Činiti ibadet Uzvišenom Allahu kao da Ga vidimo, biti svjestan da nas On Uzvišeni stalno nadzire, i stalno imati u svijesti da je Allah, dž.š., blizu Svojim robovima, nije nimalo lahko.
(Prije ovog teksta preporučujemo da pročitate uvod u ovaj tekst na ovom linku: Šta je ihsan?)
Veoma je teško u jednom trenu postići tako veliki stepen. Pitamo se šta bismo trebali raditi, pa da dođemo do tako velikog cilja?
Prije svega, čovjek treba imati ideal i cilj da postigne takvo stanje. Zatim, treba tražiti puteve koji vode tome, treba uzeti za primjer i vodiče evlije koji su ostvarili taj stepen, te sa njima zajedno robovati Uzvišenom Allahu. A oni koji podučavaju ljude ihsanu, jednom od najvrjednijih islamskih znanja, jesu Allahovi, dž.š., dostovi, kjamil muršidi.
Više o muršidu pročitajte na ovom linku: Šta je to posao muršida?
Cilj sejr-i suluka koji se realizira na putu tesavvufa, je postizanje stepena ihsana.
Veliki evlija Šah-i Nakšibend, k.s., ovako kaže:
“Cilj ovoga puta i ono što se njime postiže jeste stalna svjesnost o Allahovom, dž.š., prisustvu. U vrijeme ashaba, r.anhum, to stanje se nazivalo ihsanom. Napredujući na ovom putu, putnik Hakku zadobija deset mekama, kao što su eliminisanje nefsanskih prohtjeva, utonuće u halove i nureve, stanje fenaa i bekaa, te ukrašavanje plemenitim ahlakom.”
KAKO SE POSTIŽE MA’RIFET?
Znanje ma’rifeta do kog su došli Allahovi, dž.š., dostovi po- stiže se na tri načina:
1. Usul murakabe; Osoba neprestano razmišlja o Allahu, dž.š., zaboravljajući na stvorenja.
2. Usul mušahede; Dolazak duhovnih varidata na srce. Takvo stanje je nemoguće pojmiti razumom, ono se pojavljuje samo kao sifat ili osobina. Možemo ga razumjeti stanjem kabda (teškoća, tjeskoba) i stanjem basta (rahatluk, širina). U stanju kabda svjedočimo Allahov, dž.š., sifat dželala, a u stanu basta svjedočimo sifat džemala.
3. Usul muhasebe; Podrazumijeva da vršimo obračun svakog trenutka svoga života, da li je protekao u huduru ili u gafletu. Nakon što nefs podvrgnemo takvom obračunu, svoja djela ćemo uvijek vidjeti manjkavim. Shvatićemo da trebamo učiniti sve napore kako bismo svoja djela doveli u stanje kemala. Hadže Azizan Ali Ramiteni, k.s., je ovako rekao: “Trebaš neprestano činiti dobra djela, ali sebe, unatoč svim tim djelima, trebaš vidjeti kao osobu koja nikako ne čini dobra djela. Uz to, najispravnije je da svaki put postupaš kao da tek počinješ sa činjenjem djela, ne dajući tako udio svome nefsu.”
Najveći stepen za roba
Ibrahim b. Edhem, k.s., ovako kaže: “Najveći stepen za roba je da prekine veze sa svim stvorenim i veže se samo za Uzvišenoga Gospodara; da ostvari bliskost s Njim svojim aklom (razum), kalbom (srce), i svim organima. Ako dođeš u stanje da ne tražiš nikoga osim Uzvišenog Allaha, i da se ne bojiš ničega osim svojih grijeha, postigao si opisani stepen. Tada će se ljubav prema Uzvišenom Allahu nastaniti duboko u tvome srcu i u njemu će postaviti svoje prijestolje. Ljubav prema Njemu Uzvišenom pretpostavljaćeš svemu drugom. Kada dođeš do te deredže (stepen), onda se više nećeš osvr- tati ni za čim, bio na kopnu ili moru, u dolini ili na vrhu planine. Sva tvoja težnja i ševk (zanos), bit će da stigneš do svoga Voljenog, isto kao što žedna osoba čezne samo za vodom, i gladna za ukusnom hranom. Zikr Uzvišenog Allaha biće ti slađi od meda, i radovat će te više nego što žednu osobu u vrućem danu raduje slatka voda.”
