Od Ebu Hurejre – radijallahu anh – se prenosi hadis u kojem Vjerovjesnik – sallallahu alejhi ve sellem – veli: „Istinski post nije suzdržavanje od hrane i pića. Istinski post je suzdržavanje od ispraznog i nedoličnog govora.“ (Hakim, El-Mustedrek, 1/431) Isprazan govor je svaki govor koji čovjeku, kako na dunjaluku, tako i na ahiretu, nije od koristi; govor kojim se udovoljava nefsanskim prohtjevima.
Mubarek mjesec ramazan je prilika vjerniku da se odvikne od takvog govora, jer ne samo da takav govor ne koristi osobi, nego joj čak i šteti, budući da je sredstvo uništavanja dobrih djela. Enes b. Malik – radijallahu anh – prenosi da je Vjerovjesnik – sallallahu alejhi ve sellem – kazao: „Petero narušava post postaču i dokida abdest. To petero su: laž, prenošenje tuđih riječi, ogovaranje, srastven pogled u zabranjeno i lažno zaklinjanje.“ (Dejlemi, Firdevsu ‘l-ahbar, br. 2801) Učenjaci su rekli da se ne misli na to da u pravnom smislu kvari post i abdest, nego da im umanjuje vrijednost i sevape.
U kudsi hadisu stoji da je Uzvišeni Allah rekao: „Post je samo radi Mene, i samo Meni pripada.“ (Buhari i Muslim) Šta je smisao hadisa? Osoba koja posti, svoj kalb, ruh, sirr, hafi i ahfa (duhovni organi u čovjekovom tijelu) drži zatvorenim za sve ostalo, osim za Uzvišenog Allaha. U cijelosti se predaje Njemu Uzvišenom.
Mi spoznajemo svijet preko pet čula: vida, sluha, dodira, okusa i mirisa. Ako bismo na sedmicu dana, naprimjer, ostali lišeni čula vida i sluha, mi ne bismo mogli pojmiti ovaj svijet i dešavanja u njemu. Isto tako, postoji i pet organa spoznaje, pet duhovnih čula preko kojih spoznajemo duhovni svijet. Tih pet duhovnih organa spoznaje su, kako smo i rekli, kalb, ruh, sirr, hafi i ahfa. Tesavvuf ima zadatak da putem šerijata, vjerozakona koji je dostavio poslanik Muhammed – sallallahu alejhi ve sellem – oživi tih pet organa, kako bi bili funkcionalni i kako bi se putem njih mogao spoznati duhovni svijet.
Srce je kapija preko koje se stupa u blizinu Uzvišenog Allaha. U kur'anskom ajetu stoji: „A kada te robovi Moji za Mene upitaju, Ja sam, sigurno, blizu.“ (Bekare, 186) Kad ti duhovni organi budu upotpunjeni, osoba dođe u stanje da počne osjećati blizinu Uzvišenog Allaha. Dođe, dakle, u stanje ihsana za koje je Vjerovjesnik – sallallahu alejhi ve sellem – rekao da je to stanje vrhunac islama, a očituje se u tome da osoba robuje Uzvišenom Allahu kao da Ga vidi.
Post je sredstvo čišćenja tih pet organa. Postom se iz srca izbacuje sve ono što mu predstavlja prepreku da spozna Uzvišenog Gospodara. Postom se srcu zatvaraju svi putevi. Samo mu se otvara put koji vodi Gospodaru. Post i srčani zikr su božanske tajne. Naime, na Sudnjem danu, Uzvišeni Allah će, kada dođe do izjednačavanja dobrih i loših djela na vagi, ili kada dođe do toga da loša djela pretegnu dobra, kazati melekima da sačekaju jer se u srcu tog čovjeka nalaze dvije skrivene stvari za koje oni ne znaju. Potom će se na tas dobrih djela spustiti jedan papir na kojem će biti zapisan post i srčani zikr tog čovjeka. Tako će desni tas vage prevagnuti i osoba će se spasiti. To je, dakle, tajna citiranog kudsi hadisa!
U mjesecu ramazanu su i šejtani okovani. Zbog toga trebamo pogledati u ono što činimo, preispitati se kakva su nam djela, te se radi toga postidjeti pred Svevišnjim Gospodarom.
Sve naredbe Gospodara su zapravo svojevrsni emaneti koji su nam povjereni. Naša obaveza je da te emanete sačuvamo i da ih ne iznevjerimo. O čuvanju tih emaneta i zabrani njihova pronevjeravanja, govori se u sljedećem ajetu: „O vjernici, Allaha i Poslanika ne varajte i svjesno međusobno povjerenje ne poigravajte!“ (Enfal, 27)
Ne zaboravimo da je post čovjeku darovan, kako bi se putem njega izdigao iznad samih meleka!
Na kraju, Vjerovjesnik – sallallahu alejhi ve sellem – je u hadisu koji prenosi Nafi’ b. Burde – radijallahu anh – rekao: „Nema roba koji bude ispostio jedan dan ramazana, a da neće – u čadoru od bisera (u džennetu) – biti oženjen jednom krupnookom hurijom.“ (Bejheki, Šu'abu ‘l-iman, br. 3634)
Neka nam Uzvišeni Allah podari da se svi okoristimo od milosti mubarek mjeseca ramazana. Amin.