plemena Evs i Hazredž, budući da je među njima tinjalo neprijateljstvo koje je islam eliminirao.

Stoga možemo kazati da je islamsko bratstvo Božiji dar ili Božije svjetlo koje On ulijeva u srca Svojih iskrenih robova, prijatelja i bogobojaznih. Također, ovome možemo dodati da je bratstvo duboki imanski osjećaj koji rezultira saosjećajnošću, poštivanjem i uvažavanjem drugog brata muslimana.

Zloba i netrpeljivost među braćom

Ova, rekli bismo, definicija islamskog bratstva nužno ne znači da među braćom muslimanima nema međusobne zlobe i netrpeljivosti na ovome svijetu. Evo dva kur’anska dokaza koji govore tome u prilog:

1)      kada Kur’an govori o džennetlijama, u vezi sa njima kaže: “I mi ćemo odstraniti iz njihovih grudi zlobu” (el-A‘raf, 43). Dakle, onome ko je u svojim grudima imao zlobu prema svome bratu na dunjaluku, ona će mu biti odstranjena iz njegovih grudi u džennetu;

2)      u slučaju osjećaja odvratnosti koju neki muževi mogu osjećati prema svojim ženama, Uzvišeni ih savjetuje: “I s njima lijepo živite! A ako prema njima odvratnost osjetite, moguće je da je baš u onome prema čemu odvratnost osjećate Allah dao veliko dobro” (en-Nisa’, 19). Značenje ovih riječi je da, ako u nečemu osjetite odvratnost prema ženama, strpite se na tome, jer možda će vam Allah dati dobro u nečemu drugome; veli se: mnogo dobro u djeci; ipak, općenitost značenja ovdje je ljepša. A to je smisao i hadisa: “Vjernik ne ostavlja vjernicu; ako je srdit na nju u pogledu jednog svojstva, zadovoljan je drugim” (Ibn Džuzejj, Kitabu t-teshil li ‘ulumi t-tenzil, 1:135).

Ova međusobna zloba i odvratnost tolerišu su dok su u srcu ili “grudima”. Ali kada iziđu iz tih okvira i prerastu u verbalni ili, ne daj Bože, oružani sukob među braćom muslimanima, onda su i posljedice po pojedinca i zajednicu teže i opasnije, te zahtijevaju, u slučaju oružanog sukoba među muslimanima, propisani put pomirenja (vidi sadržaj sure el-Hudžurat). Kao što znamo, temeljno pravilo islama prema drugim muslimanima kao i ostalim ljudima iskazano je hadisom Allahovoga Poslanika, s.a.v.s.: “Musliman je onaj od čijeg su jezika i ruke pošteđeni ostali muslimani, a vjernik je onaj od koga su ljudi sigurni za svoje živote i imetke” (Tirmizi, 2778).

Kako pospješiti bratske osjećaje

No, umjesto međusobne zlobe i netrpeljivosti, koje su izuzetak iz pravila bratstva, vjernici trebaju biti zaokupljeni onim stvarima, gestama i djelima koji pospješuju njihovu bratsku ljubav i saosjećajnost. Evo nekoliko stvari, rekli bismo pravila, koje nam zasigurno mogu pomoći u tom smislu:

1)      Ako zavoliš svoga brata muslimana, reci mu to! – Ebu Davud (4459) prenosi da je Vjerovjesnik, a.s., rekao: “Kada čovjek zavoli svoga brata, neka mu to kaže!”

2)      Kada se rastaješ sa svojim bratom muslimanom, traži od njega da, u tvome odsustvu, prouči dovu za tebe! – Ebu Davud (1280) također prenosi od Omera b. el-Hattaba da je rekao: “Tražio sam dozvolu od Allahovoga Poslanika, a.s., da obavim umru, pa mi je on dozvolio i rekao: ‘Brate, ne zaboravi nas u svojim dovama!’”