UZVIŠENI ALLAH OD NAS TRAŽI DA BUDEMO MUHSINI
Uzvišeni Allah od nas traži da postignemo stepen ihsana i da budemo muhsini. Naređuje nam da u ibadetima budemo iskreni i predani. Traži da svaki posao i dužnost obavljamo na najljepši način, da i ahiretske i dunjalučke poslove izvršavamo onako kako dolikuje. Želi da se i prema Uzvišenom Hakku i prema halku (stvorenja) odnosimo sa ihsanom.
Prije svega, čovjek treba posjedovati ihsan spram Allaha, dž.š.; treba vjerovati u imanske šarte, poznavati Allahove, dž.š., propise, i sprovoditi ih draga srca, iskreno i s ljubavlju, te se čuvati harama i sumnjivih stvari. A onaj ko je nepokoran Allahu, dž.š., taj sam sebi nanosi zulum (nepravda). Zatim, treba zahvaljivati Uzvišenom Allahu na svim blagodatima, i usmjeriti Mu se dobrim djelima. Naprimjer, kada klanja namaz, treba voditi računa o njegovim farzovima, vadžibima, sunnetima i adabima, te o tome da ga obavi sa hušuom i ihlasom. Treba se truditi da ga klanja kao da gleda Uzvišenog Allaha.
Također, čovjek se sa ihsanom treba odnositi i prema svome nefsu. Prije svega treba vjerovati u Allahovo, dž.š., postojanje i jednoću, te u Pejgamberovo, s.a.v.s., poslanstvo. Zatim, treba tražiti Njegovo zadovoljstvo, čineći dobra djela; treba stjecati opskrbu na halal način, i živjeti život kakvim je Allah, dž.š., zadovoljan.
Treba se odnositi sa ihsanom i prema ljudima; ne treba im činiti zlo i nanositi zulum, nego treba praštati zulum koji
oni njemu čine. Prema svima se treba lijepo ophoditi i činiti im dobročinstvo, te nastojati približiti im se samilošću i saosjećanjem.
Treba biti muhsin prema rodbini, siromasima i nevoljnicima. Treba ih pomagati materijalno, činiti im dobročinstvo, posjećivati ih, pitati za njih i brinuti se za njihove potrebe.
Uz to, vjernik treba biti muhsin i prema životinjama; ne treba im činiti zulum, premarati ih, tući, uznemiravati, niti ih teretiti preko njihove mogućnosti. Treba ih redovno hraniti i pojiti, te biti blag, milostiv i sažaljiv prema njima. Niti jednu životinju ne smije uzimati kao metu i gađati je. Allahov Poslanik, s.a.v.s., je rekao:
“Uzvišeni Allah je propisao i naredio ihsan prema svemu. Kada koljete životinju, učinite to na najljepši način (ihsan). Kada neko od vas kolje životinju, neka dobro naoštri svoj nož, i tako je poštedi patnje!”
Ukratko, čovjek treba pokazati ihsan u svemu; u riječima i postupcima treba biti ispravan, svaka njegova riječ treba biti jasna i razumljiva, i svaki njegov posao treba biti temeljit, ispravan, kvalitetan, koristan i plodonosan. Ono što proizvodi treba da bude ispravno i kvalitetno, ne smije se služiti spletkama i prevarama, ne smije potkradati, i treba raditi sve ono što je potrebno.
Svako svoju profesiju treba obavljati na najbolji način, bio on doktor, inžinjer, profesor, sudac, ili menadžer. To je Allahovo strogo naređenje, jer Uzvišeni Allah nam naređuje da budemo muhsini. Onaj ko to zanemari, taj čini nepokornost i zulum, i sam sebi nanosi štetu. Ne smijemo zaboraviti da Uzvišeni Allah voli dobročinitelje i da je sa njima.
Dakle, čovjek treba robovati Allahu, dž.š., imajući u vidu navedene principe. Treba raditi onako kako je naređeno i pokazano. Jer, onaj ko čini ibadet ili obavlja svoj posao kao da gleda Uzvišenog Allaha, činit će to onako kako Allah, dž.š., zahtijeva i kako je to činio Allahov Poslanik, s.a.v.s., nastojeći da ga dostojno obavi, bilo da je u pitanju ibadet ili adet, riječ ili djelo, mali ili veliki, tajni ili javni, ibadet odnosno posao. To je, dakle, istinsko robovanje.
Cijeli sadržaj možete pročitati u knjizi Duhovni odgoj u Islamu.
Vezani tekstovi iz ove knjige koje možete pročitati:
Više i detaljnije o tesavvufu možete pročitati na ovim likovima: