Kada bi nastupio mjesec redžeb Allahov Poslanik, s.a.v.s., bi često učio dovu: „Allahu, daj nam bereket u redžebu i ša'banu i učini da dočekamo ramazan.“ Neki alimi su tu dovu protumačili u sljedećem značenju:
Uzvišeni Gospodar je dao toliku vrijednost mjesecu ramazanu i učinio ga je toliko blagodarnim, da je i mjesec redžeb i mjesec ša'ban koji dolaze prije njega učinio mubarek-mjesecima. Zbog toga bi Allahove, dž.š., evlije šest mjeseci prije nastupanja ramazana činili dovu Uzvišenome Gospodaru da dočekaju ramazan, a u preostalim mjesecima nakon ramazana bi činili dovu da njihov post bude primljen.
Uistinu, svaki trenutak mjeseca u kojem se nalazimo ima ogromnu vrijednost. Šejtani kojima je u drugim mjesecima dozvoljeno da se slobodno kreću, u ovom mjesecu su okovani, a meleki milosti su na svojim zadacima. Osim toga, Uzvišeni Gospodar želi da u ovom mjesecu oprašta Svojim robovima. Stoga, dolaskom ovog mjeseca treba obradovati sve griješnike i treba ih pozvati da Mu se pokaju.
Noć Kadra
Određena vremena i mjesta dobila su vrijednost zbog događaja koji su se u njima dogodili. Tako je i noć Kadra dobila toliku vrijednost zbog toga što je u njoj spušten Časni Kur'an. Uzvišeni Gospodar, spominjući tu noć, saopštava velike radosne vijesti za vjernike. Naime, nakon što je kazao da je u noći Kadra spušten Kur'an, raduje nas vijestima da je ta noć bolja od hiljadu mjeseci, te da se u njoj spuštaju meleki sve do zore. Međutim, nije nam tačno kazao koja je to noć i koja se to sve dobra kriju u njoj. Može se kazati da je mudrost toga želja Plemenitoga Gospodara čija je milost bezgranična, da Njegovi robovi barem nekoliko noći provedu u ibadetu, trudeći se da postignu Njegovu milost i dobra skrivena u njoj.
Kao što je poznato, pripadnici prijašnjih ummeta imali su duže živote od nas. U nekim predajama se čak spominju određeni ljudi koji su živjeli gotovo hiljadu godina. A prosječni životni vijek pripadnika Muhammedovog, s.a.v.s., ummeta je kraći od stotinu godina. Plemeniti ashabi, r.anhum, su se brinuli da će zbog svojih kratkih života zaostati u pogledu dobrih djela u odnosu na druge ummete, te su svoju brigu iznijeli Allahovom Poslaniku, s.a.v.s. Nakon toga ih je Uzvišeni Gospodar, objavljujući suru Kadr, obradovao radosnim vijestima. Prijevod te kratke sure glasi:
„U ime Allaha, Milostivog, Samilosnog… Mi smo ga (Časni Kur'an) počeli objavljivati u Noći Kadr – a šta ti misliš šta je Noć Kadr? Noć Kadr je bolja od hiljadu mjeseci – meleki i Džibril, s dozvolom Gospodara svoga, spuštaju se u njoj zbog odluke svake, sigurnost je u njoj sve dok zora ne svane.“
Budući da ne znamo pouzdano o kojoj se tačno noći radi, veoma je važno da se potrudimo da svaku noć mubarek-mjeseca ramazana oživimo ibadetom, kako ne bismo propustili tu veliku noć i veliko dobro koje ona nosi. A naravno da će Plemeniti Gospodar nagraditi naš trud i naše nastojanje da Mu se približimo. Ako nam teško pada da svaku noć ramazana provedemo u ibadetu, onda se potrudimo tako postupamo barem posljednjih deset noći. A ako ni to nismo u stanju, onda moramo naći snage da barem neparne noći posljednjih deset dana ramazana provedemo u ibadetu.
