Leksičko značenje riječi „kabd“ je prekrivanje, skučenost, potištenost i zabrinutost. Njen antonim je riječ „bast“ koja označava širenje, duhovno olakšanje i osjećaj rasterećenja.
Ebu Nasr es-Serradž, k.s., o tesavvufskim pojmovima „kabd“ i „bast“, koji označavaju duhovnu tjeskobu i duhovnu širinu, kazuje sljedeće: „Kada Uzvišeni Allah robu podari stanje kabda, onda on gubi volju za svakodnevim dozvoljenim stvarima, poput jela i pića. A kada mu podari stanje basta, onda mu sve to ponovo vraća.“
Ibn Ataullah es-Skenderi, k.s., o vezi između stanja kabda i stanja basta ovako kaže: „Stanje basta koje doživljavaš, realizuje se kako ne bi bio prepušten stanju kabda. A stanje kabda dešava se kako ne bi bio prepušten stanju basta. A onda te Uzvišeni Allah oslobađa oba stanja, kako bi bio posvećen samo Njemu Uzvišenom.“
Bilo da je u stanje kabda zapao iz znanih ili neznanih razloga, murid uvijek treba pokazivati strpljenje spram tog stanja, i utjecati se Allahu, dž.š. Jer, ukoliko rob nastoji otkloniti stanje kabda, to biva uzrokom njegovog intenziviranja. Najljepše je čekati da takvo stanje prođe uz činiti istigfar i tevbu. Uz to, vodeći se hadisom: „Nakon učinjenog grijeha, učini dobro djelo koje će ga poništiti.“ (Tirmizi, Birr, 55), rob treba prigrliti činjenje dobrih djela. Takvo postupanje efektno je u otklanjanju stanja kabza. O tome Abdulhakim Arvasi, k.s., kazuje:
„Ponekad nije poznat uzrok stanja kabda. Ponekad salik osjeća tjeskobu i skučenost u srcu, a ne može shvatiti zbog čega je to tako. Najsigurniji put za otklanjanje takvog stanja je predavanje uzdi srca Uzvišenom Hakku, i postupanje u skladu sa Njegovim zadovoljstvom. Na taj način, odredbom Allaha, dž.š., Koji daje oba stanja, u srcu se vrlo brzo javlja olakšanje i rasterećenje. U suprotnom, ukoliko salik pokuša svojom voljom otkloniti stanje kabda, neće učiniti ništa drugo doli povećati i osnažiti takvo stanje. Uz to, nastojanje da se otkloni nešto, prije nego što nastupi vrijeme njegovog kraja, ukazuje na veliki propust u pogledu edeba.“
Ahmed Dijauddin Gumušhanevi, k.s., navodi tri uzroka stanja kabda:
“Uzrok kabdu je, ili grijeh koji si počinio, ili dunjaluk koji ti klizi iz ruku i umanjuje se, ili je to zalim koji te uznemirava po pitanju tvoga imetka, nefsa, časti, porodice, ovosvjetskih ili ahiretskih poslova. Kada ti se desi nešto od toga, ono što trebaš učiniti jeste da se okreneš Šerijatu. Ukoliko se radi o grijehu, trebaš učiniti tevbu, vezati se za Uzvišenog Hakka i tražiti oprost. Ukoliko se radi o nečemu dunjalučkom što si izgubio, trebaš pokazati pokornost, zadovoljstvo i očekivati nagradu od Allaha, dž.š. A ukoliko se radi o zalimovom uznemiravanju, onda trebaš pokazati strpljenje, smirenost i odlučnost.”
Ibn ‘Adžibe el-Haseni, rah., koji kazuje da svako stanje zahtijeva određeni edeb, na sljedeći način objašnjava edeb u stanju kabda:
“Edeb u stanju kabda je u tome da tvoje srce uslijed manifestacije kadera bude smireno (bez žaljenja i oponiranja), i da čekaš izlaz i spas od Allaha, dž.š., Koji prašta i Koji je krajnje darežljiv prema Svojim robovima…”
U Časnom Kur’anu, Uzvišeni Allah kaže: “(…) A Allah uskraćuje i obilno daje, i Njemu ćete se povratiti.” (Bekara, 245) Imam Kušejri, k.s., navodi da je navedeni časni ajet dokaz da stanja kabda i basta dolaze od Allaha, dž.š., i da roba iz stanja kabza može spasiti samo On Uzvišeni. Stoga, rob treba biti u stanju potpune pokornosti.
Opet, u tefsiru navedenog ajeta, Ibn ‘Adžibe el-Haseni, rah., navodi:
Uzvišeni Allah je Taj Koji robu daje stanja kabda i basta (stanja duševne tjeskobe i širine). Ukoliko ti okreneš svoje lice od Njega, On će te prepustiti tvome stanju i skučiti tvoja prsa. Ipak, ukoliko svoje lice okreneš od stvorenja i usmjeriš se ka njihovom Stvoritelju, On će ti dati priliku da raspolažeš obilnim blagodatima, pa ćeš osjetiti rahatluk.
Ibn Arebi, k.s., o kabdu kazuje:
“Neki su, gledajući sa aspekta posljedica kabda, rekli: ‘Kabd je stanje koje nastaje u srcu. Ono je znak ukora ili stanje nastalo nakon što je rob određenim postupkom zavrijedio da ga Allah, dž.š., prisilno poduči edebu.’”
Također, Imam Kušejri, k.s., o toj temi kaže:
“Najprostiji i najniži uzrok stanja kabza je sljedeći: U srcu salika pojavljuje se određeni varidat (manifestacija) u kojem je znak da će salik biti ukoren ili da je zavrijedio da bude podučen edebu. Zbog toga se u njegovom srcu neminovno javlja stanje kabda.”
Jedno od imena Uzvišenog Allaha je “el-Kabid” – Onaj Koji pritišće, skučuje, Koji daje potištenost onome kome želi, i Koji uzima duše živih bića. Uzvišeni Allah Svojom beskrajnom moći obuhvata sve. Ne postoji niti jedno biće koje nije pod Njegovom upravom i moći. On ponekad, kao manifestaciju imena “el-Kabid”, prekida Svoj lutf (dobrota) koji daje robovima, i stavlja ih u stanje skučenosti i tjeskobe, te ih tako iskušava.
Tako je i stanje potištenosti u srcu derviša, stanje kabda, ustvari manifestacija tog Allahovog uzvišenog imena. Zahvaljujući tom stanju čovjek spoznaje vlastitu nemoć. On shvata da ne biva uvijek ono što on želi, i da ne može uvijek biti u blagostanju, dakle, shvata svoj robovski položaj i krasi se osobinom poniznosti.
A oni koji su ponizni obraćaju se svome Gospodaru riječima: “Gospodaru naš, ne kazni nas ako zaboravimo ili što nehotice učinimo! Gospodaru naš, ne tovari na nas breme kao što si ga tovario na one prije nas! Gospodaru naš, ne stavljaj nam u dužnost ono što ne možemo podnijeti, pobriši grijehe naše i oprosti nam, i smiluj se na nas. Ti si Gospodar naš pa nam pomozi protiv naroda koji ne vjeruje!“ (Bekara, 286)