3)      Kada sretneš svoga brata, sretni ga s osmjehom na licu! – Vjerovjesnika, a.s., rekao je: “Kad god se dva muslimana sretnu i međusobno rukuju, bit će im oprošteno prije nego se rastanu” (Ibn Madže, 3693).

4)      U prigodnoj prilici, daruj poklon svome bratu muslimanu! – “Razmjenjujte međusobno poklone, zavoljet ćete se!” (Taberani, el-Mu‘džemu’l-evsat, 16:24)

5)      Posjeti svoga brata muslimana u ime Allaha! – Ebu Hurejre prenosi da je Vjerovjesnik, a.s., rekao: “Kad neko obiđe bolesnika ili posjeti svoga brata (muslimana) u ime Allaha, melek mu uzvikne: ‘Da ti (Allah) da dobro i ovoga i onoga svijeta, da ti blagoslovi putovanje i da ti podari visok stepen u džennetu’” (Tirmizi, 2092).

6)      Priteci svome bratu u pomoć kada mu je ona potrebna! – Tirmizi (2011) prenosi od Ebu Hurejrea da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: “Ko od muslimana otkloni neku ovosvjetsku nevolju, Allah će od njega otkloniti neku od nevolja na Sudnjem danu.”

7)      Sakrij mahanu brata muslimana! – “Ko sakrije mahanu nekog muslimana na ovome svijetu, Allah će sakriti njegove mahane i na ovom i na onome svijetu” (Tirmizi, 2011).

Plodovi bratstva

Na dunjaluku

Ukoliko slijedimo navedena pravila, rezultati neće izostati, odnosno pojavit će se plodovi islamskog bratstva i na ovome i, ako Bog da, na onome svijetu. Što se tiče ovoga svijeta, najznačajnije plodove možemo sumirati u tri krupne stvari:

a)      Jedinstvo i džemat koji su opisani u hadisu Božijega Poslanika, a.s. riječima: “Muslimani su u svojoj ljubavi, saosjećanju i samilosti poput jednog tijela. Kada se neki organ razboli, ostatak tijela pati od nesanice i groznice” (Buhari, 5552);

b)      međusobno upućivanje i savjetovanje; muslimani su braća, pa se zato trebaju savjetovati o važnim pitanjima ovoga i onoga svijeta;

c)    napredak muslimana na svim poljima: historija, kao učiteljica života, naučila nas je – složit ćemo se svi u tome – da društva koja su podijeljena, posvađana i u kojima zavist, mržnja i netrpeljivost dominiraju među njihovim pojedincima neminovno nazaduju, gube svoju orijentaciju i, na koncu, potpadaju pod utjecaj i vlast svojih neprijatelja.

 

Na Ahiretu

a)      Dove vjernika sa dunjaluka: svaki vjernik u svojim svakodnevnim namazima na sjedenju uči dovu: es-Selamu alejna ve ala ibdadillahi’s-salihin, što znači “Neka je selam na nas i na sve dobre Allahove robove”. Ova dova ima univerzalno značenje i odnosi se na svakog dobrog Allahovog roba na ovome i onome svijetu;

b)      sigurnost od strahota Sudnjega dana: u onom dobro poznatom hadisu o sedam kategorija ljudi koji će biti pod Allahovim, dž.š., hladom onoga dana kada drugoga hlada neće biti, između ostalih kategorija ljudi spominju se i “dvojica ljudi koji su se voljeli u ime Allaha” (Buhari, 620). A ovu ljubav nemoguće je postići bez iskrenog bratstva između dvojice ljudi;

c)       ulazak u džennet i Allahovo zadovoljstvo: budući da su bratstvo i međusobna ljubav Allahove, dž.š., naredbe, vjernici koji ih izvršavaju za nagradu će, inšallah, dobiti džennet. Allahov Poslanik, a.s., rekao je: “Nećete ući u džennet dok ne budete vjerovali, a nećete vjerovati dok se ne budete međusobno voljeli! Hoćete li da vas uputim na nešto, ako ga budete činili, međusobno ćete se voljeti: Širite selam među sobom!” (Muslim, 81).