Kada nastupi zora, nakon noći Kadra, Džibril, a.s., naredi ostalim melekima da napuste Zemlju i vrate se. U jednom predanju navodi se da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., upitao Džibrila, a.s., kome biva oprošteno u toj noći, a kome ne, pa je Džibril, a.s., odgovorio da postoje četiri kategorije ljudi kojima neće biti oprošteno, a to su: notorni alkoholičari, oni koji uznemiravaju svoje roditelje, oni koji prekidaju rodbinske veze, i oni koji se duže od tri dana ljute na svoga brata muslimana.
Ponekad se može desiti da učinimo nešto potpuno nesvjesno, a da to bude uzrokom da upropastimo svoja djela i da ostanemo lišeni oprosta u ovom mjesecu bezgranične milosti. Iz tog razloga trebamo se dobro preispitati i potruditi da ne budemo od onih koje je Džibril, a.s., spomenuo.
Šta trebamo činiti u ramazanu?
- U ovom mjesecu trebamo pokazati odlučnost i trud da činimo ibadete koje smo željeli, ali nikako nismo mogli činiti u drugim mjesecima. Trebamo povećati svoja dobra djela. Trebamo se potruditi da dane oživimo učenjem časnog Kur'ana, a noći klanjanjem tehedždžud-namaza, te činjenjem zikra i istigfara.
- Trebamo znati da je mjesec ramazan prilika da u potpunosti odustanemo od svojih pogrešnih navika. Trebamo učiniti nijet da se više nikada nećemo vraćati ružnim djelima od kojih se suzdržavamo za vrijeme posta.
- Trebamo se čuvati prejedanja na iftarima, jer prekomjerno jelo i piće otežava organe za činjenje ibadeta. Prekomjerno jelo u ramazanu biva uzrokom padanja srca u gaflet (nemar) i takvo postupanje je suprotno duhu i poruci mjeseca ramazana. Ramazan je mjesec gladovanja, stoga nemojmo dozvoliti da ga mi učinimo mjesecom prejedanja i rasipništva.
- Trebamo znati da je naša dužnost da činimo dobročinstvo ljudima, te da nastojimo obradovati i oraspoložiti ljude koji nas okružuju. Ukoliko smo sa nekim u zavadi, trebamo se potruditi da se izmirimo, a naročito se trebamo potruditi da udobrovoljimo i obradujemo svoje roditelje.
- Početak ovog mjeseca je milost, sredina oprost, a njegov kraj je oslobađanje od Džehennema. Iz tog razloga trebamo zatražiti utočište kod svoga Gospodara i mnogo Ga moliti za oprost. Iskrena tevba koju rob učini iz srca ima veliku vrijednost kod Uzvišenog Allaha. Ovo je mjesec u kojem se Gospodar svjetova mnogo odaziva na dove Svojih robova; mjesec u kojem suze pokajanja u potpunosti čiste i brišu učinjene grijehe. Ukratko, mjesec ramazan je vrijeme čišćenja od grijeha i vrijeme oplemenjivanja dobrim djelima i dobročinstvima.
- Klanjanje teravije namaza u džematu je sunnet. Ukoliko se potrudimo da svoje namaze klanjamo u džematu, da post i ostale ibadete ukrasimo tefekkurom (promišljanje) i budnošću srca, možemo se nadati da ćemo biti od onih sretnika koje je Allahov Poslanik, s.a.v.s., obradovao riječima: „Ko isposti ramazan vjerujući i nadajući se nagradi, bit će mu oprošteni grijesi.“
- U ramazanu se trebamo potruditi da ne izostavljamo klanjanje sunneta, bili oni pritvrđeni ili nepritvrđeni. A naročito se trebamo potruditi da posljednjih deset dana ramazana provedemo u ibadetu.
- Za one koji posjeduju imetak u količini nisaba, vadžib je da u toku ovog mjeseca udijele sadekatu ‘l-fitr (vitre). Sadekatu ‘l-fitr je sredstvo da Uzvišeni Gospodar primi naš post, te da nas sačuva smrtnih muka i kaburske patnje. Treba ga udijeliti najkasnije do klanjanja bajram-namaza.
- Da nas Uzvišeni Gospodar uvrsti među Svoje dobre robove za koje je kazao: „Oni su obuzdavali svoju strast i sustezali se od jela i pića zbog Mene. Njihovu nagradu ću samo Ja dati.“ Neka vam je mubarek mjesec ramazan!