KUPITE ODMAH BROJ 38 MAGAZINA SEMERKAND

Oznake: bogobojaznostbratstvo u Islamumuslimani su braćaSemerkand br. 38
ShareTweet

Slični tekstovi

Tuga i sreća
Br 130

Tuga i sreća

Pod okupacijom „aktuelnosti“ i „dnevnih događanja“
Br 164

Pod okupacijom „aktuelnosti“ i „dnevnih događanja“

Zahvalnost u vremenu nezahvalnosti na blagodatima
Br 129

Zahvalnost u vremenu nezahvalnosti na blagodatima

Ko su istinski pobjednici?
Br 128

Ko su istinski pobjednici?

Duga nada
Br 127

Duga nada

Poziv na novo rođenje
Br 126

Poziv na novo rođenje

Sljedeći post

Br. 37 - Tema broja

Please login to join discussion
CREATOR: gd-jpeg v1.0 (using IJG JPEG v80), quality = 82
Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate

Zadnje objavljeno

  • O mjesecu Redžebu i Noći začeća (Lejletu’r-regaib)
  • Mjesec Redžeb i Lejle-i regaib
  • Kada vam dođe neka vijest…
  • Br. 169 Odgovornost iršada
  • Stanja, snovi i djela
  • Ko je u tvom srcu?
  • Br. 168 Naše namjere i naša djela
  • Br. 166 Heva – neprijatelj koji je u nama
  • Te noći si došao ti
  • Tuga i sreća
  • Sura Ihlas, jedan ajet – tri mekama
  • Hadže-Mahmud Indžir-i el-Fagnevi, k.s.
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt
Semerkand.ba

KONTAKT

Viber

Facebook Messenger

Kontakt forma

 

Najčitanije

O mjesecu Redžebu i Noći začeća (Lejletu’r-regaib)

Ko su šehidi? Šta je mekam šehadeta?

Jetimi – emanet od Allaha, dž.š., i Poslanika, s.a.v.s.

Ko nam je prijatelj?

Svako živo biće će smrt okusiti

Pretplata i kupovina

Čuvanje Časnog Kur’ana

Duhovni odgoj u islamu

Šejh Abdulkadir Gejlani, k.s., i kadirijski put

Najnovije

O mjesecu Redžebu i Noći začeća (Lejletu’r-regaib)

Mjesec Redžeb i Lejle-i regaib

Kada vam dođe neka vijest…

Br. 169 Odgovornost iršada

Stanja, snovi i djela

Ko je u tvom srcu?

Br. 168 Naše namjere i naša djela

Br. 166 Heva – neprijatelj koji je u nama

Te noći si došao ti

Iz knjige Duhovni odgoj u islamu

Šta je ihsan?

Šta je tesavvuf?

Tri temelja vjere: Iman, Islam i Ihsan

Šta je tarikat i mešreb?

Vjerovanje u Allaha dž.š. i Njegove sifate

Kako postići stepen ihsana?

Šta je Islam?

Bejat – uvod, svrha, historijat, dokazi

Osnove vjerovanja

© 2020 Semerkand

Nema rezultata
Pregledaj sve rezultate
  • Časopis
  • Knjige
  • Video
  • Tekstovi
    • Ahlak
    • Vjera i život
    • Akaid
    • Tema Broja
    • Riječnik Kur'ana
    • Duhovni odgoj u Islamu
    • Odgoj djece
    • Hadis
    • Brak
    • Zdravlje
    • Tefsir
    • Govor stanja
    • Klasici tesavvufa
    • Riznica mudrosti
    • Sohbet
    • Savjeti
    • Mudrost
    • Latice ružičnjaka
    • Kolumna
  • Vaktija
  • Kontakt

© 2020 Semerkand

Login to your account below

Forgotten Password?

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In